Oljesprut ur vevhusventen?

Grusse

New member
Hej Min Commando 750 med dubbel vevhusvent (original på vänster sida genom kammen + registersidan där magneten skulle kunna sitta) trycker ut oljan ur ventilationen på registersidan. På den så har jag ett filter och det rinner ur filtret. Felet har kommit ganska så fort. Jag trodde först att pumpen var dålig och bytt men felet är kvar. Hinner åka 2 kilometer men sedan är det ordentligt blött på hojen.
Är det någon som varit med om detta tidigare? Jag är stort tacksam för kommentarer om var felet kan ligga.
Hälsningar
Johan
 

Robban

Member
Har du filtret precis utanför blocket? I sådana fall tycker jag att du skulle dra upp ventilationsslangen till oljetanken och se till så att du har ordentlig ventilation från tanken.
Det du beskriver tycker jag annars skulle kunna tyda på "wetsumping", vad anser ni övriga?
 

Grusse

New member
Hej
Tack för input,
Filtret sitter under cutsen, dvs högt upp. så det borde inte bero på det. Vad är wetsumping?

//Gusse
 

krister

Member
Hej
i korthet så är vetsumping orsaken av att oljepumpen släpper igenom olja när motorn står en vecka eller två så att vevhuset blir mer eller mindre fyllt av olja och när du startar upp hojen så orkar inte pumpen med att pumpa tillbaks oljan utan att oljan då tar med hjälp av övertrycket i vevhuset vägen via luftningen,så om du i stället för filtret ansluter din extra luftning till oljetanken så samlas oljan där ,oljetanken i sin tur avluftas till luftburken .Det här läckarset i oljepumpen är nått du får lära dig att leva med ,det finns dock ett par sätt att eliminera detta på det ena är att sätta en kulventil på oljeslangen till oljepumpen som du manuellt använder för att stänga av när du inte kör hojen,det gäller bara att inte glömma att öppna den när du startar för att köra utan olja leder alltid till skador på motorn ,det andra sättet är att montera en automatisk fjäderbelastad ventil som saluförs i England , den fjäderbelastade ventilen har orsakat en stor debatt i de Engelska lägren då en del påstår att den orsakat flera motorras då den inte öppnat ,men den debatten lämnar jag över till andra som har provat och har mer kött på benen i ämnet
Hälsningar Krister
 

Robban

Member
Wetsumping är när oljan från oljetanken rinner ner i vevhuset när maskinen står still, vilket innebär att innan returpumpen hinner pumpa tillbaks oljan så trycks den genom kolvarnas nedåtgående rörelse ut genom alla möjliga (och omöjliga) vägar.
Hur står det till med returpumpandet?
Kan du se om du har ordentligt flöde till tanken?
 

krister

Member
förlåt jag glömde fråga var blir hojen oljig ,rinner oljan över registerkåpan eller är det bakhjulet som drabbas,kunde vara kul att veta för vidare felsökning
Krister
 

Per G

New member
Går motorn bra eller är det problem med gången?
Om motorn inte funkar som den ska så skulle det ju kunna vara problem med kolvringarna. Om dessa ej tätar som dom ska så får du ju ett högt vevhustryck.

/Per
 

Grusse

New member
Hej

Wetsumping, OK men det är bra oljetryck och felet uppstår när jag åkt några kilometer. Då bör det inte finnas en massa olja kvar. Men det verkar det ju på något j..la vis göra!?

Jodå ojen går riktigt bra. Oljan kommer ur filtret så det är bakhjulet som får det mesta.
 

krister

Member
Hej har du någon möjlighet att ta ett kort på filtret för att klarlägga ,jag tror att du ska ta bort filtret och sätta på en slang som leder upp oljedimman till oljetanken istället eller göra som en del att ha en burk någonstans på hojen som tar hand om spillet ,det blir en viss mängd olja kvar i vevhuset som far runt med vevaxeln som fungerar som en visp och den oljan kommer aldrig i närheten av pumpens returledning och det är den "fria"oljemängden som smörjer kammen och lyftarna T.ex. och om jag har förstått det hela så har du ett filter i änden på slangen som fungerar som en luftrenare och när det filtret blir fullt av olja så börjar det stänka ner hojen
Krister
 

Robban

Member
Jag håller med föregående, och som jag skrev tidigare; dra ventilationsslangen till oljetanken och se till så att tanken är ventilerad. En enkel åtgärd som kanske fixar problemet, om inte går felsökningen vidare.
Vet du hur långt motorn gått? Har den gått utan luftfilter? Precis som Per G säger kan kannringarna vara slitna osv.
Lycka till
 

Grusse

New member
OK, tack för tippsen med att leda om vevhusvent och öppna burken. Jag ska prova med det. Vevhusfiltret har ju suttit ett tag.

Jag kollade hur ventilationen genom kammen är och där flåsade det på med lite oljestänk inte speciellt mycket så felet går någ till registersidan.

Torsten renoverad oljepumpen för några år sedan, men man kan ju tänka sig att den blivit sliten och inte hinner få undan all olja. Jag har i och för sig provat med en annan men vet inte vilket skick den är i den kanske var sämre.

Motorn renoverades senast 2007 till TT 100 års jubilieumet på Isle of Man. Då byttes allt cylle, kolvar vevlager, ramlager och toppen fick nya ventiler och styrningar, K&N luftfilter sitter på.

Jag kör så mycket som möjligt med hojen, på fritiden och dagligen till o från jobbet, en resa på några mil.

Jag vill passa på att tacka alla för er hjälp med detta elände:))

Nu har jag ännu en liten fråga, i och för sig utanför mitt problem, är kannringar och kolvringar samma sak?
 

krister

Member
jo kärt barn har många namn kanna och kolv är samma sak,vet inte varför den kallas kanna kanske att den liknar en vattenkanna eller hink .

Krister
 

Grusse

New member
Hej alla som bidragit med tips, och ni som kanske råkar ut för detta själva.

Förklaringen var ganska simpel ändå.
Det som hänt var att en kolv/kannring pajat. Det får till följd att kompet åker förbi kolven och ner i vevhuset. Att testa kompet görs lätt med en kompprovare, vilket jag inte gjorde eftersom mina ringar var hyffsat nya och hojen gick bra. Det i sig är ju lite märligt men eftersom jag hade sån oljeläcka och dränkte in bakhjulet så tog jag det något lugnare vid provkörningar.

OK nu är felet hittat och det är bäst att klyva motorn så att det inte ligger något skräp kvar.

Hälsningar
Johan
 

Grusse

New member
All kred till Per G!

Per var inne på ringarna tidigt men jag var lite skeptisk.

Nu när jag ser det med egna ögon så är det ju tydligt.

Man blir aldrig för gammal för att lära:)

//
Johan
 

Per G

New member
Det låg ganska nära till hands då du verkade ha mycket vevhustryck.

Det var ju synd att jag hade rätt men nu har du ju vintern på dig att fixa till det.

/Per
 
Top