Spel i kopplingen

Commanditen

New member
Hej,

Jag demonterade kopplingsfjädern för att sätta på en packning från Norvil för att undvika att olja tränger in från växellådan. Jag tog bort brickan under muttern i kopplingscentrum och behöll bara lås/vikbrickan, då fick jag fram tillräckligt med gänga för att få på packningmuttern. I samband med detta kände jag på kopplingskorgen och den gicka att vicka en del. Sen monterade jag tillbaks kopplingslammelerna + tallriksfjädern efter rengjöring, sen kände på kopplingen igen och kunde nu vicka en liten aning på kopplingspaketet. Jag vet att detta är knepigt att beskriva men kan någon säga vad som är normalt i spel om man tar tag i kanten på kopplingkorgen och försöker vicka på den.

/Staffan

krister

Member
Hej
Du behöver inte vara orolig ,det är ett väl tilltaget glapp på grund av konstruktionen med att ha endast en lagringspunkt i botten av kopplingskorgen ,om du provar att sätta i en axel i ett vanligt spårkullager och vicka på axeln så förstår du vad jag menar ,det finns ombygnadsatser med en utrigare med ett extra kullager utanför kopplingskorgen för att få ett glappfri koppling , använder man motorcykeln i normal landsvägs körning med normal belastning är det inga problem med lite glapp ,det blir nog mindre glapp när motorn är i gång och centrufigalkraften verkar ,det sista kanske är lite teoretisk men liten påverkan bör det ha ,jag har aldrig mätt glappet på min koppling men uppskattningvis kan det handla om en millimeter i ytterkant av korgen

Krister

Commanditen

New member
Tack Krister,

Här på forumet kan man alltid få svar, bra!
Fick för mig att kopplingen borde varit fast på genomgående axeln via de sammanpressade lammellerna men det är väl forfarande beroende av kopplinglagret som du säger.

MVH

Staffan

Per G

New member
Hejsan!
Det finns uppgifter i en gammal Norton Tech Digest där de anger normalt wobbel som mellan noll och upp till 3/16"
Wobblet ska tydligen göra att kopplingsskivorna lättare separerar vid frikoppling och det anses helt normalt med litet wobbel även med ett nytt originallager.

/Per

Commanditen

New member
Hej Per

Tack för svar.
Detta hade jag inte kunnat ana. Då skulle jag egentligen kunna ha ett kopplingslager som inte är slitet alls.

/Staffan