Sprucken sadel - renovera eller köpa ny?

57-Johan

New member
Hej
Tog min sadel (650 SS 1967) med sprucket "skinn" till sadelmakarn. Demontering visade en ganska rostig sadelunderdel.
Sadelmakarns bedömning låg på över 4000 kr, om jag först renoverar underdelen.
Renovera eller köpa ny är frågan.
Firman Norvil Motorcycle Company säljer faktiskt färdiga sadlar
(SEAT - FEATHERBED - SLIMLINE - WITH HUMP - STEEL BASE) för cirka 130 pund.
Är det nån som har erfarenheter när det gäller passform på färdiga sadlar eller att handla från Norvil? Eller andra tips? Det är trots allt en skillnad på fyra lock och att skicka efter en färdig för cirka 1500 kr.

Nortonhälsningar
57-Johan
medlem 309

harpo

New member
Har köpt en del från Norvil och har inget att anmärka på, dock ingen sadel.
Delarna har varit bra och det har tagit ca 1 1/2 - 2 veckor innan jag fått hem dem.
Lycka till!

camenius

Well-known member
Norvil ha alltid varit bra, åtminstone är det min erfarenhet. Andra alternativ är e-Bay, men där är du ju mer utstt för privapersoners mer eller mindre välgrundade uppfattning om vad som är bra/dåligt skick.

Per G

New member
RGM motors har 650SS sadel med steel base för 145 pund plus VAT.
Jag köper det mesta från dom, normalt sett billigare än Norvil och dessutom snabba leveranser. Har aldrig köpt någon sadel från RGM dock.

Per

57-Johan

New member
Hej

och stort tack för svar. Ska kolla in RGM:s sadlar lite. Ser att Armour Products i Bournemouthområdet också har 650-sadlar.
Nån annan som kan ge mig sin åsikt om köpt sadel jfrt med renoverad? Nån missnöjd eller nån jättenöjd Nortonist?

Hälsningar
Johan Ulff, FLODA

Stefan

New member
Hej

Köpte en sadel till min Interstate på RGM för några år sedan, passar, ser ut och fungerar helt ok.
Enda skillnaden från originalet är väl att det är något liknande material i stoppningen som i Tempurmadrasserna.
Formar sig efter bakdelen, vilket gör det lite svårt att ändra ställning när man kört några mil.
Detta är egentligen inget problem, då det är ganska bekvämt i den grop som blivit i sadeln.

Stefan

Jag ville köpa ett sadelöverdrag av Thomas på BAS-motor till min roadster-70, den är lika som den på S modellen. Han sa nepp, stoppningen i våra gamla sadlar har sjunkit ihop så överdraget ser att att vara ett nummer för stort!! Han tyckte det var bättre att köpa en ny sadel som även då har en frisk stomme??
Jag ska ha den med ribbor och bandet "handtaget" tvärs över. Och tänker köpa ett överdrag, så de så!! Allt på sadeln kan väl inte ha krympt, eller? någon som vet var man köper sånt?
MVH
Leif i Delsbo 8)