Starter havari

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
At starteren på en commando havarerer er kanskje ikke så spesielt, men jeg syntes dette skjedde på et underlig sett.
I dag skulle sykkelen på vegen . Jeg drev og justerte tenning og forgassere, og stoppet og startet mange ganger.
Alt var da i orden. Da jeg var fornøyd med justeringen skulle jeg ta meg en kjøre tur.
Hadde kjørt 5km., så ble det brå stopp.
Jeg kjørte vel i 80-90 tenker jeg , da alt låste seg. Klemte inn clutchen så fort jeg kunne, alt sto.
Jeg var nå sikker på at motoren hadde skjært seg, men det hadde den ikke :D :D .
Da jeg skulle prøve å starte igjen, klikket det bare i releet.
Tok den da på kiken og den startet som normalt, senket da skuldrene mange hakk....
Kjørte hjem og skrudde ut starteren. Alt inni den var knust, men det virker som det er bare den.
Snurret drevet som kommer opp av primæren, og der virket alt ok. Det virket som spragen har tålt bråstoppen.
Mitt første spørsmål er hvordan kan dette skje, at starteren på et sett henger med til den låser seg.Jeg tenker at
den har vært med i 5 km, før det var stopp. :?:
Hva anbefaler der av starter, jeg må jo ha en nye .
Vidar
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei dere
Tror jeg har fått svaret.
Følger dere denne linken i Access Norton
Re: Mk3 Belt Drive Suggestions
Side 2, svaret fra Matt med tilhørende bilde av en knust starter.
Bare det at jeg har alltid brukt den foreskrevede olje og mengde.
Så det er fortsatt et åpent spørsmål hvorfor ?
Vidar
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Trodde jeg hadde fått svaret av Matt...
Har åpnet primæren igjen, tatt ut starterdrevene samt spragen og det nevnte lager,
sjekket også momentet på "backfire drevet".
Alt i orden , lageret like fint , spraggen og, og "backfire drevet" var nøyaktig på det foreskrevende momentet.
Så nå er jeg like klok.
Aner ikke hva som foråsaket bråstoppen og knusingen av starteren, syntes det er merkelig, alt annet var i den skjønneste orden :öö

Vidar
 
Top