Tomgång

Commanditen

New member
En fråga till detta expertforum;
Om man kan skruva ut stopskruven till trotteln max och motorn inte stannar betyder det att förgasarna är slitna?
Jag antar att man ska kunna skruva ut stopskruven så att motorn nästan stannar och sen justera skruven för munstycket för maxvarv och sen ytterligare ut med stoppskruven osv.

Commanditen
 

tr5

New member
Om vajrarna är korta/inte har tillräcklig spel kan trottlarna bli hängande i dem när stoppskruven sänks.
 

Per G

New member
Hejsan!
Du kan kolla om Peter har prickat in rätt här!
Håll en fingerspets mot trottelstoppskruven och vrid upp gashandtaget en bit och släpp det sedan. Då känner du om trotteln landar på stoppskruven.
Repetera på andra sidan.

Sedan kan du ju prova andra hållet, skruva in trottelstoppskruven och se om tomgången ökar.

Gäller att hålla isär vad som är trottelstoppskruv (sitter snett uppåt) och tomgångsskruv (sitter rakt in, horisontellt).
Tomgångsskruven brukar hamna i läget 1 1/4 - 1 1/2 varv ut från botten. Ju längre in ju fetare blandning. Påverkar inte bara tomgången utan även nedre delen av lågfarten, t.ex. när du ska starta och komma iväg.

Om du har vägarna förbi så kan vi titta på det och även ta en Carbtune inställning så att du också inser hur bra det är och måste köpa en :D

Per
 

Commanditen

New member
Tack tr5 och Per G

Jag har spel i trottelvajern och jag har koll på trottelskruven så jag misstänker sliten förgasare och lite stjuvluft. Per G, jag gör mig gärna vägarna förbi och får koll på detta med Carbtune, bussigt förslag.

Staffan
 

Per G

New member
Staffan,
Trottlarna ska vara bra mycket slitna om du har hög tomgång med trottlarna nersläppta.
Om du varvar upp motorn och sedan släpper gasen tar det då lång tid (flera sekunder) för motorn att varva ner?
Med täta trottlar sjunker varvet nästan lika fort som det ökar vid gaspådrag.

Ang Carbtune så planerar jag att vara i garaget lördag eftermiddag. Ev kan vi ta en titt på din cykel då om du tittar förbi.
Jag bor 3-4 minuter från E18 avfart Brunna (bredvid regementet I1).
Du kan ringa mig under förmiddagen om du vill, 0733-341382.

Per
 

Nortti

Member
Har du "mottagning" :wink:

Kanske jag skulle skruva på dom nyrenoverade och ställa mig i kö :D
 

Per G

New member
Ja, det var ju rejält slitna trottlar i de 930 Amalerna.
Omöjligt att få en stabil repeterbar tomgång med glappa trottlar.
En re-sleeve skulle sitta som en smäck. Ger en helt annan motorkontroll både upp och ner i varvtal :D
 
Top