Trummor mot skivbroms!

Bragfjord

Well-known member
Ack ja, fåfängan har fått övertaget, trummor kommer igen med allt extra
besvär med ombyggn. o svarvningar. Ja de är snygga, men kan aldrig vara
bättre än en bra skivbroms! Och känsligheten som är så viktig från hand-
taget för att undvika låsning är inte lika bra med trumma. Visst, de finns
trummor som går att låsa i hur mycket som helst km... Men vad är det värt
när Ni ligger där? Det har ju inte gått fort ens i vissa fall (grus?)
Kan hålla med att vissa org. skivbromsar är "hårdtrampade" men det går
att modifiera, broms finns, och känslighet mot underlaget!
Har man inte ambitionen att köra undan (slita på däcksidorna) vilket är helt
Ok, räcker nog en bra trumma, men nästa ägare kanske är en Dragare, då
kan det vara bra att veta vad fade är, de är trummor de!
Eller det kanske inte ska gå fortare än det gjorde i Äppelbo-Racet.
Heder åt Anders som med sin Ducati
försökte hålla farten i de fina kurvorna. Tack för ordet!
 

Nortti

Member
Vilken trumma (rätt justerad) som helst torde vara bättre än Commandons skivbroms.

Fundera på följande:

Jag har en bekant som modifierat sin gamla Triumph Bonneville med dubbla skivor fram och enkel bak. Bara ISR grejor. Ombyggd till monoshock med Öhlinsdämpare. 8-ventilstopp och 180gradersvev från Nourish.Customtillverkad kåpa, tank och sadel. Osv osv och det ser inte längre ut som en Triumph.

Nu är min fråga: vad är då nyttan med det? En sk "dragare" kunde t.ex. ha köpt en MV Agusta F3 för de pengar han plöjt ner i det projektet och i slutändan haft 4ggr mer prestand.
 
Intressant ämne! En väl justerad trumma ger absolut tillräcklig bromsverkan; mer verkan än att låsa hjulet får man ju inte. Däremot är ju känsligheten inte densamma som på en skivbroms. Fade? Handen på hjärtat, är det verkligen relevant att tala om det på en gathoj? (Kör jag för mesigt? :wink: ) Vid bankörning är det väl en annan sak där man oavbrutet gör kraftiga inbromsningar som mattar bromsarna.

På 50- och 60-talshojar skulle jag personligen aldrig montera skivor. Har sett en del gamla hojar med stora skivor, up-side downgafflar och moderna fjädringskomponenter monterade. Visst gillar jag när gamla maskiner används som det var tänkt men jag kan inte komma ifrån att jag tycker att det helt enkelt skär sig och ser för djävligt ut. Det är min personliga preferens och var och en gör ju som man själv vill. Jag menar bara; vill man ha en hoj med moderna prestanda, varför inte skaffa en modern hoj? Dessutom med adekvat effekt och tillförlitlighet.

Å andra sidan; på min Commando 71:a sitter det skiva med Brembo-ok som tidigare ägare monterat. Bettet är grymt och man doserar den med två fingrar på handtaget. Jag erkänner att man kan drabbas av viss ambivalens, ha,ha! Myntet har som bekant två sidor och verkligheten är ju sällan svart eller vit. Brembon är dock tusen gånger bättre än orginalets Lockheed och ungefär lika många gånger snyggare.
 

Bragfjord

Well-known member
Hej Grabbar! Trodde jag skulle få mer pisk för mitt inlägg, är tydligen ett
känsligt ämne. Ang. mod. Bonnevillen, heder åt den mannen! Och nyttan?
Ja trafiksäkrare cykel nu när den är vessad, för då räcker inte org. trumman
som annars då den är dubbelnockad tar bättre än Nortons(skandal).
Om det är rätt utfört så går trajjan att åka lika fort på favorit-vägen som
Agustan(tror jag) så länge det håller sig under 200km, å bara det, är ju lite
kul! Alltså 60talare hänger med, det tror dom inte! Hade det varit jag så
körde jag om, eller bromsat om! (delvis skämt) Men jag vidhåller att en
just bra Engelsman går att åka undan med om man vill och då är den värd
en bra skivbroms! Fading, ja de är väl lite långsökt i våra trakter, men fullt
möjligt när jag åkte i Österike o Schweitz nedför alla branta o långa backar
med packning, det är lika i Norges fjällvärd. Nu hade jag RGM-skiva på
Commandon, men jag skulle inte känna mig bekväm med Commando-
trumman i samma situation!
 

Bragfjord

Well-known member
4ggr mer prestanda? Går inte att använda på favoritvägen, de blir inget
flyt i körningen, de är här våra Norton kan hänga med, smidiga och lätta
och med bra botten-kraft ur böjarna gör körningen rolig för den som vågar.
Varför tjatar jag om skivbromsar? Jo jag fick nog av Norton trumma med
Tickle-sköld på min 850-Atlas när jag en gång gjorde en felbedömd om-
körning av en bil före ett backkrön med GOD fart, när en mötande bil dök
upp, jag bromsade fullt men det räckte inte så för att inte köra in i baken
på bilen passerade jag mellan bilarna med full broms! En rysare!
Efter detta, aldrig mera trumma! Visst jag har varit en "Dragare" det
erkänner jag och har då behövt bättre grejor, men vad jag vill mena med
detta är att alla kan råka ut för en svängande bil eller dyligt oberoende
vilken fart man har, och då har man större chans att mildra det snabba
stoppet(krasch) med en bättre broms. Idag har vi möjlighet att skaffa detta
de fanns inte då, förutom Dunstall som ville mer!
 

Per G

New member
Haha, ja, efter att ha blivit omkörd av Brage (tror att det var han i alla fall, hann inte se mycket) på vägen till Äppelbo så förstår jag att han behöver superbroms på sina fordon :D

Jag tycker inte att jag kör sakta men det gör jag nog.
I de beskedliga hastigheter jag åker känns Commandoskivan med RGM modifierat handtag helt ok, ingen superbroms men skapligt bra.
Original orenoverad skivbroms var en katastrof, man måste renovera oket och se till att ha en fräsch slang och helst moddat handtag för att få litet bättre tryck.

Per
 

Bragfjord

Well-known member
Jo org. skivbromsen är hårdtrampad kommer jag ihåg, men jag tror att
mod. av huvudcyl. hjälper så att den blir acceptabel, skivan har i sig
kapacitet, det är den hydrauliska utväxlingen som bör ändras, då med
det förlängda handtaget borde göra gott! Som jag tid. skrivit i forumet
nånstans, fick jag prova en lika Commando-74 som jag då själv hade, där
bromsen tog riktigt bra, jag blev förvånad, ägaren hade endast maskin-
slipat skivan för mer friktion, där stod jag med min RGM-skiva och undrade
vad jag håller på med, jag tyckte båda tog lika bra! Som std. hoj Ok.
Men min böjelse är Cafe'-racer cyklarna, ett outtömligt ämne och en önskan
om en särkild bilaga ang. detta till vår bra-iga Norton-tidning!
Tyvärr kan jag ej köra sådana numera Pga. mitt skadade h-ben, än mindre
att kicka igång dom godingarna. Men jag tröstar mig med min Trajja Speed
-Master som faktiskt gör ett bra jobb. Men vad är det mot en Norton-Racer!
 

Bragfjord

Well-known member
Jovisst Bjarne, skulle hellre vilja ha en Thruxon, självklart! När American o
Speed- mastern kom tyckte jag dom var fula o triumph gjort ett "nerköp"
de var inget för mig! Men efter olyckan med Laverdan fick jag tänka om för
att kunna fortsätta köra Mc. Jag kan inte böja mitt h-ben tillräckligt ens till
en std.-hoj, fick sälja av 3Norton, 1BMW K100rs, 1Ducati888 pga. av detta.
Trotts det kan jag inte skiljas från 4st andra godingar som jag har kvar,
men kan "bara" använda Trajjan. Åkte till Sula för provkörning, när jag för-
stått att jag måste ändra åkstil. Valde S-Mastern som verkade vara mera åk
-hoj än glidare och med mera broms(!). Som alla Engelska hojar, var den
för lågt drevad, men bra väghålln. för att vara Custom. Jag blev övertygad!
2kugg på framdrevet å cykeln blev dräglig, men mera kugg behövs (fram)
Ja så kan det bli här i livet, man får gilla läget o ändra på sig!
De är i.a.f. inte en japanare! (hoppsan nu trampade jag snett)
 
Ok, jag förstår. Tråkigt att höra! Själv är jag ihopbultad med skruvar i ena axeln efter att ha lurat döden med en decimeter för knappt tio år sedan. Tar det något lugnare nuförtiden. Men ibland växer hornen ut... :twisted:
 

Bragfjord

Well-known member
272_Min_Triumph_SpeedMaster_2005_20120916_225555_1.jpg






Så här ser trajjan ut! Med Norton-dämp. o lite större munstycken, gör
mätaren ut(!). Det står 55hkr, måste vara på bakhlulet? För annars skulle
den inte gå så bra som den gör, trotts sina 250kg(?) Faktiskt högfart-stabil
Tror inte många (nån?) custom-cyklar hänger med på favoritvägen för den
går att lägga ner bra också, en underskattad cykel! Men skulle hellre före-
dragit 360gr.vev. Ljud som man förknippar med en Engelsman!
 
Top