Rengöring av Amal MK1

Per G

New member
Har rengjort mina förgasare ett antal gånger men det tycks ändå finnas skit kvar i lågfartskanalerna. För ett par veckor sedan blev det stopp i lågfarten på ena sidan. Ut med luftskruven och peta med renstråden så funkade det bra igen. Kollade även bränslefilter och dränerade flottörerna men hittade inget skräp där.

Verkar ju som att det finns skit kvar i lågfartssystemet. Annars vet jag inte var det kommer ifrån?
Jag misstänker att detta skapar många problem, svårstartat, dålig/ojämn tomgång, klen/ojämn gång på lågvarv och vid små gaspådrag.

Just nu så går min cykel bättre än någonsin, lågfarten är grymt bra, kan åka 40 på top gear och bara vrida på så drar det mjukt och fint :D :D

Litet irriterande att veta att det kanske finns mer skit som kan lossa och plugga igen munstycket igen, skulle vara skönt att veta att det är riktigt rent.
Har ni några bra tips på hur man får riktigt rent :?:

Hälsningar,
Per
 

Per G

New member
Har hällt i en rejäl slurk STP "injection total cleaner" i tanken.
Nog fanns det skit kvar i lågfarten, har åkt några rundor på några mil vardera, petat med renstråd i munstycket, och redan fått justera tomgång och luftskruvar ett par gånger!

Har ihop med Vejle kollat på möjligheten att ta upp ett hål i förgasarhuset, pratar om positionen mitt emot luftskruven, dvs på insidan av respektive förgasare, så att man kommer åt att rengöra på andra sidan av det fasta munstycket.
Häromkvällen fixade Vejle det på sina förgasare och drog M5 gänga i hålet så att han kunde plugga det med en vanlig M5 skruv när han "rensat" klart. Verkar funka, så jag ska göra samma sak i vinter.

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej Per!
smutsen måste ju komma nånstans ifrån, har du kollat tanken? Jag har aldrig haft problem med att förgasarna sätter igen på min.
/Magnus

Har KN-filter på min oxå.
 
Samma här, inga problem på Commandon. Jag kör sedan fem år tillbaka med K&N-filter på förgasarna och har en ny soppakran med bra partikelfilter i tanken. Nu har jag ju en relativt ny och olackad alu-tank så den vägen skall det inte kunna komma någon skit.

På min gamla Dominator med öppna trattar fick jag en gång ett rejält gashäng på grund av ett gruskorn i munstycket. Det var en rätt så otrevlig upplevelse att vrida ner gashandtaget och förvänta sig att hojen skulle sakta in, när den istället med god fart fortsatte rakt in i en trafikerad korsning. Det slutade väl den gången men jag monterade snabbt nya K&N-filter och har faktiskt aldrig haft problem med skit i förgasarna på den hojen heller sedan dess.
 

Per G

New member
Jag har inte nämnt det tidigare men jag har kollat filtren i förgasarna och "tappat ur" flottörhusen och där finns det ingen skit.

Min cykel har gått mellan 10-20 mil per år de senaste 15 åren, ända tills jag köpte den och började åka mera regelbundet med den.

Kan det vara så att det under de långa tider som cykeln har stått har förgasarna torkat ur och det därför har blivit avlagringar i tomgångskanalerna?
Nu när man åker mer så börjar det kanske lösa upp sig och lossnar?
Munstycket är ju bara dryga 0,4 mm så det behövs inte mycket till partikel för att flödet ska ändras väsentligt.

Till vintern så ska jag skölja ur tanken ordentligt. Finns det bättre filter att sätta i kranarna?

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Hej!
Min hade heller inte luftat sig så mycket innan jag köpte den, gjorde rent förgasarna en gång då, för fem år sen, o sen har det fungerat.
Jag har gått o funderat på att köpa en liten ultraljudstvätt, en sån borde lösa problemet om det är avlagringar i förgasarna som löser upp sig efterhand. De enklare varianterna kostar mellan 600 kr o en tusenlapp, kunde va händigt att ha emellanåt.
/Magnus
 

Per G

New member
Ja en ultraljudstvätt står på önskelistan! Vet bara inte om dom billigare modellerna fungerar vidare bra? Har sett en del tester och det var tveksamma resultat tycker jag.

Jag jobbar i flygindustrin och där används det en hel del, funkar bra men dom maskinerna kostar tvärr många-många tusenlappar.

Har en kompis som har en maskin, ska kolla litet närmare på vad man ska ha för vätska till förgasartvätt och sedan testa hos honom.

/Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Jo, man får ju som regel vad man betalar för. Jag tror att resultatet är mycket beroende av vilken rengöringsvätska man använder och behållaren är väl rostfri även på de enklare, så de borde ju tåla lite olika blandningar. Det borde ju gå att använda t.ex diesel eller liknande.
/Magnus
 

Per G

New member
Har kört ur en tank med en rejäl skvätt STP "injection total cleaner" i och det verkar ju faktiskt fungera men det ersätter knappast en "riktig" tvätt av tomgångssystemets kanaler.

Till vintern ska jag borra upp huset i positionen "mitt emot" luftskruven. Klas har gjort detta och sedan gängat hålet M5. Då får man bra läge att rensa med tex en liten borste (avsedd att användas mellan tänderna) som inhandlas på Apoteket.

/Per
 

Micke Moos

New member
Hej.
Jag använder mig av ultraljudstvätt på jobbet. Tänk på att det ALDRIG FÅR ANVÄNDAS BRÄNNBARA vätskor i badet. Altså bensin diesel eller sprit kan vara förödande. Energin i badet kan värma upp vätskor och ångor kan antändas. Enligt min mening så kan smuts komma ner i bensin tanken på hojjen. Finfilter på bensinledningen nedanför kranen, det finns fina små i genomsiktlig plast med pappersfilter. Att rengöra förgasare är inte enklare än att demontra och putsa med tops (en kompis brukade använda tandkräm), skölj med vatten (blås med tryckluft) skölj därefter med sprit. Spriten torkar ut vattnet. Inspektera och leta efter tråkiga rester, dessa kan (förhoppningsvis) tas bort med spray som används till bromsrengöring eller aceton. Mikael
 

Per G

New member
Mikael!
Tack för tipsen angående risker med ultraljudstvätt mm.
Vad skulle du rekommendera att man använder i tvätten?

Problemet med original Amal är att man inte mekaniskt kommer åt hela "idle circuit" och att smuts där lätt sätter igen det lilla (0,4 mm) munstycket och då blir det genast problem med tomgången och en bit upp i lågfarten.

Bromsrengöring verkar fungera, tror (men vet inte säkert) att det liknar det som säljs som förgasarrengöring.

/Per
 

IK

New member
Jag har jobbat de sista 25 åren med att leverera ultraljudstvättar till industrin. Om Du PerG vid tillfälle kan komma med förgasarna till Väsby så kan jag köra dom i ultraljud.

/Ingemar
 

Per G

New member
Ingemar,
Suveränt, Väsby ligger ju "nästgårds".
Någon gång i November kanske?
Jag kommer gärna i sällskap med förgasare och en fikabrödspåse :D :D

Hälsningar,
Per
 

IK

New member
Per G skrev:
Ingemar,
Suveränt, Väsby ligger ju "nästgårds".
Någon gång i November kanske?
Jag kommer gärna i sällskap med förgasare och en fikabrödspåse :D :D

Hälsningar,
Per

Hör av dig några dagar innan bara.

/Ingemar
 

Per G

New member
Jag satsar på sveriges renaste Amal MK1 till nästa säsong :D :) :)

Skämt åsido så ska jag i alla fall veta att dom är rena i tomgångs-kanalerna och det tror jag är en åtgärd som skulle förbättra gången på många Amal bestyckade cyklar.

/Per
 

Per G

New member
Nu har jag varit och hälsat på hos IK. Riktigt kul med en liten lektion i rengöringens värld. :D

IK körde förgasarna med ultraljud, han har bra utrustning och bra tvättmedel i vattnet. Det blev såå fint, ser ut som nytt :D :D (ska lägga in några bilder)

Man kunde tydligt se att det blev "oljespill" på ytan i tvätten samt när vi tappade ur tvättvätska så kom det ut en hel del smutspartiklar. Allt detta trots allt tidigare tvättande/rensande jag har gjort!

Kan varmt rekommendera att ni kontaktar IK för en tvätt när ni har förgasarna isärtagna.

Hälsninga,
Per
 

Per G

New member
Här kommer bilderna från ultraljudstvätten hos IK.

78_Ultrljudstvtt_bild_1_1.jpg

Grejorna på väg ner i tvätten igen

78_Ultraljudstvtt_2_1.jpg

Efter en stund så flöt det upp en hel del

78_Ultraljudstvtt_3_1.jpg

En hel del smuts som tappades ur i bottensatsen

78_Ren_frg_1.jpg


Nu ser förgasarna riktigt rena och fina ut :D
 

Per G

New member
Och här kommer ett par bilder som visar "idle circuit" dvs den del som är svårast att få ren och känslig för minsta skräp.
Dessa bilder visar hur det ser ut när man har borrat upp och gängat ett hål på den sida som bensinen kommer in. Med denna extra plugg så kommer man bättre åt att göra rent.

78_Amal_cutaway_1.jpg




78_pilotCircuit_1.jpg
 
Top