Bragfjord
Well-known member
Styrdämpare är väl inte direkt ett måste för städad körning, men är inte
fel heller "om andan faller på" Köpte en ny Ducati 900ss -93, då en pigg
hoj, tvärstum (stabil) ram o väghållning som alla Ducati är.
MEN vid inspirerad körning på landsväg,
kunde jag få i samband med gropig väg fullt styrvobbel! Den som varit ute
för detta vet vad jag talar om, alltså livsfarligt! På bana är väl en annan sak
där alla kör åt samma håll men inget kul i.a.f. Men på landsväg kan det sluta med katastrof då cykeln är ur kontroll för en stund och i värsta fall kommer över på fel sida, och hemska tanke mot en bil. Detta uppkommer oftast i samband med hög fart i kurva med nerlägg o skada/grop i vägbanan.
Där måste jag kritisera Ducati som inte hade styrdämpare org, mont.
då denna hoj inbjuder till "inspirerad körning"
Alltså styrdämp. en ren säkerhetsdetalj! Mont. en sådan och cykeln
levde upp till sitt rykte, men sedan blev jag sugen på en Guzzi Daytona
som jag sedan köpte, där var styrdämp. org. men här kändes det som att
det var överflödigt då denna cykel har en "stabil" framända från början.
Men hur många har upplevt när cykeln vrider sig i luften när man lättar på
favorit vägen? (V-mot. m. vevaxel i längdriktn. och högt varv.)
Visst det finns bättre o sämre dämp. men är dom bara hydrauliska och
justerbara så duger det nog, jag vill ha dom ganska hårt just. tror inte
jag är speciellt svag för att hålla emot vobblet men har man typ clipp-on
finns inte mycket hävarm att ta till, det är då styrdämp. räddar Dig!
Men nu kommer dråpslaget som äventyrar min plats på forumet!
Snacka om vobbel när det gäller Featherbed, (eller är jag svag i.a.f.)
Ja de är bra o stabil väghållning, men när man kommer till nämda kurva o grop med fart, då kan man få en överaskning som heter duga!
Det har jag erfarenhet av en Dominator 500 och Atlasen som 750 och 850
båda dessa med clip-on, men med mont. bra styrdämp. då är den grym.
Men hur kul var det när jag hade bråttom till Vaxholm o kaffe där grabbarna
redan satt o myste i fin skärgårdsmiljö, jo helt plötsligt fick jag storvobbel
på Atlasen som annars gick så bra, blev funndersam för ett ögonblick men
bråttom var det ju, varvid ett nytt vobbel inträffade och över på fel sida,
väl framme måste jag kolla vad hade hänt, Atlasen som när jag lånade ut
den till en kompis döpte den till "järnbalken" för den var så stadig, nu
alldeles konstig? Felet/ styrdämp. hade lossnat från fästet i undre styr-
kronan! Ridå o Basta! Tilläggas bör för den som undrar vad jag håller på med, att däcken var Michelin mackadam i rätt dim. väl utprovat och jäm-
fört med tid. fabrikat. Skulle duga som tid. med TT100 o ribbdäck fram för
väghållning, men dom bromsar inte lika bra.
Kan också berätta ang. min högt värderade Laverda att när jag köpte den
(beg.) så hade den ett otäckt vobbel i tid. nämda situation, alltså hög fart
i ojämn kurva. Bytte styrlager, nya nållager i sving,
inget av det var dåligt men nåt ville jag prova för att göra ngt.
Men cykeln var lika dan, kändes som rambrott och jag började misströsta
på min fina Laverda, var dom så här? De var ju nya däck! Men verkade
inte bakdäcket mjukt på nåt sätt? (Dunlop) Beslöt att prova Mackadam,
och sim sala bim! Väghållning som värsta Norton!! (m. styrdämp!)
Va kul! För att inte säga lycklig! För det här är en maskin utöver det vanliga,
ja,ja,ja, jag älskar Italjenska maskiner om det inte framgått, och så har dom
riktiga bromsar! Men ingen skugga över Norton, jag tror nog att en väl
anpassad tar Laverdan på favoritvägen med sin lägre vikt o snabbare styrning om nu detta är viktigaste här i livet. Men det är något med ljudet
från 3cyl.......
fel heller "om andan faller på" Köpte en ny Ducati 900ss -93, då en pigg
hoj, tvärstum (stabil) ram o väghållning som alla Ducati är.
MEN vid inspirerad körning på landsväg,
kunde jag få i samband med gropig väg fullt styrvobbel! Den som varit ute
för detta vet vad jag talar om, alltså livsfarligt! På bana är väl en annan sak
där alla kör åt samma håll men inget kul i.a.f. Men på landsväg kan det sluta med katastrof då cykeln är ur kontroll för en stund och i värsta fall kommer över på fel sida, och hemska tanke mot en bil. Detta uppkommer oftast i samband med hög fart i kurva med nerlägg o skada/grop i vägbanan.
Där måste jag kritisera Ducati som inte hade styrdämpare org, mont.
då denna hoj inbjuder till "inspirerad körning"
Alltså styrdämp. en ren säkerhetsdetalj! Mont. en sådan och cykeln
levde upp till sitt rykte, men sedan blev jag sugen på en Guzzi Daytona
som jag sedan köpte, där var styrdämp. org. men här kändes det som att
det var överflödigt då denna cykel har en "stabil" framända från början.
Men hur många har upplevt när cykeln vrider sig i luften när man lättar på
favorit vägen? (V-mot. m. vevaxel i längdriktn. och högt varv.)
Visst det finns bättre o sämre dämp. men är dom bara hydrauliska och
justerbara så duger det nog, jag vill ha dom ganska hårt just. tror inte
jag är speciellt svag för att hålla emot vobblet men har man typ clipp-on
finns inte mycket hävarm att ta till, det är då styrdämp. räddar Dig!
Men nu kommer dråpslaget som äventyrar min plats på forumet!
Snacka om vobbel när det gäller Featherbed, (eller är jag svag i.a.f.)
Ja de är bra o stabil väghållning, men när man kommer till nämda kurva o grop med fart, då kan man få en överaskning som heter duga!
Det har jag erfarenhet av en Dominator 500 och Atlasen som 750 och 850
båda dessa med clip-on, men med mont. bra styrdämp. då är den grym.
Men hur kul var det när jag hade bråttom till Vaxholm o kaffe där grabbarna
redan satt o myste i fin skärgårdsmiljö, jo helt plötsligt fick jag storvobbel
på Atlasen som annars gick så bra, blev funndersam för ett ögonblick men
bråttom var det ju, varvid ett nytt vobbel inträffade och över på fel sida,
väl framme måste jag kolla vad hade hänt, Atlasen som när jag lånade ut
den till en kompis döpte den till "järnbalken" för den var så stadig, nu
alldeles konstig? Felet/ styrdämp. hade lossnat från fästet i undre styr-
kronan! Ridå o Basta! Tilläggas bör för den som undrar vad jag håller på med, att däcken var Michelin mackadam i rätt dim. väl utprovat och jäm-
fört med tid. fabrikat. Skulle duga som tid. med TT100 o ribbdäck fram för
väghållning, men dom bromsar inte lika bra.
Kan också berätta ang. min högt värderade Laverda att när jag köpte den
(beg.) så hade den ett otäckt vobbel i tid. nämda situation, alltså hög fart
i ojämn kurva. Bytte styrlager, nya nållager i sving,
inget av det var dåligt men nåt ville jag prova för att göra ngt.
Men cykeln var lika dan, kändes som rambrott och jag började misströsta
på min fina Laverda, var dom så här? De var ju nya däck! Men verkade
inte bakdäcket mjukt på nåt sätt? (Dunlop) Beslöt att prova Mackadam,
och sim sala bim! Väghållning som värsta Norton!! (m. styrdämp!)
Va kul! För att inte säga lycklig! För det här är en maskin utöver det vanliga,
ja,ja,ja, jag älskar Italjenska maskiner om det inte framgått, och så har dom
riktiga bromsar! Men ingen skugga över Norton, jag tror nog att en väl
anpassad tar Laverdan på favoritvägen med sin lägre vikt o snabbare styrning om nu detta är viktigaste här i livet. Men det är något med ljudet
från 3cyl.......