Styre demper

vidar hjelm johansen

Active member
Ser på mange forskjellige bilder at Commandoen har påmontert en demper mellom det ene gaffelbenet og et av de to rammerørene En liten gassdemper ser den ut som.
Hvorfor brukes denne ??
Jeg syntes noen ganger min er veldig lett på styret kunne gått tenkt meg
at det gikk litt tyngre. Er det det som er formålet med en slik innretning ??

Vidar
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej,
ja det gör att de blir lite stadigare och inte så "nervösa" i styrningen, kan nog rekomenderas om du tycker den är lite känslig.
Jag vet inte om de sattes dit ifrån fabrik på någon modell eller om allt är eftermontage?
/Magnus
 

Per G

New member
Du som har en 850 kanske skulle lägga pengarna på ett nytt övre motorfäste istället. Originalet är en tråkig budgetvariant och det finns bättre grejor som gör cykeln stadigare och mer precis i styrningen.
Jag rekommenderar ett Dave Taylor head steady som jag har god erfarenhet av men det finns andra bra varianter också.

Jag lovar att jag inte ska dra några Norge historier så länge du inte nämner att Norge slog Sverige i Ishockey VM :(

Per
 

Kim

Administrator
Jag har såna gasdämpare, dom är ställbara i 7steg. Sitter original på Kawasaki H2 750, om någon är intresserad så dra iväg ett PM till mig.

Mvh Kim
 

Per G

New member
Nu får någon ge mig en lektion i styrdämpare.

Jag trodde de var till för att minska wobbel :?: :?:
Med andra ord har man inget problem med wobbel så behöver man ingen styrdämpare :?: :?:

Och har man wobbel så fixar man väl övre motorfästet först :?:
 

Kim

Administrator
Det är väl även för att få en "behaglig" tröghet i styrningen samt att ta emot hastiga ryck i gaffeln.
 

Per G

New member
Man får buga sig för Nortug, han är suverän och det var en bra fight :D
Men i ishockey "kan" vi inte förlora mot Norge, det "är" omöjligt och kan bara inte hända :(

Angående styrdämpare gissar jag på att 750 Commando har större behov av styrdämpare än 850 Commando som har bättre ram och en litet annan gaffelvinkel som gör den stadigare i hög fart.
Men det skadar ju inte att prova. Först då vet man om det blir bättre.

Per
 

camenius

Well-known member
Ursäkta, off topic men, trots att jag faktiskt aldrig i hela mitt liv läst en sportsida, vågar jag mig på att påpeka att norrmän spelar inte ishockey!!!

Hockeylag kommer från Sovjet, Tjeckoslovakien, Sverige, Kanada... Inte Norge! Snart påstår ni väl att det finns hockeylag i Frankrike och Schweiz!

Det vore som att tro att det fanns hockeylag från Malmö, där man bara spelar fotboll. Svenska hockeylag heter Rögle, Brynäs, Djurgården, VIK, Södertälje och bra spelare heter Ulf Sterner, Rolle Stoltz, Tretjack, Charlamov (eller nåt sånt)...

I Norge är dom jävligt duktiga på att åka skidor och skridsko....och säkert massor annat åxå, men hockey...!? Skratt

Rubba för fan inte mina cirklar (som ritades på 50- och 60-talet)!

sorry moderator, off topic
 

krister

Member
Hej
Förlåt om sörlänning lägger sig i men handlar det inte om språkförbistring ,heter inte glass i Norge is,alltså äter man glass på något speciellt sätt i Norge och kallar det IShokey.
I övrigt behövs verkligen en styrdämpare på en Commando som är väl intrimmad med schims och friska däck

Krister
 

tr5

New member
krister skrev:
I övrigt behövs verkligen en styrdämpare på en Commando som är väl intrimmad med schims och friska däck

Krister

Hej Krister, menar du att styrdämparen behövs eller saknas det ett frågetecken?

Jag tycker att styrdämpare verkar onödigt eftersom Commandon både är lång och har ganska stort försprång. Det enda jag haft som påminner om styrwobbel berodde på ett gammalt däck som stått likadant så länge att det fått en permanent platta på ena sidan. Då ville styret slå lite i vänsterkurvor. Lösningen var att byta till ett nytt runt däck.
 

Per G

New member
Och det skiljer mellan 750 och 850 ram och gaffellutning. Därmed kan det skilja i behov mellan dessa.

Behövs ingen styrdämpare på min 850. Problemet med wobbel där var glapp baksving och det taskiga övre motorfästet. Nu är filbyten på motorvägen "frivilliga" :D

Appropå övre motorfästet så har Andover Norton börjat sälja "production racer" motorfästet. Kan vara ett bra alternativ.

Per
 

krister

Member
hej
De gånger jag har haft problem med väghållning har berott på dåliga däck utsliten schimsning eller tung last bak med slitna och för mjuka bakstötdämpare ,så styrdämpare tycker inte jag behövs på en Commando som är rätt uppsatt ,men det ser ju lite coolt ut så för kosmetika fyller den sin plats ,likväl blir väghållningen ännu bättre om man sätter på lite längre bakstötdämpare typ 10-15 mm då blir styrvinkeln relativt mindre med en kvickare styrning men fortfarande lungn och smidig väghållning

Krister
 

tr5

New member
Per G skrev:
Och det skiljer mellan 750 och 850 ram och gaffellutning. Därmed kan det skilja i behov mellan dessa.

Det visste jag inte. Jag vet att styrkronorna ändrades ca 1970/71.
Hur skiljer sig 850:n
 

Per G

New member
Om jag inte minns fel så är 850 hjulbas 2-3 cm längre, beroende på annan gaffelvinkel.
Sedan har du en del info på Norvils hemsida under Tech tips (tror jag det heter). Där står det om wobbel, årsmodellerna 71-72 brukar wobbla och det bästa man kan göra är att byta till 850 ram och kronor för att få ordning på det.
 

krister

Member
Hej
njae 71-72 brukar inte wobbla, inte alla maskiner, det var några med det problemet och det berodde på att skivbromsen infördes och framhjulet fick en annan centrumlinje i längsriktningen, det rätades till ,för de som inte ekrade om räckte det att flytta över broms till vänster sida då försvann problemet med wobbel i och med att centrumlinjen kom över till rätt sida ,jag har en sen 72:a och den har gått spikrakt utan modifikationer
Krister
 
Top