Projekt Atlas café racer

camenius

Well-known member
Utgångsläget:
Älskad Atlas 750 1968. Originalskick.
Mål:
Café racer.
Tidsram:
Klar nästa år.
Orosmoment:
Tidstjuvar i form av trädgårds- och byggjobb som också är jäkligt kul.
Föredömen och inspirationshojar:
Anders Planefeldts och PO:s caféracers, Lägger ut bilder på dem här i tråden så småningom...

Har haft hojen i några år. Mycket omtyckt, snudd på "vibrationsfri touringhoj" där min fru med kräset omdöme gett högt betyg åt såväl bekvämlighet, ljud, känsla som utseende. När tanken skulle omlackeras 2010, monterade jag ner alltihop för att göra en totalrenovering. Då tänkte jag återställa den i originalskick och ha den som touringhoj. Men sedan kom en massa tidstjuvar och renoveringen blev vilande.

Nu har vi flyttat, garage byggts, så nu jä-ar! Dock, under denna vinter har förutsättningarna drastiskt ändrats. Dels har vi sedan två år en Commando för att köra touring samt för några månader sedan sålt vår 650SS. (Redan ångrat mig.) Därtill skaffat en BSA 650 Thunderbolt som ska vara "garagets originalhoj" tillsammans med Commandon.
Nya inriktningen är att göra en café racer av Atlasen. Ihopmontering har startat.
6_demontering_6_1.jpg

6_IMG_2271_1.jpg

6_IMG_4367_1.jpg

6_IMG_4368_1.jpg
 

Lasse L

Administrator
Personal
Garaget verkar ha blivit riktigt lyckat. Ordentligt med ljusinsläpp och ingen bil som tar utrymme i onödan ser det ut som.
 

camenius

Well-known member
Det står tyvärr ganska still i garaget. Utöver att ena gaffelbenet kommit på plats och det andra måste renoveras.

Tiden räcker inte till riktigt, men lite funderingar kan man ju ha under tiden:

Dessa är de livsvgörande frågorna jag vrider och vänder på:
- Ska jag använda JPN-bakdelen på bilden? Eller blir den för stor, oproportionerlig i förhållande till resten? (Tror jag ska ha den, tycker den är snygg och linjerna verkar passa hyfsat.)
- Alu-tanken ska jag hur som helst ha, men passar den till bakdelen? (Japp, troligen.)
- Vilken färg ska allt lackas i? Ska skärmarna också lackas eller ska de vara kromade? Ska jag använda originalskärmar eller andra? Original bakskärm kan tyckas stor och klumpig, men passar faktiskt på en café racer. Du som tvivlar, kika i Nortonisten på Anders Planefeldts snygga bygge. (Kommer troligen inte att lacka i silver eller svart, vill hitta nåt mer originellt. Skärmarna blir troligen inte original, utan sportigare, därtill lackade. Men vilken färg,...?)

6_IMG_4374_1.jpg
 

Bragfjord

Well-known member
Nej, bakdelen passar inte. Och bakskärmen org. är för stor!
Meningen med cafe' racer är ett lätt bygge, och i min mening effektiv
frambroms, men å andra sidan har jag aldrig sett ngn. som har visat framfötterna med ngt. som kan konkurera med de moderna cyklarna.
Där har ni fel! På favorit vägarna är en väl preparerad engelsman (läs Norton)
nog så snabb, men är "vi" för gamla? Eller är det för att bara vara maffig?
Är det Cafe'racer så är det, men finns det inte chaufför är det döfött och
bortgjort, gör om och gör rätt, org. duger o är bekvämare.

När jag läser det här efter en dag, så tycker jag kanske att Brage-pojken
verkar stöddig, det är nog jag som ska göra om o göra rätt och vara snäll!
 

tr5

New member
camenius skrev:
Vilken färg ska allt lackas i? Ska skärmarna också lackas eller ska de vara kromade?[

Du gör rätt i att välja bort silver o svart Lasse. Vill du ha en sån caferäser är det ju bara att köpa en färdig. Mitt förslag är Union Jack-tema! Vit hoj med vita skärmar. Rött o blått fält i mitten på skärmarna och längs ovansidan av tanken. Sen får du själv hitta på nåt snyggt att ha på tanksidorna. Det är lite som JPN-designen, fast ändå inte.
F.ö röstar jag inte för JPN-bakdelen
 

camenius

Well-known member
Aha, olika åsikter än mina egna, kul! Jag gillar nämligen bakdelen. Men först när både fram- och bakhjul samt mer av andra delar sitter där, kan man se om proportionerna stämmer. Om inte, sätter jag dit en bakdel a la Dunstall.

Drömmer också om att hittat Dunstallgaffel med dubbla skivor, men tyvärr var den gaffel jag känt till sedan några år (och som varit till salu) såld helt nyligen. Just när jag kommit på att jag vill ha den. :evil:

Kanske ska jag döpa om projektet och ta bort "café racer", för utgångspunkten för en café racer är ju som Brage skriver, att göra hojen så lätt som möjligt. Min utgångspunkt är snarare att bygga en hoj som är så snygg som jag vill ha den.

Angående lackering gillar jag Union Jack-idén men är ändå skeptisk till vit. Bra att ha tid att funder, vrida och vända på tankarna.

Tack för synpunkterna, gillar att bli emotsagd med hållbara argument. Troligen en yrkesskada (både från journalistjobb och lärardito.)
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Lasse, snygg är aldrig fel, det blir den om betraktaren förstår att se
helheten, dvs. funktionen av bygget. M.a.o. lättare, bättre nedläggn. vinkel/fri, bra frambroms (skivbroms Brage käpphäst) clip-on, lågt styre) styrdämp. Förutsätter gafflar siötdämp. är i ordn.
Då är du på god väg, sedan hur Du bygger/färgar är tyck o smak, även nya
ide'er som Du verkar inne på är aldrig fel, men funktion är nr1 för är det
Cafe'racer så är det högre krav som bör gälla. En Engelsk-man är från början
körglad och blir än bättre som Cafe'racer om man vill ha den så. Effekten
tycker jag i stort räcker på 750 och uppåt, det är körbarheten som är Nortons
starka sida. Önskas mer av allt, köp Ducati! Men vad hjälper det när en
Norton kör om och försvinner i fjärran på favorit-vägen med rätt chaufför(?)
Nej stopp! Brage snäll var det, det jag menar/vill säga är bättre och säkrare
hoj, i alla hastigheter. KÖR VÄL!
 

camenius

Well-known member
Jo tack, det har rört på sig lite i sommar. Men nu står det snudd på still eftersom jag börjat med tidning.

Funderar på hur jag ska göra, dels med tanken, dels med dynan. Se bilder. Struntar i nylackad originaltanken i vinrött trots lite besvär. Gillar alu-tanken som ska lackas, men den är inte gjord för en Featherbed vilket vållat en del bekymmer. Dels p g a övre ramstaget upp mot styrhuvudet som tar emot tanken, dels sitter bensinkransutångarna fel. Måste därför svetsa om tankens underdel.

Dynan är inte heller gjord för en Atlas och jag har därför satt på en originalbotten för Atlas, under Dunstalldynan men funderar om det blir för "högt".

Eftersom jag har ett 18-tums hul med dubbelnockat, vill jag använda det. Men det är svårt att hitta bra framskärm. Alla är för 19-hjul, vilket jag inte vill ha eftersom en sådan inte löper riktig parallellt med hjulet.

Och sen.... ja du vet väl hur det är när man inte bara skruvar på originaldelar.
Ex vis köper tillbakaflyttat, nytillverkat... verkar som det satts ihop av blind adhd-diagnostiserad berusad sexåring runt midnatt. Fan ta dom! :twisted: :evil:
Men det går framåt... men nu råder alltså stiltje åtminstone två månader framåt.
6_20140909_155051_1.jpg
6_20140909_155448_1.jpg
 

Bragfjord

Well-known member
Bra Lasse! Det blir nog inte så dumt det hela, jag gillar soffan som påminner om Dunstall, och är väl det. Inte fel med kort tank så Du får med Frugan för Cafe' stuk är det! MVH.
 

camenius

Well-known member
Drömmen hade varit att få tag i ny gaffel så jag kunde ha dubbla skivor. Både bra och supersnyggt.
 
camenius skrev:
Jo tack, det har rört på sig lite i sommar. Men nu står det snudd på still eftersom jag börjat med tidning.

Funderar på hur jag ska göra, dels med tanken, dels med dynan. Se bilder. Struntar i nylackad originaltanken i vinrött trots lite besvär. Gillar alu-tanken som ska lackas, men den är inte gjord för en Featherbed vilket vållat en del bekymmer. Dels p g a övre ramstaget upp mot styrhuvudet som tar emot tanken, dels sitter bensinkransutångarna fel. Måste därför svetsa om tankens underdel.

Dynan är inte heller gjord för en Atlas och jag har därför satt på en originalbotten för Atlas, under Dunstalldynan men funderar om det blir för "högt".

Eftersom jag har ett 18-tums hul med dubbelnockat, vill jag använda det. Men det är svårt att hitta bra framskärm. Alla är för 19-hjul, vilket jag inte vill ha eftersom en sådan inte löper riktig parallellt med hjulet.

Och sen.... ja du vet väl hur det är när man inte bara skruvar på originaldelar.
Ex vis köper tillbakaflyttat, nytillverkat... verkar som det satts ihop av blind adhd-diagnostiserad berusad sexåring runt midnatt. Fan ta dom! :twisted: :evil:
Men det går framåt... men nu råder alltså stiltje åtminstone två månader framåt.
6_20140909_155051_1.jpg
6_20140909_155448_1.jpg

Ja, saker skall få ta sin tid. En hobby är en hobby. Och fint blir det!

Märkligt det där med kvalitet. Ibland får man intrycket att vissa leverantörer helt medvetet och cyniskt skickar skräpet overseas och hoppas att kunden inte gitter klaga. Var det grejor från Unity?

Mina femtio öre: behåll Nortontrumman! Skriver med liten text så kanske Bragfjord inte ser. :wink:
 

camenius

Well-known member
Nä, Norvil. Men man kan faktiskt tro att det var unity som jag mest hört skrot om. Funderar faktiskt på att skriva ett seriöst brev till Kate som jag en gång istiden hade kontakt med. Hon var bra att prata med.

Har annars god erfarenhet av norvil, men detta fläcka deras rykte.

Brage: Jodå, Lena är sur om det blir som jag planerat, en solohoj.
 

camenius

Well-known member
Förresten... hjälp!!!!

Jag skulle vilja ha synpunkter på färgen, nyansen. Har alltid gillat den vinröda nyans jag lackade originaltanken i. Har tänkt mig den på Dunstalldynan, men har också alltid önskat ha en hoj med snygg djupblå nyans. Men blå känns inte som en "Nortonfärg" på annat än på Commando (nä, jag är inte diagnosticerad med synestesi. :shock: Inte än i alla fall.) Eller vad säger ni?

Lackas, det ska alu-tanken, men i vilken nyans.

Mycket tacksam för synpunkter!!!
 

Bragfjord

Well-known member
Jag är inge bra på färgnyanser då jag är ngt färgblind, men varför lacka snygga tanken som är bra som den är. Den går ju att polera upp istället, men sedan det är gjort tvätta bara, inte putsa med Autosol för då blir den
repig! Det är rätt, sätt inte på framskärm som inte stämmer, avvakta tills
Du hittar den rätta, fel skärm skämmer cykeln nu när Du har det andra rätt.
Men Lasse har du ingen Mc-lyft? Det underlättar! Snåla inte på det.
Själv har jag 2Mc lyftar 2bil-lyftar, man blir inte yngre! MVH:
 
Polera till spegelglans! Släng på några dekaler, klart! Ja, och så en Manxdyna så klart.

9_poleradmanx1_1.jpg


Kanske British Racing Green med lining och logga i guld?

9_brggold2_1.jpg


Polerad tillsammans med lackade tanksidor? Exempelvis vinrött med lining och logga i guld.

9_redgold_2.jpg
 

camenius

Well-known member
Gapskrattar, du träffar nämligen mitt i prick bland mina preferenser, i alla fall två av dem.

Den mossgröna nyansen med guld hade jag på min Trident. Det blev mycket bra i mina ögon. Den vinröda med guldlinjering och logo är precis vad jag funderat över. Men då blir det hela tanken, ingen del som är aluminium. Som konkurrent till vinröd har jag en djupblå nyans där linjeringen skulle kunna vara lite olika, från svart, rött till vit eller något annat. Någon dekorfärg måste det vara utöver "huvudfärgen".

Har fortfarande en liten tid att fundera, men när jag hittat en framskärm och tanken är klar.... då är de tags för lackering.

Polerad aluminium är snyggt. Ibland. Jag ska ha lackerad.
 
Top