Støtstang

vidar hjelm johansen

Active member
Hei igjen
I vinter renoverte jeg motoren, med alt nytt innvendig.
Ny kam og nye ventilforinger etc. Etter ca. 200 km. så hoppet en støtstang til venstre innsugnings ventil av. Mekanikeren som utførte renoveringen finner ingen fornuftig årsak til at dette skjedde. Han tok av toppen og alt så normalt ut. Må si at jeg ikke liker det. Ville gjerne hatt en årsak til hvorfor det skjedde.
Jeg har mistanke om at ventilforingen kanskje var litt trang slik at ventilen hang litt. Mekanikeren trodde ikke det da det var innsugsventilen som ikke blir så varm
Har noen av dere der ute opplevd dette, og eller har dere noen forklaring på at det kan skje ?? :roll:
Vidar
 

krister

Member
hej
Det första jag tänker på är hur mycket varvade du när det hände ? gick du över 7000 varv så kan ventilsystemet råka i otakt med krökta ventiler och andra skador som följd ,en annan orsak kan kanske vara att ytterändorna på stötstången inte var riktigt inpressad före montering,en tredje orsak kan vara att slitytan på kamlyftaren har lossnat och då ökar ventilspelet till runt 3 mm på den ventilen , det hela kan även ha sin början med att stötstången inte kom rätt vid monteringen utan låg lite på sniskan men det brukar ramla på plats uppe i toppen av sig själv vid montering

krister
 

vidar hjelm johansen

Active member
Jeg har ikke kjørt motoren hardt, da jeg faktisk fortsatt var inne i en innkjørings periode. Kammløfterene er nye , så jeg syntes det er et lite mysterium. Får bare håpe at det rett og slett bare skjedde uten noe spesiel grunn.
Vidar
 

Tord Ahlin

Administrator
En helt galen ide skulle vara att sätta in toppen i ungnen på 120 grader i ett par timmar. Fast ta bort allt gummi, typ oljeskraparna. Fixera ventilerna med lite järntråd eller ett clips, så de hänger på plats.
Ta sedan ut den ur ugnen och känn på det radiella ventilglappet. Då kanske insugarna kärvar. Om de inte kärvar så kanske glappet är minimalt, och detta glapp skall jämföras mot kallt tillstånd förstås.

Hur har det gått för dig? Det var ju ett tag sedan detta hände.
 

vidar hjelm johansen

Active member
Takk for svaret.
Jeg leverte sykkelen til verkstedet som overhalte den. Der løftet de av toppen. De fant ikke noe galt. Jeg spurte om ventilstyringen var for trang slik at ventilen hang. Det var den ikke, så den ble bare satt i sammen og justert. Siden har alt fungert normalt. Har kjørt ca .1000 km. siden da.

En annen ting har skjedd.
Jeg var den lykkelige eier av en starter som fungerte en mnd.
Starteren går (ble ombygd hos dere). Jeg satte også inn ny sentrifugal kupling med 18 lameler.
Nå spinner starteren helt fritt. Kuplingen tar ikke tak. Jeg vet ikke ennå om den har vrengt seg .
Er det håp for denne patenten???
Er det noe mer jeg kan gjøre??
Vidar
 

Tord Ahlin

Administrator
Slutade starten att fungera exakt från denna stund du satte in den nya centrifugalkopplingen (spraggen menar du kanske) eller fungerade starten en månad med den nya sentrifugalkopplingen?

Med sentrifugalkoppling, menar du då den Norton-orginaldetalj som vi kallar spragg (eng;. sprag-clutch),, och som dessutom har blivit förbättrad i senare tid,, tror jag.. se bild nedan.

4_Sragclutch_1.jpg


Jag frågar detta därför att spraggen går att montera bakvänt (med rullarna lutandes åt fel håll) och då går inte kopplingen alls. Den bara snurrar. Sen vet jag att spraggen är oljekänslig, med en seg olja missar/slirar den gärna.
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei.
Ja, jeg mener spraggen, den ny forbedrete utgaven ( 18 ) lameller.
Den virket perfekt i ca 1 mnd. så den må ha blitt montert riktig.
Den bekynte bare plutselig å spinne helt fritt. Jeg bruker den oljen jeg har blitt annvist fra forhandler i Norge
 

Tord Ahlin

Administrator
Köpte du den ny hos Norvil? De har tydligen sålt både den gamla och den nya samtidigt, konstigt. Men de kanske ville bli av med ett gammalt lager.
Den nya med bättre "fjäder-åter-spänning" heter: SPRAG CLUTCH - MK3 - IN ENGINE SPROCKET - NEW TYPE (MORE SPRAGS)
Artikelnummer 064733 ,,,, och kostar 75.34 pund.

Stämmer detta Vidar?
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei Tord

Jeg kjøpte den hos RGM,(for det var billigere en Andover) og det var den nye typen med flere "sprags"
Mener det var 18 på den nye mot 14 på den gamle. Jeg gav ca. 64 pund for den.
Jeg vet ikke sikkert om den er ødelagt. Det jeg vet er at den spinner helt fritt uten å så mye som å prøve å ta tak..
Den gamle (med 14 sprags) larmet noe fryktelig før den tok tak.

Vidar
 
Top