Var börjar jag?! Hjälp en ny Nortonägare.

Jocke

New member
Hej.
Hoppas ni kan hjälpa en ny medlem och ny Norton ägare.
Jag har aldrig kört eller ägt någon engelsk hoj.

Men, idag blev det klart och jag köpte en 16h från 44:a.
Hojen har inte körts på många år och är nerplockad i delar, men den verkar komplett förutom glaset till lyktan.

Jag vet ju egentligen ingenting om Nortons men den är ju så förbannat snygg.

Jag skulle behöva en komplett sprängskiss över hela motorcykeln.

Vad var/är 16h´s alkilleshäl?
Vad ska jag tänka på?
Elsystemet ser helt bedrövligt ut, sitter någon på bra ritningar?
Vilka forum är att rekomendera?
Etc. etc.
Jag vet inte ens vart jag ska börja förutom att försöka rengöra allt.

/Jocke

Kim

Administrator
Först och främst kan jag rekommendera dig att gå med i vår eminenta klubb, då får du en fin tidning 2 ggr om året och möjlighet att få en förmånlig försäkring, dessutom är det lättare att komma i kontakt med andra som har kunskapen om hojen. Vi har några träffar om året och dom är bra att besöka för att kunna lära känna andra som har kunskapen samt att dom allra flesta är riktigt trevliga.

Detta forum är rätt forum, bara att det kan ta lite tid nu på sommaren att få svar, då många är ute och åker med sina knarrar. :)

Jag skulle börja där du börjar, leta fram dokumentation och börja inventera och rengöra prylarna. Bäst är även att provmontera allting innan ev. lackering osv, så man ser att allt verkligen passar och är helt. Inte kul att svetsa om en nylackad ram om man märker att någon varit och kladdat och gjort om en massa.

Jag skulle också gärna ha en 16H.

I övrigt önskar jag dig lycka till!

krister

Member
Hej
16 H är en jäkla mysig hoj med mycket personlighet ,bra val ,kul och känn dig välkommen hit och det finns ett flertal medlemmar med god insyn och erfarenhet av 16H

Krister

Jocke

New member
Här är det första bakslaget.
Efter en del efterforskningar så har någon monterat en s.k "pilgrimpump"
Varför kan man ju fråga sig då originalet ska fungera bra
La in en bild på http://dayviews.com/Norton16h/518573122/

Kåpan är dessutom kapad med allt annat än precision.
Trist...

camenius

Well-known member
Grattis till en underbar och mycket, mycket underskattad hoj! Den är för sin tid snabb, har bra väghållning och går mycket mjukt och fint eftersom det är en sidventilare. Webbgaffeln är också utmärkt.

Kom med i klubben så har du ett bra kontaktnät bland annat för 16H. Dels finns Göran Svensson i Lomma som är mycket duktig på encylindriga (klubbkonsult för encylindriga), dels finns en del skisser och annat material som du kan få gratis som medlem.

Jag har också en sidventilare och delar har jag skaffat från en kille i Mjölby. Behöver du telefonnummer så kan jag skaffa fram det. Det finns också många delar på eBay, men framför allt (och enklare) kan Mats Olofsson i 08 ha det du söker, i sitt enorma lager. Börja med att ringa honom.

Du frågar om var du ska börja.

Tycker att du ska börja med...
...att testa att lite provisoriskt sätta ihop det mesta så du får grepp om hojen är komplett eller ej.
... bestäm dig för om du ska lacka, kroma, måla och så vidare. Eller om du ska sätta ihop och köra hojen "med patina", något som är mycket underskattat. Jag kan lova att din hoj får mycket mer uppmärksamhet "med patina" och på sikt är det mycket roligare att ha den så. Vi har flera hojar i klubben som körs med patina och det finns en uppenbar trend där detta uppskattas mer än superpolerade hojar (om är mysiga dom med). Märktes på årsmötet i juni då en medlem kom på just en "orenoverad" 16H.

På min vilande blogg finns ganska mycket dokumenterat om sidventilare i allmänhet och om (min) 16H i synnerhet. Klicka på länken och sök sedan på bland annat etiketten 16H (finns till höger om du scrollar ner sidan lite). (Det finns 58 inlägg om just 16H, några långa historiska texter, andra korta med praktiska tips.)
http://lasses-norton.blogspot.se

Det finns också många andra sajter på nätet om just 16H.

Oljepumpen kan du lägga åt sidan, skaffa en original som är mycket bättre än pilgrim.

Lycka till och välkommen till Nortongänget. Du har skaffat en mycket trevlig hoj som när du är klar, kommer att ge dig många sköna glada mil.

Jocke

New member
Först och främst.
Tack för ett trevligt bemötande till alla.
Jag ska självklart bli medlem i klubben.

Har de senaste dagarna rengjort delar, det gömde sig en kubikmeter skit enbart på växellådan.
Nästa steg blir som ni säger att börja montera, det verkar vara mest logiskt.
Jag kommer inte att lacka om den, jag vill ha naturligt slitage och patina.

Ska även kolla hemsidan