Oljepumpe

vidar hjelm johansen

Active member
Hei dere.
Nå er det blitt så mørkt og vått og høstlig, at jeg har begynt å tenke på vintersesongen.
Det betyr oppgraderinger og utbedringer og mange fine timer i verkstedet :D
Det jeg tenker på nå, er først å se på oljepumpen. Jeg tror jo den er ganske ok, men har lyst til å sjekke, og kanskje bli sikker
på at den er i god stand. Motoren ble totalrenovert for 4-5 år siden, men jeg tror ikke det ble gjort noe med pumpen.
Jeg må jo også si at jeg ikke vet så mye om hva som kan gjøres med den. Har lest meg opp litt og kommet til at det man i hovedsak kan gjøre
er å planslipte hus og endelokk så det blir mindre klaring til tannhjulene. Dette hovedsakelig for å redusere tilbake lekkasje av olje til veivhuset.
Dette er ikke noe stort problem på min MK3, men noe lekker det. I tillegg føler jeg at det tar litt for lang tid før oljen i sumpen er returnert til oljetanken, vet ikke om dette er en indikasjon på at pumpen kunne vært i bedre form.
Som dere forstår så vet jeg ikke spå mye om pumpen, men jeg har lyst til å bli sikker på at den er i god stand, ser jo på den som hjertet i motoren.
Er det noen som vet mer om dette og som kan si meg hva jeg bør se etter å hva jeg bør gjøre :?:

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Bästa Nor-man! Man skulle kunna tro att jag håller på att ta över forumet med alla mina inlägg, men kan inte hålla käften då jag tror jag har ngt. att komma med. I det här fallet är jag inte så bra på oljepumpen men då Du inte fått annat svar så delger jag Dig mina erfarenheter. För det första så är pumpen helt naturligt den mest smorda delen i motorn och enl. mina erfarenheter slits inte mycket, därtill har den överkapacitet som regleras med brickor till "övertrycksplunschen" alltså den cylindriska delen i registerkåpan. Viktigt är också när det gäller oljeflödet till vevaxeln att p-boxen är Ok i registerkåpan! Kan berätta då jag köpte min Atlas med motorn i delar och hål i vevhuset
(vevstake av) Tid. äg. hade kört ner register-vevaxellager och bytt det men inte bytt p-boxen i reg.kåpan som vevaxeln hade förstört då den utav det glappa reg. lagret "mosat" p-boxen. Då fick V-stake för lite med olja och tittade ut, Hej!. Men för all del ta isär pumpen o plana gavlarna som Du tänkte. Men det vore intressant att höra från ngn. långåkare ang. oljepump slitage. Viktigt är att pumpen också håller vevhuset "torrt" (retur) men som sagt jag har inte haft några problem med det ena el. andra ang. oljepump på mina 3 Norton. Med vänlig hälsning.
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Hvis du med p-Box mener simringen som sitter i registerkåpen så er den ny (4-5 år).
Ja jeg tror pumpen er ganske ok, men jeg har lyst til å vite, ikke tro.
Tro gjør man jo som kjent andre steder :D
Vidar
 

krister

Member
Hej Vidar
Jag har slipat in min pump med hjälp av en planskiva och karborundumpasta för många år sedan ,efter ett antal tusen mil tyckte jag att det var dax igen att "se över" oljepumpen och lämnade den till en medlen i klubben med stor erfarenhet att renovera oljepumpar .När jag hämtade den nyrenoverade pumpen sa han att min pump var den värsta pump han sett och att den varit ett "vrak" och att det var tur att jag renoverat den i tid innan nått skulle hänt. Spänningen var stor då jag startade upp motorn första gången med en så fin pump och trycket gick direkt upp till 3kg precis som vanligt ,på med skinnkläderna och i väg för provkörning och efter en 5 mil och varm motor visade oljetrycksmätaren exakt samma värde som innan renoveringen straxt över ett kilo och oljan rann lika snabbt ner i vevhuset som tidigare - Kan man lära sig något av detta ja det verkar som kvaliten på oljan är av större betydelse för pumpens täthet och kapasitet än passningen med hundradelar mellan kugghjulen och gavlarna samt att den viktigaste delen sitter utanför pumpen i form av en liten gummidetalj som tätar mellan pumpgaveln och registerkåpan

Vänligen Krister
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Krister den koniska gummipackningen är givetvis viktig och bör bytas om den varit med länge, bra att kolla "förspänningen" när reg.kåpan monteras, ev. mont. brickor bakom g-packningen på pumpen beroende av fabrikat på även stora reg.kåp-packningen (tjocklek) men brukar stämma för det mesta(?) Nej olja i vevhuset kommer man inte ifrån, bara med kulventil kran el. om man vågar
mont. sk. "Velocett backventil" jag vågade inte, men Norton-Anders har på flera hojar som han tycker fungerar bra, kan vara olika
fabr.
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei Krister og Bragfjord.
Pakk-boksen (simringen) og gummi ringen på utsiden av pumpen er ganske nye. Gummiringen bytter jeg hver gang jeg har av
registerdekselet (sist vinter)
Betyr det at det da ikke er stort mer å gjøre med pumpen ?
Det virket ikke som planslipingen har noe særlig for seg , er det riktig ?
Jeg nevnte først i denne tråden at jeg følte at det tok lang tid for å returnere overskudds olje fra veivhuset til
oljetanken. Sist jeg så på dette tenker jeg at jeg hadde ca. en halv liter i sumpen og etter ca.2x15km. var oljenivået nesten det samme .
Det hadde blitt litt høyere, men det var fortsatt olje igjen i sumpen
Hva er normalt å kunne forvente her ?

Vidar
 

krister

Member
Hej
Nivån i oljetanken kan variera med en centimeter ungefär det är normalt och är avhängit av hur man kör ,blir det många korta sträckor hinner inte pumpen med att tömma vevhuset vilket tar ett par tre mil . Vidar o m du sätter på en oljetrycksmätare på toppsmörjningen ser du vilket tryck du har och det bör ligga runt 1 kg vid varm motor och tretusen varv och trycket regleras i registerkåpan med att lägga till eller ta bort M5 brickor under tryckregulatorn

Krister
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei Lasse
Jeg sendte deg et svar for to dager siden.
Svarte direkte på ditt pm. Kanskje jeg da gjorde noe feil.
Kan jeg få din e.post adresse, så kontakter jeg deg der..
Vidar
 
Top