Topplockstätning på Commando 750

Bengt - Göran

New member
Hej!

Under sommaren så gick min Commando bara sämre och sämre - kollade därför under augusti kompressionen och såg då att den låg mellan 6 -7 på både cylindrarna. Trodde/tror att det var brända ventiler - men är i säker på det längre. Orsaken till min osäkerhet är att jag monterade bort toppen idag och blir då lite fundersam - hur tätar toppen mot cylindern................?

Tittar man i rep.manualen så ser det ut som att det går en bit av cylinderfodret (ringen längst upp i cylindern) in i toppen och att det samtidigt är en anpassning i toppen mot denna ...........hur är det egentligen??

Med vänlig hälsning/B-G
 

Kim

Administrator
På min är det som vanligt en plan cylinder och en plan topp med en packning mellan varandra, viktigt är att försöka få tag på en grafitpackning med flamringar av stål och inte koppar. En helt homogen kopparpackning är tydligen inte heller nåt vidare.

Kan inte tänka mig att det finns nån kommando med någon skum lösning utan dom alla ser nog ut så.
 

Bengt - Göran

New member
Hej!

Ja så är det på min motor också - dessutom har jag kopparpackning.

Men det jag funderar på är att det i toppen finns en urfräsning med exakt samma mått som cylindern. I översta delen av cylindern finns det också en ca 5mm gul kant i ett annat material. Tittar jag i verkstadshandboken för min Atlas så ser det ut som att det är en upphöjning från cylindern som passar in i toppen! Detta gjorde mig fundersam................

Har nu kollat tätningen av toppen/ventilerna och konstaterat att den är tät, vet också att toppen var tät - så min låga kompression orsakas av något annat - är det nån som har idéer vad som kan ha orsakat detta...??
 

Bragfjord

Well-known member
Hej! Har kompet läckt ut från packningen? Om det skulle påverka effekten skulle det höras tydligt o synas på packningen. Urfräsningen är för att ge marginal till högkomp. kolvar (tror jag). Ang. uppstickande cyl. foder (?) Det är inte så att det sitter en 650-cyl? Är kolvarna 73mm? (=750cc) Ang. motorn svagare, om det var ok med
packningen o täta ventiler med ventilSPEL, så måste det vara ngt. med ev. låg tändning, eller bränsle/andning. Koppar packning är Ok, helst glödgad,
men går bra ändå om ytorna är i stort sett plana på cyl. o toppl Men kan svettas olja och
därför bör packningen behandlas med tätn. medel, jag använder ett permatex
spray (rött) som tätar, för säkerhets skull. Funderar om tid. Atlas kan haft
uppstickande foder, har bara erfarenhet av -68mod. o Commando -69 850--74. När det gäller så här gamla cyklar kan det blandas en hel del av tid. äg. Vet inte om Du blev klokare av det här, men Du har vintern(!) på Dig.
MVH.
 

Bengt - Göran

New member
Det var inget Läckage mellan toppen och cylindern - jag tror att du har rätt om urfräsningen d.v.s. att den är avsedd för högkompkolvar! Låg tändning, bränsle luftblandningen påverkar inte kompet det var ju ca 7 på båda cylindrarna.......... undrar om ventilstyrningarna påverkar.....och att jag inte ser det när de är satta utan press från kammen.......
 

Bragfjord

Well-known member
Ang. motorn svag o kompet ok, ja då skulle jag titta på tändläge o bränsle
och andn./luft, och hur var det med ventilspelet trots bra(?) komp.?
Om vent. styrn. skulle påverka det hela, så är dom herrejösses glappa och
då får jag lära mig nått nytt! Glappa brukar dom vara ändå med tiden,
vilket yttrar sig i blårök vid på o avdrag.
har Du mätt cyl./kolv diam. ang min förfrågan om det ev. är en 650 cyl.?
Inte för jag tror så är fallet, men skulle vara intressant om det går med denna kombination. funderar eftersom Du skriver att cyl.foder sticker upp
ca. 5mm, eller har jag missuppfattat detta? Har givetvis inte med att motorn
blivit svagare. Själv deb. tävlade jag med en 500 Dominator med 650 topp
vilket gick utmärkt! Sedan kan man spekulera tex. om kammaxeln har gått
ner sig mm. men då hade Du nog märkt av ökande ventilskrammel. Men det
får man hoppas att så inte är fallet.
 

Bengt - Göran

New member
Hej!

Jag har fortsatt med nedmonteringen av motorn, kolvringar och kolvar ok, toppen OK - Det som jag nu funderar på är om kamkedjan kan vara det som spökar - den är rätt sliten och samtidigt är sträckningen dålig. Kan det vara orsaken?
Funderar på att byta dreven, montera dit ny kedja och köpa ny sträckning. Fick tips om att sträckningen var bättre till 850 - an! Vad tror Ni om detta??

BG
 

Bragfjord

Well-known member
Jag tror Du börjat i fel ände, eller är det dolda kameran?(skämt)
Skulle kamkedjan ev. rappat, då är det en herrejösses slapp
kedja och inte ens då går det (tror jag) men man blir aldrig fullärd är bäst
att tillägga. Hur ser kamnockarna ut, dom bör vara kraftigt nedslitna om
det ska märkas på effekten vid normal körning. sitter kamdrevet fast och
kilen Ok? Kilen på vevaxel-drevet? Kolla kaminställningen att det stämmer innan Du river. Om detta är Ok och tädn. o andning likaså, ja då väntar jag med spänning att få höra om felet! By the way, hur var det med cyl. är den 750=73mm? Vore intressant om det var 650cyl. MVH.
 

Bragfjord

Well-known member
Bästa Bengt-Göran! Säg inte att det blir vacum i tanken när Du kör!
Alltså lufthålet i tanklocket! När jag drar mig till minnes så råkade jag ut
för detta när jag skulle ut på långkörning och mont. tankväska som
täppte till lufthålet i tanklocket, cykeln blev bara svagare o svagare efter
5-6mil och till slut fick jag stanna och ändrade tankväskan, sen var det bra!
Bagatell kan tyckas, men nog så retligt. men hittar Du inga större fel så
vad ska man tro? Bensin-kranarnas "grovsilar", färgflagor o smuts?
Ja som sagt det blir spännande vad det slutar med! MVH.
 

Bengt - Göran

New member
Det var flera fel samtidigt!

Har nu renoverat toppen och en avgasventil var bränd - det var det som skapade den ojämna kompressionen. När jag monterade på den renoverade toppen och gjorde en liten sväng så var problemet med att den hade tappat orken kvar!

Av misstag så kom jag då i kontakt med tändspolarna - när jag skulle efterdra toppen och är nu rätt säker på att det var den ena tändspolen - den blir otroligt het när man varvar Commandon ......... är det någon som har varit med om detta?

Har nu bytt båda tändspolarna och nu verkar den gå bra - men vi får väl se när det blir lite varmare ute igen.
 

Bragfjord

Well-known member
Flera fel samtidigt? Ja hej Kalle, men nu får Du klara Dig själv.
Jag har försökt........ Och även en förfrågan ang. om motorn ev.
var en 650 flera ggr. Jag tolkar den är 750........
 

Kim

Administrator
Finns ingen 650 commando, han skriver i första inlägget att det är en commando det gäller! :)
 

Bragfjord

Well-known member
Kim, då kan Du tala om vilken Commando som cyl. fodren sticker upp ca.5mm ovanför cyl.? Det var en fråga i början, det var därför jag undrade
om det kunde vara en 650, vilket jag tror passar rakt över, samma slaglängd mm. Tror även kanske ännu mindre tvinnar passar men är osäker
ang. bulthål/vevhus. Om inte passar, allt går att modifiera, men varför, då
Commandon är bra som den är 750 som 850.
 

Bengt - Göran

New member
Det är en Commando 1971 - men som sagt var i sommar har den nu gått bra - så det var två fel samtidigt - en bränd ventil och en dålig tändspole!
 
Top