Val av däck till Commando?

camenius

Well-known member
Ska nu byta både fram- och bakdäck, 19 tum. Idag har två blankslitna Avon, fram är det Speedmaster Mk2 3.25, bak Roadrunner 4.10 H.

Vet dock inet vad jag ska välja, vill ha lite sprotigare däck. Var supernöjd med dem jag hade på min Trident tidigare. Minnet sviker vad jag hade, men får väl ringa Karl-Axel och fråga (han har hojen idag).

Vad kör ni på? Erfarenheter samt för- respektive nackdelar?

Däcken på Tridenten syns här:
6_beskuren_fr_dck_1.jpg

6_Trident_KarlAxel_och_jag_byter_005_beskuren_fr_dck_1.jpg

Kim

Administrator
Är det inte commandon som ska ha 4.10 fram och bak för att bli redigt stabil?

Magnus Jönsson

Administrator
jag kör 3.60 fram och 4.10 bak, har gått ner i dimension bak i år så det har jag inte prövat än men framdäcket e toppen :D
Magnus

camenius

Well-known member
Tack, inget att skämmas för!

Ser fram emot fler svar.

Tror faktiskt det här med däckval är ett artikelämne i ett kommande nummer. Minns exempelvis med vilken förvåning jag monterade däcken till tridenten här ovan. Mönstren skulle vara motsatta mellan fram- och bak! Finns en rad olika sådana frågor som skulle vara kul att reda ut.

...men som sagt, vad har ni på era Commandos?

Per G

New member
Har haft 3.60 ribbat fram och 4.10 roadrunner bak.
Nu 4.10 Roadrunner fram och bak.
Finns ingen chans att jag byter tillbaka till det gamla.

Per

camenius

Well-known member
Intressant. På vilket sätt är de så mycket bättre?

Fler av er, vad använder ni? För alla andra aktiva här kör väl inte på fälgarna? (Hoppas jag, å andra sidan har ni stor förbättringspotential vad gäller väghållning. :D )

camenius

Well-known member
Tänkte köpa däck i veckan och skulle vilja ha in fler synpunkter innan dess...
Någon...?

pojen

Member
Dunlop 4.10H19 har jag alltid kört med som bakdäck och det finns väl inte många andra att välja på heller. Det enda alternativet som jag känner till är Avon Roadrider ( Roadrunner ?), men jag har inga egna erfarenheter av detta däck.

Framdäck finns det ett mycket större utbud då många hojar hade 19" framdäck på 70 och 80 talet. Lämpliga varianter är 90/90 eller eventuellt 100/90 som dock känns i bredaste laget och även kan ge utrymmes problem på tidiga hojar. Min personliga favorit är Metzeler Lazertec som finns i klassiska dimensionen 3.50H19 och har ett mönster som ser ganska tidstypiskt ut. Ett däck som jag kört med de senaste 15 åren och varit mycket nöjd med.

Ett bra ställe att inhandla sina däck ifrån är Dexon som har webbsidan www.dexon.se billigt och snabb service. T ex kostar nämda Lazertec 899:- och det torde vara ganska svårslaget.

camenius

Well-known member
Stort tack. :D
Detta är definitivt en bra artikelidé. Jag lär inte vara den ende i landet som är osäker på alla beteckningar samt olika mönsters för- respektive nackdelar.

camenius

Well-known member
Herregud, jag hittar ingen logik alls vad gäller beteckningarna.

Vet liiiite om vad de står för, men kan ta mig f-n inte inse vad som ska vara bäst för Commandon. Ett bra grundläge att ställa "dumma/okunniga" frågor till däckexperter... Uppenbart att enda sättet för att få klarhet.... tills dess går jag på de tips jag får från er som haft Commando under många år. Tack!