Tomgång

jl04279

New member
Ett försök innan commandon förvandlas till bojsänke!

Får inte hojen (750 commando -71) att gå på tomgång. Går på ca 1200 varv (inte lägre) en stund för att plötsligt dö.
Den startar hyggligt lätt och varvar bra. Om man drar på lite när den håller på att dö kan det smälla lite.

Har rengjort förgasarna, även tagit upp hålet mittemot luftskruven för att komma åt tomgångsmunstycket.
Har bytt nålar till korta 4-taktsnålar (Per, satt tvåtaktsnålar i).
Sitter nymantlade trottlar i.
sitter även nya munstycken, packningar och oringar.
Har blåst igenom förgasaren med tryckluft och det kommer luft i alla hål det ska komma ur.
Justerat förgasarna så att de drar hyggligt jämt samt höjen på trottlarna.
Höjden (trottelöppning) är lite högre (ca 5,5 mm) än de 4,8 jag läste att man skall ha som grundinställning på tomgång.
Vid start går den väldigt illa på full choke.
Stiften relativt svarta.

Hur ska choken justeras in?
Hur påverkar ett öppnare avgassystem tomgåmgen?
Kan det vara tändningen som står för högt/lågt?
Är 3.5 rätt cutaway för en 750? Pårverkar det tomgången?
Vad ska jag göra?
Ska gör ren en gång till (4e gången) och montera i kväll så få vi se.


DATA
Amal MK1
140 main jet
106 needle jet
3.5 cutaway
mittläget på nålen
Flottör ca 2-3 mm under kant.
Soppafilter mellan förgasar och tank + de som sitter i förgasaren. (ska prova utan de externa)

Pazon PA2
Nya stift
Avgas typ Tulip med lite dämpning.
Borrad med nya kolvar samt renoverad topp med ventiler och styrningar.

/Johan
 

Kim

Administrator
Har du slangen mellan förgasarna monterad? Är du helt säker på att tändningen står helt rätt?
 

jl04279

New member
Har du slangen mellan förgasarna monterad? Ja
Är du helt säker på att tändningen står helt rätt? Lättstartad och verkar varva bra, kan ju kanske vara lite sen/låg, ska kolla med strob. Hade den lite väl tidig/hög förut, fick rätt ont i foten. :eek:
 

Kim

Administrator
Aha.... Då kan jag inte ge några tips på tändningen.. prova mät spänningen över batteriet när du har startat hojen. Så ser du så att set inte är så att strömmen inte räcker till, det är nog första steget.

Ditt tänsystem drar tydligen mellan 4-5 Ampere, detta kan absolut vara problemet som gör att den går som en påse nötter. Brukar inte vara några större problem med förgasarna.

Gör som jag sa starta hojen och mät spänningen över batteriet, då får vi svar direkt på om det är det som är problemet.
 

jl04279

New member
Kim!

Problemet är inte att den drar för mycket ström, men du ledde in mig på rätt spår!. En icke ordentligt fastdragen (knapp fingerdragen) minuskabel på batteriet gjorde att tändningen fick dåligt med kräm.
Nu går den fint på ca 1000 varv. Bara att hålla tummarna.

Köpte ett par beg Ikon dämpare som kanske måste renoveras. Ser att du står som ÅF av dessa, har du reservdelar åxå?

Tack för att du tog dig tid
/Johan
 

Kim

Administrator
Hej!
Va bra att det löste sig. Men det låter fortfarande som att tändningen drar ohyggligt med ström, originalstatorn på commandomotor laddar nämligen inte på låga varv!

Jag PM mitt telefonnummer så tar vi reservdelar där.

Så lite så, vi skall hjälpas åt att bevara dessa klenoder! :)


Med vänlig hälsning, Kim
 

Per G

New member
Johan,

Här har du litet samlad info angående bestyckning av 750 och 850.
Inte n¨got så här ska det vara utan en bra utgångspunkt.

Commando 750 (och ev tidiga 850):
Nål 622/124 (68 mm lång och med 2 tunna "ringar" ovanför låsspåren
Nålmunstycke 622/122/106 (eller ev 107)
Spray tube ska vara den "raka" typen utan "steg"

Commando 850 MK2A-MK3 (och ev tidigare 850)
Nål 068102 (ca 70 mm lång och med 4 tunna "ringar" ovanför låsspåren.
Nålmunstycke 622/122/106 (eller ev 107) dvs samma som 750.
Spray tube 928/107 "stepped cut-away" typ

Om du har en nål med 3 tunna "ringar" så är det förmodligen en 928/063 och är avsedd för 2-takt så det hör nog inte hemma i en Norton. ??

Hälsningar,
Per
 

Royal

New member
Hej Prova o putsa trottlarna med autosol har haft liknande problem med min 850 ojämn gång o eftertändning i ljuddämparna
 

jl04279

New member
Tack för alla tips.

Premiärtur igår. Besiktning för första gången sedan 1993 i em. Lätt nervös.

Hojen verkar sota en del på tomgång, inte kul i stadskörning. Ska prova skruva ut luftskruvarna lite.

Den vill även tjuvstanna om man har kört lite fortare en stund och sedan bromasar in vid ett rödljus, vad beror detta på?

/Johan
 

jl04279

New member
Prickfri besiktning :D :D :D
Kim, det är säkert som du säger att den ger för lite ström i låg fart, typ stadskörning.

Ngn som kör med 3-fas trafo?

/Johan
 

Kim

Administrator
Det var en farbror hemma hos mig igår som körde just samma tändning som du har och han körde med just 3-fas som levererar 250w tror jag han sa. Funkade perfekt för honom! :)

Montera en voltmätare så ser du hur många volt som finns i batteriet så ser du snart om det räcker med den generatorn du har! Ihelgen kanske det kommer över en commando till på ön! :)
 
Top