Projekt Dominator 7

Lasse L

Administrator
Personal
Har haft denna Dominator 7 länge men den har inte varit i gång sedan 1982.
Den är registrerad som årsmodell 1955. Ramen är i alla fall från 1955. Motorn är en -51:a och jag misstänker att tank och bakhjul också är från -51. Det satt en AMC-låda på den när jag köpte den. Den lådan bytte jag mot en Norton Laydown på Lugnets Motor någon gång på 80-talet.

Väntar nu på en nytillverkad bakskärm från Indien som jag hoppas anländer snart.

20_Dominator_7_1_1.jpg


Tänkte lacka skärmen själv, så blir det lite mer bruksmaskin över den. Skärmen skall vara till en ES2 1955. Är osäker på om det egentligen är exakt rätt skärm till en D7 -55. Det blir en framskärm över om någon är intresserad. Är det någon som brukar handla utanför EU? Är tullverket så vaket att det blir importmoms på varje paket?
20_Indiska_skrmar_1.jpg



Vet inte riktigt hur dynan monterades på dessa cyklar. Är det någon som vet eller rentav har bilder så vore det kanon. Annars får det bli egen modell.
Siktar på körbart skick till sommaren.
 

Per G

New member
Hej Lasse!

Ser ut att vara en fin cykel :)

Det är nog ganska stor risk för importmoms, expeditionsavgifter mm eftersom paketet är stort men du kan ju ha tur. Jag fick precis hem ett paket med gamla förgasare från USA som gick igenom utan pappersexercis.

Ska bli intressant att höra hur prylarna från Indien ser ut/passar.

Hälsningar,
Per
 

Lasse L

Administrator
Personal
Det blev importmoms, fick just ett brev från posten/utrikesbrev. Gissar på 600-700kr extra utöver de 2 600 som det kostade med frakt från början.

Är skärmarna bra är priset helt ok tycker jag. Är riktigt sällsynta skärmar.
 

Lasse L

Administrator
Personal
Fick skärmarna idag. Kommer att bli bra. Skärmarna var helt ok, stagen kanske lite grövre och klumpigare gjorda än original.

20_D7_skrm_bak_1.jpg


Skapligt bred och djup skärm, ingen caferäser precis.

20_D7_skrm_sida_1.jpg
 

Lasse L

Administrator
Personal
Passade på att lackera skärmarna när det töade i slutet på februari. Några lager rätt fet tvåkomponentlack, hoppas den sitter. Kommer att se bra ut i gryning och skymning i alla fall.



20_painted_1.jpg


Lite förbryllad över hastighetsmätardrivningen, den som ganska säkert satt på när cykeln sist kördes verkar vara avsedd att sitta på vänster sida.

20_speedo2_1.jpg


Som jag förstår det (lätt bakis idag) snurrar den väl baklänges nu, den skulle ju snurra åt andra hållet om den satt på vänster sida? Spelar det ingen roll vilket håll vajern snurrar? Kan man skruva isär dem och ta ut drivningen för vajern på andra sidan av snäckan?
 

Lasse L

Administrator
Personal
Måste väl vara så att vajern måste rotera rätt väg.

Hittade i alla fall en bok som täcker ämnet:

20_product_thumbnailphp_1.jpg


Säkert trevlig läsning.
 

Nortti

Member
http://magnetic-speedometer-repair.com/
"Din" bok kanske innehåller mycket mer?

http://vintagebritishcables.com/

Denna har ju funnits på näter, länge
http://triumph.daveola.com/NOTES/Speedo_Repair.pdf
 

Lasse L

Administrator
Personal
Tack för länkarna, tror jag skriver ut Rhodes på papper. De gamla hastighetsmätarna är Smiths Chronometric, inte magnetic som de flesta handböcker verkar täcka.

Mitt problem är egentligen att speedodriven jag har ansluter kabeln över axeln inte under. Beror antagligen på att bakhjulet är från en stelbent modell, kom på det när jag beställde en ny bromstrumma. Det är bättre att ansluta under axeln när man har sving.

Ska provköra mina mätare med borrmaskin i helgen för att se vilket håll de skall gå åt.

20_Smiths_D7_SC530_16_925_1.jpg


20_Smiths_D88_S_467_7_7_L_1.jpg
 

Lasse L

Administrator
Personal
Ett sidospår i garaget är ihopsättning av en extra Dominator-motor som följde med som reservdelsmotor när jag köpte Dominator 88:an.

Vevaxeln har slipats ned till sista överdimension på vevsakslagren och en av vevstakarna är ersatt av en bättre begagnad från NOC uk.

Ena vevhushalvan före ihopsättning:

20_vevhushalva1_1.jpg


"Superblend"-lager monterade. Kamaxelbussningarna bytte jag också, egentligen i onödan och mot bättre vetande. På registersidan är det lätt att byta men svårare på andra sidan. Gjorde nog mer skada än nytta.

20_ihopsatt_1.jpg


Vevhushalvorna ihopsatta, repar mod för att montera kolvar och cylinder. Först skall cylindern sprejas med värmebeständig lack, är det någon som har åsikter om vilken lack som är att föredra?
 
Top