Ett försök innan commandon förvandlas till bojsänke!
Får inte hojen (750 commando -71) att gå på tomgång. Går på ca 1200 varv (inte lägre) en stund för att plötsligt dö.
Den startar hyggligt lätt och varvar bra. Om man drar på lite när den håller på att dö kan det smälla lite.
Har rengjort förgasarna, även tagit upp hålet mittemot luftskruven för att komma åt tomgångsmunstycket.
Har bytt nålar till korta 4-taktsnålar (Per, satt tvåtaktsnålar i).
Sitter nymantlade trottlar i.
sitter även nya munstycken, packningar och oringar.
Har blåst igenom förgasaren med tryckluft och det kommer luft i alla hål det ska komma ur.
Justerat förgasarna så att de drar hyggligt jämt samt höjen på trottlarna.
Höjden (trottelöppning) är lite högre (ca 5,5 mm) än de 4,8 jag läste att man skall ha som grundinställning på tomgång.
Vid start går den väldigt illa på full choke.
Stiften relativt svarta.
Hur ska choken justeras in?
Hur påverkar ett öppnare avgassystem tomgåmgen?
Kan det vara tändningen som står för högt/lågt?
Är 3.5 rätt cutaway för en 750? Pårverkar det tomgången?
Vad ska jag göra?
Ska gör ren en gång till (4e gången) och montera i kväll så få vi se.
DATA
Amal MK1
140 main jet
106 needle jet
3.5 cutaway
mittläget på nålen
Flottör ca 2-3 mm under kant.
Soppafilter mellan förgasar och tank + de som sitter i förgasaren. (ska prova utan de externa)
Pazon PA2
Nya stift
Avgas typ Tulip med lite dämpning.
Borrad med nya kolvar samt renoverad topp med ventiler och styrningar.
/Johan
Får inte hojen (750 commando -71) att gå på tomgång. Går på ca 1200 varv (inte lägre) en stund för att plötsligt dö.
Den startar hyggligt lätt och varvar bra. Om man drar på lite när den håller på att dö kan det smälla lite.
Har rengjort förgasarna, även tagit upp hålet mittemot luftskruven för att komma åt tomgångsmunstycket.
Har bytt nålar till korta 4-taktsnålar (Per, satt tvåtaktsnålar i).
Sitter nymantlade trottlar i.
sitter även nya munstycken, packningar och oringar.
Har blåst igenom förgasaren med tryckluft och det kommer luft i alla hål det ska komma ur.
Justerat förgasarna så att de drar hyggligt jämt samt höjen på trottlarna.
Höjden (trottelöppning) är lite högre (ca 5,5 mm) än de 4,8 jag läste att man skall ha som grundinställning på tomgång.
Vid start går den väldigt illa på full choke.
Stiften relativt svarta.
Hur ska choken justeras in?
Hur påverkar ett öppnare avgassystem tomgåmgen?
Kan det vara tändningen som står för högt/lågt?
Är 3.5 rätt cutaway för en 750? Pårverkar det tomgången?
Vad ska jag göra?
Ska gör ren en gång till (4e gången) och montera i kväll så få vi se.
DATA
Amal MK1
140 main jet
106 needle jet
3.5 cutaway
mittläget på nålen
Flottör ca 2-3 mm under kant.
Soppafilter mellan förgasar och tank + de som sitter i förgasaren. (ska prova utan de externa)
Pazon PA2
Nya stift
Avgas typ Tulip med lite dämpning.
Borrad med nya kolvar samt renoverad topp med ventiler och styrningar.
/Johan