Renovering av AMC låda till commando.

Kim

Administrator
Tjena!
Tänkte berätta lite om mitt missöde i sommras.

Bakgrundsinfo:
Jag bor i utanför Eskilstuna och skulle en solig och varm midsommar åka med familjen till sundbyholm och fira midsommar, tänkte att jag tar commandon med grabben.

Vi började åka och jag märkte att lådan var skum när jag kopplade ur och att det inte gick att få i växlarna, misstänkte kopplingen för det gick fint att smyga i växlarna på rätt varv istället, aja skötsamma får åka dit och kolla vad som strular, givetvis är det köer och jag märker att jag inte kan koppla ur riktigt, vafan tänker jag.

Aja, kom fram och parkerade. Firade midsommar och skulle sen hem.

Nu går det inte att kicka igång hojen, känns som lådan kärvar, hmm, får ringa till min kompis Tord som fick hämta farsans pickup och sen lastade vi hojen och åkte hem.

Väl hemma så öppnade jag inspektionslocket och ser bara lite grå gegga i botten på lådan, FAN!

Tömde lådan på gegga och spolade den med 10w40 som jag hade hemma och tog även ett varv, funkade nu perfekt, tömde och fyllde med en växellådsolja från macken, detta har fungerat fint i sommar, blev inte mycket mer åka efter detta då jag inte hade tid.

I sommar är det tänkt att besöka västkustträffen så jag ebayade hem en begagnad låda från staterna som jag tänkte åka på medans jag renoverar min originallåda och jag missade givetvis att lådan spruckit.

Nuläge:
Jag har nu rivit isär lådan och ett av dreven saknar en tand och lådan skall förmodligen svetsas. Allt ser ut som skit och det är brun rostgegga i hela lådan.

Först ska jag göra rent alla bitar, sen ska jag inventera vad som behöver göras, sen ska jag lämna iväg huset på svetsning(om jag inte får tag på ett begagnat). Skaffa en renoveringssats(om behov finns), och sen skall jag plocka i ett nytt kugghjulspar. Och förhoppningsvis har jag sen en låda som jag kan köra med tills jag reparerat originallådan.

Är det någon som har bytt låda på kommando som kan beskriva hur det går till? Behöver man hinka ur motorn med? Tips och råd vore trevligt! :D

Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Nu har jag kollat upp min "nya" låda.. 040122 samt serienummer: 210810 K

Blir nog att jag köper ett nytt förstärkt hus för att få nya fina lagerlägen för att minimera risken med att lagren släpper, på så sätt får jag en mycket bra växellåda, förhoppningsvis får jag snart hem lite tändvätska så jag kan börja göra rent alla delar till lådan. Är hemma och vabbar så jag tänkte jag skulle få göra rent prylarna i ultraljudstvätten.

Sen tänkte jag kolla vilka kugghjulspar jag ska ha till 2.an, är det bättre att köra på MK3 utväxling?

Har läst lite om att det skulle vara bättre att montera rullager till layshaft, är det någon som vet nåt om detta, eller som själva gjort detta?


Mvh Kim
 

Kim

Administrator
Snart kan jag lägga upp växelådans hela innandöme på köksbordet.. :) Så rent och fint det blir!

Ikväll är det dags och inventera vad som behöver göras, lådan är nog hårt körd, plus att jag misstänker att layshaftslagret åkte lite väl lätt ur.så troligen har det i kombination med hård körning och lite svaj i axlarna gjort att det gått åt skogen. Ska se om jag kan klocka axlarna nån dag med, nu skulle man ha haft kvar svarven. ;)

Kommer bilder senare på det tandlösa kugghjulet och det spruckna blocket.


Mvh Kim
 

Lasse L

Administrator
Personal
Skickade efter Norvils renoverigssats när jag renoverade växellådan till min Commando. Norvil skickar med ett "superblend"-lager till layshaft. Det lär vara mycket mer hållbart än original. Med min körstil kommer säkert lådan att hålla min tid ut.

Skickade efter dvd:n där Mick Hemmings renoverar en AMC-låda från NortonOwners UK, många bra tips där.

Du har väl redan märkt att det går att lirka ut lådan utan att lossa motorplåtarna. Om man vrider den ett kvarts varv ska den komma.
 

camenius

Well-known member
Bilder, kom ihåg bilder för fan! Kom ihåg att ta några bilder, Kim.

Efter lyckad renovering kan du skapa ett litterärt verk som går till den skriftliga historien via Nortonklubben och kan själv vandra lycklig vidare till ett Nobelpris. (Kanske.)

Kom också ihåg att memorera din frus reaktion när du berättar vad du gjort på köksbordet. Beskrivningen av den reaktionen bör medfölja ditt litterära verk om du ska uppmärksammas av Nobelkommittén.

(Seriöst, vore kul med ett "så här gör du"... kom ihåg att du är alldeles för självkritisk när det gäller att skriva.)
 

Kim

Administrator
Det blir bilder camenius.. BILDER!!
Klart jag kommer skriva en artikel till dig, det lovar jag.

Hehe, vad hon tycker är snart helt ointressant. Jag är snart ungkarl igen. :D


Ska göra mitt bästa!!


Mvh Kim
 
Tjena Kim! Det låter spännande med renoveringen :D .
Jag undrar vad för medel du har när du ultraljudstvättar? Vi har en på klubben med och jag har provat några olika medel men inte hittat något så där jättebra ännu!

Hälsningar Leif 8)
 

Kim

Administrator
Tja Leif!

Ja, det slutar nog med att jag river ur min originallåda också. :)

Just nu använde jag vanlig petroleumbaserad avfettning för just dessa bitar, har även använt lacknafta och tändvätska i tvätten. Det ska även gå bra med vatten med en skvätt yes. :)

Nån sa till mig en gång att man ska använda det medlet som du hade använt om du hade rengjort grejerna för hand.

Viktigt är att inte använda syror på härdade prylar, då får man väteförsprödning.

Jag har använt citronsyra till mässingsmunstycken och sånt, det fungerar super till det!

Aluminum är känsligt som tusan för starka syror och starkt alkaliska medel, samma med zink.

Temperaturen är jätteviktig, min värmer upp till ca 80 grader, gör STOR skillnad på att köra varmt eller kallt.

Se till att det inte finns luft i kanaler och håligheter, man behöver även blåsa med tryckluft om man rengör förgasare tex, för ultraljudstvätten vibrerar loss smutsen men det är inte säkert att smutsen ramlar ur utan kan behöva lite hjälp på traven.

Man får prova sig fram, en del smuts behöver mer tid, jag brukar köra i två 30 minuters cyklar, alltså en timme. Sen är det aldrig fel att låta grejerna bada i avfettning en tid innan, man kan ju ha dom i en hink i garaget.

Ett annat tips när du tex bara ska göra rent lite småsaker så kan du fylla tvätten med rent vatten och stoppa det du ska göra rent i en mindre behållare där du även häller i rengöringsmedlet och sen stoppar man ner den i det rena vattnet, så går det åt lite mindre rengöringsmedel!

Det är en vetenskap det här med ultraljudstvätt, men det fungerar bra!


Mvh Kim
 
Hej Kim!
Jo, jag använder också avfettningsmedel (olika sorter), yes har jag även provat. Det är kanske jag som är gnällig, det blir rent men just förgasare vill man ju ha som nya :D ! Det är suveränt att hälla i en burk med skruvar, köra 30 min för att sedan spola av dem i hetvatten och de är rena och fina. Har sett att det finns speciellt medel för aluminium/zink men har inte provat det ännu. Har även provat med diskmedel (tablett), funkade så där, tror jag fegade med värmen, ska prova't igen :)
MVH
Leif
 

Kim

Administrator
Tjena!
Vad du än gör använd inte disktablett!! Det fräter sönder förgasarna, akta dig för starka syror och starkt basiska medel.

Höj tempen och kör med avfettning, lacknafta eller det speciella medlet som finns att köpa, själv är jag för snål.. ;)

Jag har lyckats bra med förgasare, dom blir toksnygga. Men då har jag haft 80 grader och kört dom minst en timme, sen är det bra och vända och vrida på dom lite med.


Mvh Kim
 
Top