Våtsumpning-startproblem

totta05

Member
Tror att detta kanske varit på banan tidigare men...
När cykeln stått ett tag och oljan förpassat sig ner i vevhuset blir cykeln lite svår att starta, och jättemolnet uppenbarar sig vid start, men drar jag igång den flera gånger i veckan startar den på första.
Skall man satsa på en aningen oroväckande backventil eller...
Häls Gjert på Tjörn :?:
 

Per G

New member
Du ska väl inte behöva någon backventil. oljan hamnar i vevhuset och du kan ju tappa ur den och hälla tillbaka i oljetanken om det är mycket. Alternativt så brukar det väl gå att starta och hålla lågt varvtal ett tag så pumpas oljan upp.
När du parkerar cykeln efter att ha åkt så tramoar du på kicken så att du får upp kolvarna i toppläget, då sumpar det mindre.

/Per
 

Commanditen

New member
Jag har gått i samma tankar. Jag har valt att starta så länge som oljenivån är över utloppet från oljetanken. Då startar jag lungt annars trycker den ut olja genom vevhusventilationen. En ventil vore tänkbart, t.ex. så skulle man kunna koppla den till tändningen så att det endast går att starta då den står i rätt läge. Min Commando från 71 är i utmärkt skick men sumpar ner allt på ca 12 dagar. Kör på biltemas classic olja (20-50) och naturligtvis kan man använda en tjockare olja och få mindre sump men det tror jag inte är en bra lösning.
 

krister

Member
Hej
Montering av kulventil är en lösning som fungerat för mig ,det gäller bara att komma i håg att öppna den före start ,jag har fuderat på att mikla dit någon form av strömbrytare som bryter matningen till tändningen på ventilen ,det bör fungera med en bromsljuskontakt

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=kulventil

Krister
 

Kim

Administrator
Min sumpar med, men 3 torrkickar ungefär så är all olja tillbaka i oljetanken.. :)
 

Lasse L

Administrator
Personal
Har en kran på 88:an, satte på en bit röd- och svartmålad plastslang så att det skulle synas tydligare om den var öppen eller stängd. Känns ändå lite nervöst med kranen.

Köpte Norvils bottenplugg med en mindre plugg i till Commandon, lättare att dränera + att man slipper skruva ur och i den stora pluggen så ofta. Bättre att man sabbar gängorna i pluggen än i vevhuset.
 

Hans Jönsson

Active member
Hej på er.
Jag har satsat på backventil avsätt för ändamålet på min Comando jag har dock monterat transperant slang efter ventilen så man kan se att den släpper igenom oljan. Har kört ca 600 mil med cyckeln efter montaget det verkar att funka som det skall.
Mvh/ Hans
 
Top