Reflektor-ljungeln (H4) (P45=R2)

Tord Ahlin

Administrator
Letade efter en ny reflektor till kompisens Kawasaki H2a, och till grabbens M-G California. Och upptäkte då att lykteriet inte var helt enkelt. Så detta är vad jag kom fram till.

De flesta 70-talshojar har en 7" reflektor (ink nortons SU700, ) och BOSCH-nummret på dessa är om man INTE vill ha parkeringsljuset:

BOSCH-nr 0 301 600 120 - Mekonomen-nr 21-10100 ca 340 spänn

Om man VILL ha parkeringsljuset så heter den:

BOSCH-nr 0 301 600 110 - Mekonomen-nr 21-96000 015 . ,, men då får man slanta upp med 525 spänn.

Det finns en snikvariant för 40% av priset pa Boschen, den heter Saturnus, men den ser valdigt billig ut.

Ljusgenomflödet för 7" (är igentligen 1/2" mindre)

7" - måttet (SAE-standard) är inte på linsen som jag trodde, utan det är inne i lyktsargen där reflektorn passar in. Detta mått är 7" (och även reflektorns yttersta diameter förstås).

Diametern på glaset där det trillar igenom lyktsargen är 168-169mm. (6,6") fast som sagt, det är 7" den kallas pga innbyggnadsmåttet.

Vill man ha en H4 reflektor så är dessa nummer ovan som gäller, annars finns det att beställa original P45-reflektorer hos BAS-motor, och de kostar ungefär det samma. Tomas på Bas har f ö även H4reflektorer, och vill man inte bry sig är det enklast och ringa honom eller nån annan återförsäljare. Då blir det troligen rätt.

5 3/4" insats finns även, de användes till (Kawasakis småtaktare typ A1 Samurai, kanske även Benelli 125 CE mm). Den hade ljusöppning ca 134.5mm Dessa har Hellanummer:
Utan parkeringsljus = 1A 300 285 0001
Med parkeringljus = 1A 300 285 0031

Per G

New member
Tord, mycket bra tråd. Det är den här typen av inlägg som vi skulle ha fler av på vårt forum!
Vad jag menar är att när någon medlem har lagt ner tid (och kanske pengar) och tagit reda på något som kan vara av allmänt intresse så delger man alla medlemmarna via forumet.
Det är ju perfekt om det finns information på forumet så man slipper lägga ner en massa tid på alla saker utan alla hjälps åt och lägger in sina råd och tips.

Hälsningar,
Per