Vårmeck..

Kim

Administrator
Tjena!
Kom hem från en scouthajk och såg det fina vädret, tog ut commandon och konstaterade var min kortslutning var någonstans, tvättade av den. Ställt ventilspelen, nu skall det bara bytas en soppakran och 2st brytare.. :) Vilken sida skall reservkranen sitta på?

Skall strax ta med grabben på en liten kort vår tur.

Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Har för mig att det skulle vara högersidan, hittade min kran som jag köpte.. :D
 

Kim

Administrator
Jag har bara 2 reservkranar, döm av min förvåning när jag hade flera liter kvar och ändå inte kunde starta.. ;)
 

Magnus_750S

New member
Reserven ska sitta till höger.

Förra sommaren var frugan och jag ute på min 750S när soppan tog "slut" och jag var tvungen att sätta på reserven på min 750S (=liten tank). Med vana från japanska hojar bedömde jag att soppan borde räcka till nästa by med mack, men uj vad fel jag hade. Det slutade med en dyr taxinota och en bensindunk som jag fick skänka bort. Ett dyrt sätt att lära sig hur mycket reserven rymmer. Ett billigare alternativ är att läsa i instruktionsboken innan man ger sig ut :wink:
 

Kim

Administrator
Hehe, ja, jag hade ju oturen att det sitter 2 reservkranar på knarren.. ;) Då får man inte heller ur soppan.. :D
 

Per G

New member
Kim,
Jag läste det här med 2 reservkranar och inte få ut soppan ur tanken. Tror att det ska vara tvärt om. Med 2 reservkranar får man ut all soppa ur båda sidorna av tanken.

Jag har min reservkran på höger sida och när jag kört slut och slår på reserven så finns det soppa kvar i vänster halva av tanken som man inte kan använda. Du har ju också Interstate tank och på dessa ligger det ju en hel del soppa på var sida av ramröret som bara kommer ut genom respektive sidas bensinkran.

Lösningen på detta (och för att slippa stå efter vägen och försöka luta cykeln så soppan rinner över på reservsidan) borde vara att montera 2 st reservkranar. Eller??
Det ska jag göra på min nu. Montera mässingskranar, made in UK (kan ju ev vara bra trots att de är UK made), och då ta bort de halvkassa originalliknande tingestarna jag har nu. Dessa flödar så dåligt (trots att de är urborrade med 5 mm borr) att man måste ha båda kranarna på om man ska gasa.
Tror f-n i mig att de släpper igenom nästan lika mycket soppa när de är stängda :D
Hur mycket originalnörd jag än är så måste ju grejerna funka så att det går att använda. Annars kan man ju gå med i MCHK och ha cykeln på släp till träffarna (eftersom de ju ska vara 100% original och inte fungerar att åka mer än sammanlagt 12 mil per år på).

Per
 

Per G

New member
Hej Kim!
Och då får du 5-6 liter kvar i tanken när motorn stannar av bensinbrist.
Vid framtida behov av ny kran handla "reserv" modellen så du kan utnyttja hela tankkapciteten.

Hälsningar,
Per
 
Top