Pris-ras? ...eller inte?

camenius

Well-known member
Håll med eller säg emot! Hoppas du som har synpunkter (och konkreta exempel) orkar läsa det här:

Under flera år har jag påstått att priserna på våra hojar (från cirka 1935-talet och framåt) kommer att börja sjunka. Anar inte något plötsligt och snabbt ras, snarare tydligt sjunkande prisnivå och fler svårsålda hojar. Något jag skrev om i senaste numrets ledare, där jag till och med påstod att priserna redan sjunkit. Bakgrunden/förklaringarna bakom påståendet behöver jag inte trötta er med, de är både självklara och fullt logiska enligt principen efterfrågan/tillgång.

Har fått en negativ kommentar i telefon om mina synpunkter/påståenden, vilket gör frågan än mer intressant. Jag är nämligen helt övertygad om att jag har rätt och att exempelvis stånkor (med vissa undantag) är direkt svårsålda om de inte bjuds ut riktigt billigt. Även åtskilliga twin-cyklar har "drabbats", menar jag. Påstår också att jag ser detta redan hända japanska klassiker.

"Rätt pris" idag avgörs inte av kostnad för utförd renovering samt prisnivån för 10-20 år sedan, utan av tillgång på köpare, vilket en del säljare inte riktigt orkar ta till sig. ...utan håller fast vid vad hojen "verkligen är värd". Men värdet bestäms INTE av vad de själva tycker är "rätt pris för en sådan här hoj" utan av det jag nämnde i meningen innan.

Jag tycker inte detta är någon intellektuell utmaning alls, utan ganska självklart.

Fram till dags dato har väl egentligen inte priserna sjunkit? Jodå, vill jag påstå och tycker det vore intressant med exempel från er. Du/ni behöver inte ange vem som sålt och så vidare, men det vore intressant att höra om exempel ni känner till, om både begärt pris och slutpris. Jag har exempel på sålda hojar, både sådana som stöder och motsäger mitt påstående, men väntar med att lägga ut dem.

Ser snudd på dagligen exempel på Blocket där jag menar att begärt pris är direkt löjligt. Vill av hänsyn till säljare inte ge konkreta exempel på "dagsaktuella annonser", även om jag är sugen på det för att konkretisera, men...

...tycker det vore intressant med både erfarenheter och synpunkter. Framför allt om du inte håller med mig när jag påstår att INGEN idag behöver köpa en sidventilare (även om den är i mycket bra skick) för ett pris över 30 000. Möjligen plus minus någon/några tusenlappar. Eller en vanlig toppventilare (exempelvis ES2, M18, M19) för någon tusenlapp till.

Är jag pessimist? Har jag fel? Eller är detta så självklart att jag bara "slår in en redan totaltöppen dörr"?

Jag har även fått förslag om att detta vore intressant som en artikel. Tror dock att detta är snudd på omöjligt eftersom en sådan kräver konkreta exempel där man kan visa slutpriser för att bli intressant. Och dom är svåra att få tag i, jag har enbart några få sådana. Resultatet skulle därför bara bli spekulationer.

Oj, långt som f-n. Någon om orkar kommentera eller ge exempel?
 

Kim

Administrator
Inget objekt är värt mer än en köpare kan tänkas betala. Du har helt rätt att dessa cyklar kommer sjunka i pris. Detta beror till stor del att många yngre tycker det är gammalt skit som borde slängas ner i en tryckpress. Jag är dock ingen sådan utan vill själv ha en stånka eller nåt sånt. Men jag tänker inte lägga hur mycket som helst. Dom som är uppväxta med hojarna blir färre och färre och det är dom som kunnat tänka sig betala stora summor för dessa järn. Sverige är generellt ett svårt land för renoverade klassiker och det är oftast svårt att få igen renoveringskostnader. I utlandet är läget helt annorlunda.

Dom som säljer bör även ställa sig frågan vad dom vill. Vill dom att någon slaktar deras gamla cykel eller är det bättre att sälja till ett bättre pris till någon som är intresserad av att bevara cykeln. För mig som är intresserad av Norton är valet enkelt.
 

Per G

New member
Detta är ett intressant men samtidigt känsligt ämne där det kanske inte finns någon "sanning". Att förutsäga en prisutveckling har ju inom andra områden visat sig vara mycket svårt och experter har många gånger visat sig ha fel. I detta fall tror jag dock att vi kan se en sjunkande prisbild på de flesta vanliga klassiska motorcyklar oavsett märke. Undantag kommer att finnes för mer ovanliga modeller där det säkert kommer att finnas tillfällen då någon letar efter en speciell modell och är beredd att betala mera när det till sist finns en till salu som man verkligen vill ha.

I övrigt är det tillgång och efterfrågan som styr priset. Inget man kan göra åt det oavsett vad man tycker att ens kära cykel är värd.
Vi som har växt upp under perioden fram till slutet av 70-talet förknippar våra Norton med något positivt och som ett exklusivt märke med höga priser.
Vi tycker att det är fantastiska cyklar och är vana vid att dessa betingar ett högt pris. Så ska det vara tycker vi!

Men om vi nu tittar på verkligheten så blir vi ju alla äldre och faktum är ju att personer yngre än 40 år fanns ju inte ens när sista Norton tillverkades och har därför sannolikt inte växt upp med dessa och har inte samma syn på märket som vi som var med på den tiden.
Vi som klubb har insett detta och har valt att lägga tid och pengar på att vara med på mc mässor för att visa upp märket för människor som idag är intresserade av motorcyklar och hoppas att vi kan väcka deras intresse för våra Norton.

Tillbaka till priser. Jag har under sista 10 åren följt Norton till salu och det har skett förändringar under denna tid.
Jag köpte min 850 Commando för 8 år sedan. På den tiden var det betydligt billigare att köpa i England men jag hittade precis den cykel jag letat efter i Sverige och betalade ett pris som jag aldrig skulle få om jag säljer i Sverige idag. Priserna har gått ner och de köp som skett senaste året och som jag vet slutpris på ligger på klart lägre nivåer.
Däremot så har priserna i England gått upp. Enligt min mening började priserna gå upp när nya Norton Commando 961 började tillverkas i England.

En annan sak som skiljer stort mellan Sverige och England eller USA är prisbilden på renoveringsobjekt versus cyklar i toppskick.
I Sverige kan man köpa superfina cyklar för vettiga pengar men i England och USA är dessa 2-5 gånger dyrare än här !!!
Där kan man renovera en cykel till toppskick och sedan sälja den med vinst, här går man garanterat med förlust i samma läge.

Om man däremot tittar på cyklar som stått i en lada i 30 år så är dessa billiga där men ofattbart dyra här. Som ett exempel kan sägas att jag hittade ett sådant objekt (Commando 750) som stått länge, saknade många delar, och stått så länge att man varit tvungen att helriva cykeln. I min värld är ett sådant objekt värt 10-15 tusen på sin höjd. Den såldes för 25 tusen !! Det kan ha varit något speciellt med den som jag inte kände till men hur kan ett renoveringsobjekt kosta 25 tusen när du får en komplett körbar för runt 40 tusen? Obegripligt för mig.

Tittar man sedan på vad man kan få för den slant man har att köpa motorcykel för så ser man varför våra kära cyklar kommer att tappa värde framöver (med undantag för speciella modeller). Om man idag ska köpa sig en motorcykel och inte är specifikt intresserad av något märke eller tillverkningsland utan vill ha en motorcykel att åka på så finns det mycket att välja på. Jag känner till några exempel på fina cyklar i bra skick. 30 år gammal Honda 900 för 7 tusen som fungerar mycket bra. 15 år gammal Ducati lågmilare i nyskick för 30 tusen, osv.
Med detta i åtanke så får vi nog finna sig i att de flesta av våra fina Norton kommer att falla i pris oavsett hur speciella vi tycker att dom är.

Det positiva med det är ju att fler yngre får råd att köpa en Norton och vi får chansen att hålla klubben levande i många år till :D

Hälsningar
Per Gädd
 
Top