Tändstift

totta05

Member
Kamrater; kan man kolla tändstift, mäta eller dyl. Jag menar istället för att sätta stiftet i tändhatten och hålla mot godset. Gnistan kan ju vara olika kraftig, kanske dum fråga, men iallafall... :)

Hälsningar från en solig västkust!
Gjert

Kim

Administrator
Det borde man kunna göra mellan mitt elektrod och gänga(oändligt) samt mittelektrod mot toppen av stiftet(vet ej värde), jämför med ett nytt stift så du får ett hum, samt mät flitigt ett använt stift.

krister

Member
Hej
Kollade på ett sprillans NGK och som misstanke bekräftad mittelektråd 0.001 Ohm , resistorstift gisningsvis nått eller några Kohm och över mittelektråd till jord oändligt

Krister

Kim

Administrator
resistorstiften har väl 5Kohm i serie med stiftet... en del påstår att man kan paja gamla tändspolar med dom men jag är däremot av den åsikten att man nog snarare sparar sina spolar något med följden av sämre gnista dock!

Per G

New member
Hejsan!
Jag kanske är ute och cyklar men ...
Resistorstift till elektroniska tändsystem
Vanliga stift till brytarsystem

/Per

Kim

Administrator
Resistorstiften är för att hålla sig väl med grannarna och deras teveapparater.. :D

Alltså, för om man tittar på tändspolar så är det tändspole som tändspole sen varierar dom i resistans i spolarna men det torde vara helt ointressant om det sitter en resistor i serie eller inte dock så borde resistorn påverka gnistan men inte enligt NGK om man läser på deras sida!

Mvh Kim

Per G

New member
Vem bryr sig om grannarnas tv, jag vill ha bra gnista :D

Om man använder elektroniskt tändsystem så ska man använda resistorstift och/eller resistortändhattar.

Med brytartändning så bör du nog helst ha resistansfria hattar/stift. Jag kör iofs med resistorstift, NGK iridium, och det funkar utmärkt.

/Per

Kim

Administrator
Tändingen i sig kräver ej resistorstift. Enligt ngk är det bara för avstörning: http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=164

Elektroniskt tändsystem kräver inte resistorstift, jag har ett elektroniskt tändsystem på min Kawa 2-t trippel och där används ej resistorstift och kollar man på hur ett cdi-systems uppbyggnad så ser jag heller inte vad ett resistorstift skulle göra för skillnad gentemot ett vanligt.

Tändhatt med 5k är också för avstörning och ingenting annat.