svingen olja/fett?

Commanditen

New member
Hej

Jag håller på och byter svingen på min Commando-71 (den gamla hade några märkliga hål borrade och jag råkade ha en i reserv). Svingen ska ju smörjas med olja men den var inpackad med fett. Det verkar ha fungerat bra. Kan nån säga om det spelar någon större roll om man väljer att fetta in svingbussningarna istället för olja? För mig ser det ut som om att den lilla mängd olja man kan lägga in i svingkopplingen lätt skulle kunna rinna ut utan att man märker det.

/Staffan
 

Kim

Administrator
Det är väl konstruerat för att vara olja, misstänker att toleranser är anpassat till det.
 

Per G

New member
Hejsan!
Som Kim säger så är avsikten att man ska använda olja. Tyvärr så har många blivit lurade av att det sitter en smörjnippel där och har då helt logiskt tagit fram fettsprutan.
Det ska enligt boken vara 140 olja och det verkar vara den almänna uppfattningen att det fungerar bra.
På min cykel var det fett i svingen, spindel och bussningar var helt slut och det glappade ordentligt.
Med nya bussningar och spindel tillsammans med en bättre låsning av spindeln i ramen (se separat tråd sök på heinz kegler) och en ordentlig dos 140 olja så blev det riktigt bra.

/Per
 

Commanditen

New member
Tackar för svar.
Jag sätter nog ihop det i helgen med nya oringar (om BAS motor har några nya) och försöker få tag i någorlunda rätt olja. Bussningarna sitter tight men inte fast i svingen men rörelsen kommer nog att ske mellan stången och bussningarna i allafall (där känns passningen bra). Om oljan har tendens att droppa ur så är det väl bara att trycka in lite ny olja några gånger under säsongen.

/Staffan
 

Kim

Administrator
Om du behöver olja så ta en tjock olja som möjligt 90-140, kan vara svårt att hitta just 140.

Mvh Kim
 

krister

Member
Hej
kanske olja till kedjan på en motorsåg fungerar, den är ju superkletig för att inte kastas av vid drift

Krister
 

Commanditen

New member
Per G, var får man tag på SAE 140 olja? Jag har kollat på Mekonomen, Biltema + en OK-mack men ingen 140 olja.

Staffan
 

Per G

New member
Jag handlade 140 olja hos RGM i England men testa en 90-140 eller kanske rent av en 90 olja som borde finnas hos lokala macken.

Per
 

Commanditen

New member
Tackar för alla svar. Uppskattat. Jag tror man blir lite nördig och vill ha tag på rätt olja men egentligen borde det ju funka som föreslagits med en vanlig slutväxelolja Sae 80-90 och det har jag redan i garaget. Nuförtiden är jag vackertväder förare så det blir inte så många mil så det kan bli svårt att slita ut svingkopplingen oavsett vad jag trycker in.
Det som oroar mig mer är att bussningarna sitter lite väl löst i svingen, misstänker att kanske bussningarna rört sig i svingen istället för kring axeln (pga av fettet kanske?). Så det blir nog nya bussningar.

MVH

Staffan
 

Lasse L

Administrator
Personal
Beställde just denna på Oljemagasinet.se.

Castrol 140 EP, exakt som föreskrivet i manualen, en liter räcker förvisso ett tag.
 

Bifogat

  • Castrol_Classic_EP140_1L-80x80.jpg
    Castrol_Classic_EP140_1L-80x80.jpg
    5.6 KB · Visningar: 6,064

krister

Member
Hej
Jag har använt Biltemas kedjeolja till trampcykel som fungerar perfekt ,bara att skruva ur smörjnippeln och tryck in pipen på plastflaskan ,oljan är tillräckligt tunn för att enkelt fylla hålrummet och lagomt "kletig" kanske ordet tixotrop är bättre för att var kvar utan att sippra ut

Krister
som saknar växelpedal
 

Lasse L

Administrator
Personal
Jag räknar in prydnadsvärdet i en Castrolburk av plåt också, utöver att det är den oljan som föreskrivs.

Kör du med svetstång som växelpedal nu Krister?
 

krister

Member
Hej
Ingen dum ide det skall jag prova om jag inte hittar någon lämplig pedal ,just nu får jag klara mig med handväxlat

Krister
PS handväxlat utprovades till fulländning på Isle Of Man för hundra år sedan
DS
 
Top