Jo det är inbyggt i Norton ang. väghållning, ju senare ju bättre, men detta inte utan besvär, det kommer av idogt tävlande jämt o överallt! Min erfarenhet ang. Commando kontra Fetherbed är att Commandon är överlägsen när det gäller komfort, soft ja, men spårsäker o ej så vobbel känslig (el. alls) märks ej nån skillnad mellan 750 el. 850 ang. snabb-styrning, men kan vara väl mjuk" om den är tungt lastad (fel) om man jämför med Featherbed som är nästan okänslig för detta, denna ska naturlig inte sågas utan har gjort bra ifrån sig och är en stor glädje för dess ägare nu o tid. För att inte tala om alla konstellationer ang. div. motorer som används i denna ram! Alltså ingen tillfällighet vill jag lova! Ramen inbjuder till detta o chassit klarar det mesta!
Triton inte fel, går bättre än vi tror om det är rätt utfört.
Kommer ihåg när jag åkte med på en Traja träff från Stockholm till Gimo där jag under vägen bytte min 850 Commando för ngn. mil mot en Bonneville för att jämföra, nu var den mod. till 750, förvånad var ordet! Snacka om bottendrag! Kändes som mer än min Commando (850!) eller var det vibbarna? Inte nog med detta så var det en Triton med i gänget, ganska anonym låg i kön o gjorde inget väsen av sig men nog såg jag att det var ett fint o proffsigt bygge med Flinta motorn. När vi väl framme i Gimo och kaffe o jag
försökte smälta upplevelsen med den starka Bonnevillen, var det dags för FRI hemfärd på eget bevåg, med andra ord dragning!
Då kom nästa "chock" , vad hände, jo Tritonen försvann på bakhjulet under uppväxlingar! Kändes som Norton släng dig i väggen!
Har aldrig sett då el nu en Norton göra detta! Jag har sen dess inte haft ngr. problem att ha respekt för trimmade Triumphar!
Men det gläder mig att dom sitter i en Norton-ram så får vi äran att vara med, för Triumph ägarna, dubbel glädje!!
För oss som är äldre ska vi inte glömma Anderstorp början -70 tal,(el. var det slutet -60?) då Engelsmännen var här med sina Triumph-tvinnar och gav alla storstryk, mod. enl. reglerna, alltså bara finputsn. o kåpor nu hette dom Thruxon i.ö.r. std chassi såg det ut som(?)
Hur som helst kom dom 1a 2a o 3a! Det kunde nog vara en annan (troligen) ordning om Kjell Bogren (Svensk mästare på Kawasaki!) varit med som var ovanligt snabb med Commando, nu vet jag inte om det var då som han blev påkörd i starten så växelspaken blev skadad, men om han var med i hela racet skulle det bli bästa Norton bland de första platserna!
Vill påminna om att dom körde med Dunlop TT100 fram o bak! Kör väl, inte försi...........
Tänk vad man kan göra en Traja med enkla medel till en atraktiv Cafe/landsvägcykel, å vilken snygg o användarvänlig kåpa! En bra skivbroms blir pricken över i! Kan inte hjälpas, dessa "gamla" Trajor ÄR goa och tidlösa! Kan aldrig göra ont med en sån också i garaget.......