Thruxtonrör

camenius

Well-known member
Har länge tänkt köpa ett par Thruxtonrör (och tillbakaflyttat), men inte tagit tag i det. Leverantörer finns visst några, dock inte Norvil som jag har mest erfarenhet av. Har dock hört illa om Unity E fölera gånger (dålig paassning/kvalitet), varför jag tvekat på inköp därifrån.

Hörde att det finns olika varianter, där rören är olika tjocka vid infattningen till cylindern. Blev därför varnad att köpa de rör som är tunna, eftersom de har en benägenhet att spricka.

Erfarenheter?
 
För ett antal år sedan köpte jag ett par bakåtsvepta rör från Unity Equipe till min Dominator. Det ena röret såg ut som om det var tillbockat av en höggradigt berusad Parkinson-patient. Redan när jag öppnade paketet tyckte jag att röret såg märkligt ut och när jag sedan provade det på hojen pekade det ett antal decimeter snett utåt/framåt från toppen innan det böjde bakåt. Såg närmast ut som en sån där motorbåge de mesiga BMW-åkarna brukar ha på sina hojar. Skiten åkte naturligtvis ner i lådan och tillbaka till de dimmiga öarna samma dag. Efter två veckor kom ett nytt rör som passade bättre. I övrigt har grejorna (bränsletank, cuts, fotpinnar m m) från Unity varit fina. Precis efter att jag köpt rör från Unity hittade jag för övrigt ett gäng NOS-Thruxtonrör i en låda hos Bertil Nordbeck i Lövestad som jag köpte billigt... :roll:

Annars har jag faktiskt gått ifrån Thruxtonrör på hojarna. Det ser raceigt och bra ut men servicevänligheten goes out the window som te-drickarna säger. För att exempelvis kunna ta bort transkåpan får man skruva av dämparen, lossa avgaspipan och vika upp röret.

Några sprickor i rören såg jag aldrig till efter ett par säsongers körning.
 

camenius

Well-known member
Intressant med det opraktiska! Får ta mig en fundering. Bertil i Lövestad, kan ha sådana kvar nu tror du? Får väl åka på marknad igen, var länge sedan.

Fotpinnar ska jag också köpa.
 

tr5

New member
Bjarne Petersen skrev:
hittade jag för övrigt ett gäng NOS-Thruxtonrör i en låda hos Bertil Nordbeck i Lövestad som jag köpte billigt...

Han har nog fler kvar. För ett par år sen köpte jag ett par (och det fanns fler) för att prova om de passade på Commandon. Bertil visste inte vilken modell de var till men det stod Norton skrivet med tusch på omslagspappret. Jag har för mig att jag gav 5-600. Det visade sig att de inte var till Commando så han fick tillbaka dem. De var ganska fina, inte perfekta men varken rostiga eller repiga.
 
Jag gav väl ett par hundringar per par, om jag minns rätt. Och, jo rören var pre-Commando. En del av krökarna passade till standard Dominator-topp och en del till 650 SS och Atlas-toppar. Bertil visste själv inte vilka rör som var till respektive modell men priset var ju inte mycket att bråka om så jag köpte ett gäng.

Jag hade ju Thruxtonrör på Commandon också tills häromåret då jag satte på standardpiporna igen. Jag vill minnas att röret på registersidan gick tätt intill brytarlocket och gjorde det löjligt svårt att komma åt den ena skruven.
 

camenius

Well-known member
Ska kolla med om han har några pipor kvar. Men, fick mig en fundering av din erfarenhet. Men, man kan ju lägga på hyllan... Där tenderar ett och annat att samlas.

Inte ofta man ser en Commando med bakåtsvepta, men den här fotade jag en del i Norge, på norska Britannia 2006. Fin hoj som jag tänkte göra en artikel om, men som inte blev av. Borde kanske ta kontakt med "Lilleman" igen, han som garanterat inte är liten/kort, det syns kanske (det är hans hoj som vi har på hemsidans förstabild):

6_lucas_oc_hmotor_i_ram_031_1.jpg
 
Jo, den hojen (och ägaren) såg jag på Mosten en gång. Den har ju varit med i MCM ett par gånger också. Mitt minne är antagligen lite grumligt, men är det en Commando? Jag har för mig att det är en Featherbed med Commandomotor. (?)

Så här såg min Commando ut med Thruxtonrör:
 

camenius

Well-known member
Jodå, jag var otydlig, det är en C-motor i Featherbed. Trevlig kille, kanske för att han var lika mycket nortonnörd (då i alla fall) som undertecknad (som oss här).
Din egen är en prydnad!
Behövde du justera musntycken på grund av rörbytet?
 

camenius

Well-known member
Jodå det borde det vara, men en helt annan böjning samt eventuell längdförändring kan ju medföra en del...

Bjarne: Bra att du nämnde det där med det "opraktiska". Jag är en gammal man och därmed allt latare. Å andra sidan är det ju så jäkla snyggt med T-rör...

Hm...
 

Kim

Administrator
Har fått för mig att på fyrtaktare är sånt där inte så vikitigt.. Dock är det A och O på en 2-taktare i och med att avgaspulserna hjälper till att dra igenom soppa genom förgasarna, men en fyrtaktare jobbar helt annorlunda pga ventilerna.
 
Kim skrev:
Har fått för mig att på fyrtaktare är sånt där inte så vikitigt.. Dock är det A och O på en 2-taktare i och med att avgaspulserna hjälper till att dra igenom soppa genom förgasarna, men en fyrtaktare jobbar helt annorlunda pga ventilerna.

Tror inte heller det. Särskilt inte på en gammal dinosauriemotor från Norton. Märkte i alla fall ingen skillnad på vare sig tomgång, bottendrag, acc eller fart. Stiften såg också likadana ut som innan bytet.
 

Per G

New member
Längden har en viss betydelse för var i registret man får mest ork i maskinen men i det har fallet lär det inte vara någon större skillnad.
Det som påverkar val av munstycke är snarare hur mycket motstånd det är i systemet. Öppnare ljuddämpare kräver större munstycke.
Per
 

AndersA

Member
Både längd och diameter spelar roll enligt räserfolket. Detta förutsatt att du har en kam där insug och utblås överlappar varandra ordentligt. Det lustiga är att om man gör lite matematik på dimensionerna i våra dinosauriemotorer är de flesta avgasrör man kan köpa en aning för grova...... Posörfaktorn är nog viktigare så köp nå´t snyggt Lasse!!
 

Nortti

Member
Kör själv med Dr Blair. Månne rören är för grova??? Har inte brytt mig om att räkna ... fattar iaf inte varför man skulle behöva gå till två dämpare efteråt ...

Hur som helst - "bättre med en grov än en smal" - huvudsaken är att det låter å går bra!
 

Kim

Administrator
Per G skrev:
Längden har en viss betydelse för var i registret man får mest ork i maskinen men i det har fallet lär det inte vara någon större skillnad.
Det som påverkar val av munstycke är snarare hur mycket motstånd det är i systemet. Öppnare ljuddämpare kräver större munstycke.
Per

Stämmer bra det..
 

stefan hbg

New member
Bjarne Petersen skrev:
Kim skrev:
Har fått för mig att på fyrtaktare är sånt där inte så vikitigt.. Dock är det A och O på en 2-taktare i och med att avgaspulserna hjälper till att dra igenom soppa genom förgasarna, men en fyrtaktare jobbar helt annorlunda pga ventilerna.

Tror inte heller det. Särskilt inte på en gammal dinosauriemotor från Norton. Märkte i alla fall ingen skillnad på vare sig tomgång, bottendrag, acc eller fart. Stiften såg också likadana ut som innan bytet.

Har du rören kvar är jag intresserad att köpa dom.
 
Top