Tjena!
Tänkte berätta lite om mitt missöde i sommras.
Bakgrundsinfo:
Jag bor i utanför Eskilstuna och skulle en solig och varm midsommar åka med familjen till sundbyholm och fira midsommar, tänkte att jag tar commandon med grabben.
Vi började åka och jag märkte att lådan var skum när jag kopplade ur och att det inte gick att få i växlarna, misstänkte kopplingen för det gick fint att smyga i växlarna på rätt varv istället, aja skötsamma får åka dit och kolla vad som strular, givetvis är det köer och jag märker att jag inte kan koppla ur riktigt, vafan tänker jag.
Aja, kom fram och parkerade. Firade midsommar och skulle sen hem.
Nu går det inte att kicka igång hojen, känns som lådan kärvar, hmm, får ringa till min kompis Tord som fick hämta farsans pickup och sen lastade vi hojen och åkte hem.
Väl hemma så öppnade jag inspektionslocket och ser bara lite grå gegga i botten på lådan, FAN!
Tömde lådan på gegga och spolade den med 10w40 som jag hade hemma och tog även ett varv, funkade nu perfekt, tömde och fyllde med en växellådsolja från macken, detta har fungerat fint i sommar, blev inte mycket mer åka efter detta då jag inte hade tid.
I sommar är det tänkt att besöka västkustträffen så jag ebayade hem en begagnad låda från staterna som jag tänkte åka på medans jag renoverar min originallåda och jag missade givetvis att lådan spruckit.
Nuläge:
Jag har nu rivit isär lådan och ett av dreven saknar en tand och lådan skall förmodligen svetsas. Allt ser ut som skit och det är brun rostgegga i hela lådan.
Först ska jag göra rent alla bitar, sen ska jag inventera vad som behöver göras, sen ska jag lämna iväg huset på svetsning(om jag inte får tag på ett begagnat). Skaffa en renoveringssats(om behov finns), och sen skall jag plocka i ett nytt kugghjulspar. Och förhoppningsvis har jag sen en låda som jag kan köra med tills jag reparerat originallådan.
Är det någon som har bytt låda på kommando som kan beskriva hur det går till? Behöver man hinka ur motorn med? Tips och råd vore trevligt!
Mvh Kim
Tänkte berätta lite om mitt missöde i sommras.
Bakgrundsinfo:
Jag bor i utanför Eskilstuna och skulle en solig och varm midsommar åka med familjen till sundbyholm och fira midsommar, tänkte att jag tar commandon med grabben.
Vi började åka och jag märkte att lådan var skum när jag kopplade ur och att det inte gick att få i växlarna, misstänkte kopplingen för det gick fint att smyga i växlarna på rätt varv istället, aja skötsamma får åka dit och kolla vad som strular, givetvis är det köer och jag märker att jag inte kan koppla ur riktigt, vafan tänker jag.
Aja, kom fram och parkerade. Firade midsommar och skulle sen hem.
Nu går det inte att kicka igång hojen, känns som lådan kärvar, hmm, får ringa till min kompis Tord som fick hämta farsans pickup och sen lastade vi hojen och åkte hem.
Väl hemma så öppnade jag inspektionslocket och ser bara lite grå gegga i botten på lådan, FAN!
Tömde lådan på gegga och spolade den med 10w40 som jag hade hemma och tog även ett varv, funkade nu perfekt, tömde och fyllde med en växellådsolja från macken, detta har fungerat fint i sommar, blev inte mycket mer åka efter detta då jag inte hade tid.
I sommar är det tänkt att besöka västkustträffen så jag ebayade hem en begagnad låda från staterna som jag tänkte åka på medans jag renoverar min originallåda och jag missade givetvis att lådan spruckit.
Nuläge:
Jag har nu rivit isär lådan och ett av dreven saknar en tand och lådan skall förmodligen svetsas. Allt ser ut som skit och det är brun rostgegga i hela lådan.
Först ska jag göra rent alla bitar, sen ska jag inventera vad som behöver göras, sen ska jag lämna iväg huset på svetsning(om jag inte får tag på ett begagnat). Skaffa en renoveringssats(om behov finns), och sen skall jag plocka i ett nytt kugghjulspar. Och förhoppningsvis har jag sen en låda som jag kan köra med tills jag reparerat originallådan.
Är det någon som har bytt låda på kommando som kan beskriva hur det går till? Behöver man hinka ur motorn med? Tips och råd vore trevligt!
Mvh Kim