Tändningslås - glapp

Per G

New member
Hejsan,
Ute och åkte och helt plötsligt så tjuvstannade den. Vippade över till läget med bara tändning och den startade som vanligt. Drog iväg och vred om nyckeln till läget med tändning och lyse. Funkade bra.
En stund senare händer samma sak igen men nu hackar motorn när jag ska vrida på lyset.
Litet felsökning och det visar sig vara tändningslåset som glappar ibland i läget med tändning och lyse. Bara tändning funkar bra.

Rev ner grejorna och plockade ur låset och tog bort baksidan på strömbrytaren. Det ser ganska "sunkigt" ut.
Brukar det här glappa och krångla ???

Nu har jag gjort renoverat och gjort om kontaktdelen så det borde funka bra igen. Har tagit litet bilder som jag ska lägga in för att visa hur jag gjort men jag ska först kolla om det verkar fungera bra.
Det enda som behövs för att fixa till det var epoxilim och fint slippapper.

/Per
 

krister

Member
Hej
Samma sak hände mig för ett antal år sedan , men jag tog bara isär och rengjorde utan att använda epoxi och i höstas var det dax igen . nu är det dax för helt nya kablar så det blir storrevision av elsystemet och det behövs då ca 90% är orginal kablar och skarvblock ,så det blir perfekt att se hur du löste problemet med tändningslåset

Krister
 

Per G

New member
Hejsan,
En kortare beskrivning av modifieringen jag gjorde.

78_Lucas4PositionIgnitionSwitch0041_1.jpg

Här är en bild på baksidan. Böj försiktigt ut kanten så att bakstycket med stiften kan tas ur huset.

78_switch_original_1.jpg

Så här ser kontaktytan ut i original. Tvätta rent runt kontaktytorna och fyll hålrummet runt kontakterna med epoxilim som sedan ska torka helt.
Jag slipade sedan hela ytan med 400 våtslip på en plan yta så det blev plant och kontaktytorna blev slipade. Sedan finpolerade jag ytan med 600 våtslip.

78_moddad_switch_1.jpg

Så här ser den fixade ytan ut, slät och fin. Tvätta rent och återmontera.

/Per
 

Kim

Administrator
Bra Jobbat Per! :) Det är så där det ser ut på dom flesta fabrikat, alltså inga hålrum!

Mvh Kim
 

Per G

New member
Som ganska många engelska saker så är det halv-fabrikat som behöver lite "omsorg och anpassning" innan det blir bra.
Det är det som är utmaningen med våra cyklar och anledningen till att man måste vara en uthållig entusiast annars får man handla sig en japs :D
 

Per G

New member
Blev en testtur igår, allt funkade bra så nu återstår att se om det har blivit en bättre hållbarhet på det modifierade tändningslåset.

Uppdatering: Har testat fler rundor och mil, funkar kalas.
13 September: fungerar fortfarande utmärkt.

Kan vara värt att testa innan man handlar ett nytt dyrt (närmare 1000 spänn med nytt lås) halv-fabrikat tändningslås.

/Per
 

Per G

New member
En sak till att tänka på vad gäller underhåll av tändningslåsen.
När man kört i regn så kan låset börja kärva och det behövs litet låsolja för att det ska bli bra igen.
Att tänka på är att man doserar låsoljan sparsamt annars kan överskottet leta sig över till kontaktytan och grisa ner den och det kan bli problem med glapp. Detta hände mig och baklyset började glappa.

Per
 
Top