"trim"kam till 750 Commando

tr5

New member
Min hoj går för sakta :twisted:

Jag har förstått att PW3 är en uppskattad kamaxel som bl.a Mick Hemmings säljer.

Steve Maney har en "Race Cam" som han menar är utmärkt för mer än bana;

-"My Cam is designed to give good midrange performance so is ideal for your road bike"

Är det någon som har provat Maneys kam, eller t.o.m båda och kan jämföra?

/Peter
 

tr5

New member
AndersA skrev:
Har du hittat några data på Maneys kam? Jag gjorde aldrig det så det fick bli en pw3.
Nej tyvärr. Jag skrev och frågade, men som man frågar får man svar och min fråga var bara om den är lämplig för landsvägsbruk. Jag kunde nästan lika gärna frågat "Hur långt är ett snöre" :oops:
 
Hallå, boys! Jag vet inte om det hjälper men här är i alla fall en site med lite Steve Maney-specar. http://www.gearhead-racing.com/Workshop/Project%20850cc/Project%20850cc.htm
 

tr5

New member
Det jag hittat om kammar är detta:

http://atlanticgreen.com/camsurvey.htm

bl.a. detta om PW3. Stämmer det med dina uppgifter Anders?

cam940.gif


Angående Maneys kam stämmer, som du säger, både tider och lyft med Norvil 4S.
Sen är ju frågan förstås om Maney S4 på Bjarnes länk är samma som han säljer idag.
 

AndersA

Member
Hemmings pw3 kam från monteringsanvisningen:

insug öppnar 50 ftd (var :evil: hittar man gradtecknet???)

stänger 82 ebd

utblås öppnar 84 fbd

stänger 48 etd

Hur mycket den lyfter skriver han inte där men Dave Comeau verkar ju seriös så kurvan stämmer säkert.
 

krister

Member
Hej
min hoj är en Combat orginal med 2S kamaxel och jag tycker inte att det är så stor skillnad mot en standard commando under normal åkning på gata ,den är lite starkare kanske men trycket kommer vid 5000 och över ,jag har aldrg provat hojen på bana men kan tänka mig att den kommer mer till sin rätt där för den "mår "bra på högvarv,jag tror inte att lager och vevstakar håller med mig om det .Om jag av någon anledning skulle byta kam välger nog jag en kam med tyck i från 3000 varv opp till 5000 och sedan dreva det största möjliga 24 eller om det finns 25,då löper milen på vid touring
Varma hälsningar Krister
 

tr5

New member
Det finns en del smått och gott på länken Bjarne visade
http://www.gearhead-racing.com/Workshop/Workshop.htm

bl.a ang PW3
• Hemmings PW3
• Inlet valve opens 50° BTDC, closes 82° ABDC
• Exhaust valve opens 84° BBDC, closes 48° ATDC
• Intake lift 9,6 mm
• Exhauste lift 9,6 mm

Jag har pratat med Erland Cox om att porta toppen och han tyckte att det vore bra om man kunde ha lite mer lyft
Är det nån som har koll på hur mycket lyft en 750 klarar med standardkolvar? Megacycle har några kammar som lyfter ytterligare lite mer än PW3an
http://www.megacyclecams.com/catalog/pages/page 15.pdf
Jag har inte börjat demontera något än och kan alltså inte mäta själv.


Det ena ger det andra, snart har jag väl kryssat i hela katalogen och bytt allt utom strålkastarglaset :roll:
 

AndersA

Member
Jodå det finns massor av skoj saker därute......

Tänker du bygga en ren racehoj eller skall du gatköra också?

pw3;n hamnar ju i segmentet "intefullracekammennästan" och med en värre kam är väl risken stor att "botten"går ur. Tillsammans med grövre insug går det nog åt en hel del lameller i sta´n.


Du får skaffa en hoj til!!!! :)

Anders L i Vallentuna har pw3 i sina cyklar, och kan kanske tipsa om hur de är "på riktigt".
 

tr5

New member
Det ska inte bli en ren racehoj.
Inte kommer den att behöva "gå i stan" heller . Jag bor i utkanten av en rätt liten stad och landsvägen är bara två gathörn bort. :D Så man får väl kalla det landsvägshoj med sportambitioner.
 

Per G

New member
I senaste nummret av Roadholder så finns det en artkel som talar väldigt väl om PW3 kammen och dess användande för gatbruk.

/Per
 

tr5

New member
Jag hade så gott som bestämt mig för en PW3 när jag började prata portning med Erland Coxhttp://www.topplocksverkstan.se/
Han har en hel del moderna teorier om hur det ska se ut i insugs & avgas-avdelningen och han undrade om det inte finns kammar med mer lyft och mindre duration.
När jag väl får av toppen så att han kan mäta och räkna på den får vi väl se hur det blir.
 

Per G

New member
Mera lyft, varför inte titta på vippor med högre utväxling?
Vet inte om det praktiskt möjligt men du får ju helt klart mera lyft då.

/Per
 
Top