Tenningen

vidar hjelm johansen

Active member
Håper det fortsatt er liv i forumet..
I et tidligere innlegg skrev jeg at "spragen" hadde streiket , slik at jeg nå har måttet kicke motoren igang. Leser at de fleste ikke har problemer med det. Heller motsatt har jeg inntrykk av , at den er lett å starte
:cry: Det har jeg. Den slår tilbake hele tiden...
Prøver og prøver, den slår altid tilbake 2 -3 ganger før den starter.
Jeg lurer på hvorfor?
. Mener at det er tennings tidspunktet som avgjør dette. Jeg tror at tenningen er for høy. Har ikke sjekket , Men den ble stilt av verkstedet som overhalte motoren, og han sa jeg nå kunne glemme tenningen. Er den kanskje ikke stilt riktig alikevel??
Har ny Boyer MK3 tenning.
Sykkelen går bra, og tomgangen er rolig og fin på litt under 1000 rtm.
Hva skal jeg gjøre ? ( har hatt vondt i foten en mnd.)
Vidar
 

vidar hjelm johansen

Active member
Jeg har god lading på batteriet mitt. Har en fiks liten led indikator som hele tiden forteller meg status på batteriet, og den sier at det altid er fult.
Har spenningen noe å si for om motoren slår tilbake når jeg kicker den igang ?
Vidar
 

Magnus Jönsson

Administrator
jag tror nog det kan bero på hur tändningen är ställd, har ingen erfarenhet av elektronisk tändning på commandon, men vet av erfarenhet att det går att få liknande problem med felställd tändning och brytare.
Så det är nog värt att dubbelkolla verkstadsarbetet.
/Magnus
 

tr5

New member
vidar hjelm johansen skrev:
Har spenningen noe å si for om motoren slår tilbake når jeg kicker den igang ?
Vidar

Om Boyer MK3 får för låg spänning krånglar den. Bl.a går den till max förtändning oavsett varvtal.
Vilken spänning krävs då? Jag kommer inte ihåg just nu, men är det under 12,0 kan det vara värt att notera
 

Lasse L

Administrator
Personal
Låter som en dålig kombination med elstart och Boyer MK3 då.

Min gamla Boyer har aldrig krånglat på det viset med förtändningen. Men det har aldrig gått att att starta med ett dåligt batteri.
 
A

Anonymous

Guest
Har för mig att det inte funkar om strömmen under last går under 10,3 volt :?
Slå på tändningen och mät...
 

Robban

Member
Vidar, prova att ställa tillbaka tändningen ett par grader. Om verkstaden har använt stroboskoplampa mot originalskalan så är det inte tillräckligt exakt.
Lycka till
Robban
 

krister

Member
Hej
Jag samlar mig till de tidigare inläggen ,ett par grader fel på tändningen märker du knappast när du kickar en långslagig motor ,jag tror mer på spänningsfall i batteriet eller omgivade komponenter ,har du kollat så att du inte har tjuvkontakt i någon ledning så att den ligger och jordar slumpmässigt och sänker spänningen när du kickar ,ett sådant fel märks knappast när motorn är i gång och det mesta vibrerar eller rör på sig . Prova med ett nytt batteri som är fulladat och färskt ,i bland håller ett batteri bara en sesong om oturen är framme och voltmetern är bara halva sanningen den mäter bara spänningen men inte strömstyrkan i batteriet ,Boyer drar förhålladevis mycket ström och kan bottna ett halvbra batteri på några minuter så använd voltmetern som indikator på batteriets status .Får du inte upp spänning över 12,5 volt vid extern laddning så ringer varningsklockan för ett besök på närmaste batteriförsäljare

Krister
 

vidar hjelm johansen

Active member
Er ganske sikker på at el. annlegget mit er "tett" da alt er nytt og forenklet., med elektronisk lade styring og nytt ( et år) gammelt batteri.
Har snakket med Matt i CNW. og han mener også, som flere av dere at Boyer MK3 kanskje ikke er rette valget, han annbefalte og Tri-spark
Vidar
 

Commanditen

New member
TriSpark har fungerat klandersfritt under en säsong för mig. Jag har skrivit om TriSpark tidigare här på forumet. Drar obefintligt med ström (0.5A om jag kommer ihåg rätt).
 

Per G

New member
Trispark verkar vara ett omtyckt system. Ett annat alternativ som fungerar är ett modifierat brytarsystem, drar litet ström och motorn skjuter inte tillbaka. Billigt är det också :)

/Per
 

Per G

New member
300 dollar + frakt + moms + tull för trispark.
Jämför med 300 kr för att modifiera tändförställaren.
Slutresultatet är liknande.

/Per
 

Commanditen

New member
Qty Unit Price Product-ID Description
------ ------------ ------------ -----------------------------------

1 1976.41 SEK 2100 Tri Spark Electronic Ignition Counter Clockwise Rotation


----------------------------------------------------------------------
1976.41 SEK Subtotal

7.61 SEK Shipping and Packaging

1984.02 SEK Grand Total

tillkom ca 200 i tull om jag kommer ihåg rätt. Detta var för drygt ett år sedan så jag vet ej priset idag men detta är billigare än det du anger.
Visst dyrare än brytare men ack så "nice"
 

Commanditen

New member
Jag tror det. TriSpark kommer från Australien om jag minns rätt men det var inte billigare att ta det därifrån då jag kollade för drygt ett år sedan.
 
Top