Specialverktyg ? topplock

Nortti

Member
Vad skall användas för att lossa topplockbultarna på commando 750

Ingenting i min "verktygslåda" är ens i närheten. Dessutom ska det dras med moment efteråt, förmodar jag. Samma gäller bultarna i cylinderfoten.

Skjutmåttet indikera 35/64 men engelsmännen måste ju inte varit helt galna. Kan det åtminstone vara 9/16 specialhylsa/-nyckel

Kim

Administrator
Det är withwort på dom skruvar/muttrarna, du skall köpa 2st fasta nycklar, 1st 3/16 BSW och 1st 1/4 BSW. Om du får problem att hitta dom så kan jag ordna dom åt dig, pm till mig isåfall.

Det går även att göra egna verktyg, läs här nertill:

Försök inte använda andra verktyg då kan du paja skallarna i och med att det varken är metrisk eller vanlig tum, har för mig att den lilla var snarlik 10mm, prova att lägg på en 10mm och se om den glappar, glappar den så fortsätt INTE, den större är 13,7mm eller nåt sånt, den pajar definitivt om du försöker ta bort med en 14, slippa ur en 13 nyckel så att den passar istället.

Mvh Kim

Nortti

Member
Tack för tipset, har nu införskaffat rätt hylsor och nycklar.
Verktyg kan man ju inte ha för mycket av :D

Conkers

New member
Hej,

Jag var nära att skriva samma fråga.... nästan... jag visste att det var whitworth, men undrar om du har nåt bra tips vart man kan beställa dom?

Mike.

Conkers

New member
Beställd från Classic MC eftersom dom hade 3/8" fattning på hylsorna, samt deras webshop var bättre än BAS.... tyvärr.... eftersom BAS hade snap-on hylsor... med deras webshop var obefintligt...!

Nu kan man kanske borja med projektet efter snart 2 års uppehåll....

Mike.

AndersA

Member
Fattningen tål att tänkas på, jag har 1/2", hylsan som passar mittre toppbulten fick en omgång i svarven för att passa. Köper man nya muttrar kan man få skallar i mmmått, btw.

Conkers

New member
Jag har nästan bara snap-on verktyg i min verktygsvagn. I storbrittanien måste man som bilmekaniker äga egen verktyg, inte som i sverige där firman köper verktyg till en.
Snap-on har soppas bra kvalité att det är sällan man behover 1/2" fattning för bilar och MC.
För det mesta går der bra med 1/4" fattning...

;-)

Mike.