Sidvagn på Commando

Tord Ahlin

Administrator
Visst tusan borde det gå och montera en vagn på en commando? Vad kan hända?

Kanske får isolastiken spader, det tror inte jag. Någon som vet, Lasse i Brån, du hade lite info i detta ämne. Om än så lite. Hit med det.
 

Lasse L

Administrator
Personal
Det var inte meningen att störa zappans annons.

Jag trodde det var ganska välkänt att ramen på en Commando inte är tänkt för sidvagn. Just nu kan jag inte verifiera mitt vetande men jag återkommer.

Annars var det väl vanligt med Commando-motor i sidvagnskrossar när det begav sig.
 
A

Anonymous

Guest
Kim skrev:
Går väl annars att förstärka ramen, jag antar att det är det ni menar?

Intressant...det kanske fungerar trots allt vill dock ej göra allt för stora
ingrepp på Bågen ...de finns väl troligen någon vagn med universialfästen kanske??

Gösta .
 

Taylor

New member
zappan skrev:
Kim skrev:
Går väl annars att förstärka ramen, jag antar att det är det ni menar?
de finns väl troligen någon vagn med universialfästen kanske??

De flesta sidvagnar har nån form av universalfäste.

Det finns t.o.m. snabbfästen i form av en "klocka" som det kallas. Funkar ungefär som en släpvagnskoppling, fast den låses helt. Det brukar vara tre eller fyra stycken såna.

Sitter original på BMW 1956 - 1969 (kulan alltså).

Ska du köpa en ny eller begagnad?

Tänk också på att du måste ha en styrbroms monterad på nåt sätt mellan styrkronan och vagnen. Jag hade en till en Volvo 142. Funkade klockrent och kostade nästan ingenting på skroten.
 
A

Anonymous

Guest
tackar för goda råd ...... fråga nr 2 som många torde ha ställt ...gäller den slirande koppling på min 850 commando..... finns det några bra lösningar ..som fungerar ?
 

tr5

New member
Några olika tips, det sista har jag haft bäst resultat av.

Rätt oljemängd, lite lägre än den lilla skruven i transkåpan

ATF-olja

Rätt mått på lamellpaketets tjocklek, för min del gjorde en extra stålplatta att kopplingen blev mycket mer lättarbetad. Kanske lite bättre på slirfronten.

Tätning på kopplingsstången, växellådsolja kan smita ut den vägen och hamna på lamellerna.

Torr beltdrive
 

Per G

New member
Hejsan!
Lite forumdisciplin tack :D
Föreslår att ni flyttar över och forstätter diskussionen kring kopplingsslir till tråden "Kopplingsproblem" där denna diskussion passar bättre än under sidvagnar :) Finns dessutom en hel del info där redan.

Inte min mening att vara forum-polis utan jag vill bara att det ska vara lätt att hitta den information man söker när man behöver den.

Hälsningar,
Per
 

Kim

Administrator
Alltså att montera sidvagn måste gå.. Men måste man inte förstärka ramen i baken, alltså staga upp arslet på cykeln?
Har inte tittat så noga på montage av sidvagn.. Men fasiken några pilsner och en svets så löser man det där!

Mvh Kim
 

Lasse L

Administrator
Personal
Nu har jag hittat källan till mitt påstående om sidvagn på Commando.

Det var den svenska instruktionsboken. Jag citerar ordagrant och med stora bokstäver där man använt sådana.

"Denna maskin är avsedd för landsvägskörning vid höga hastigheter utan passagerare. DEN ÄR INTE LÄMPLIG FÖR SIDVAGNSMONTERING"
 
Top