Oljepump 750

Nortti

Member
Passar 850:ns oljepump i 750:n?
Behöver en extra till 750:n och undrar vilka modeller (om inte alla) som går att använda.

EDIT
Så vitt jag förstår kan oljepump från alla twin:ar från 1966 o framåt t.o.m 1975 MK3 användas!? Någon som har annan åsikt :?: :?: :?:
Är det någon skiljnad mellan dem, dvs är de nyare bättre av någon orsak?

Kim

Administrator
Tror det är samma, men jag tycker du ska kontakta Torsten i ärendet, för han vet.

Nortti

Member
Tack Kim. Det tror jag med, men jag vet inte säkert.

Vet Torsten så vore det bra ifall han kan svara i detta forum - det finns kanske andra som också är intresserade av svaret.

PS. Jag känner inte Torsten och vet inte hur man kontaktar honom...

Per G

New member
Nej, Torsten är inte någon stor forum fantast men han är en stor Norton fantast :D
Han vet nog om det är skillnad på den eventuellt. Kim eller jag kan ju fråga honom vid tillfälle.

/Per

Nortti

Member
Nu äntligen fick jag för mig att ta tag i våtsumpningen.

Öppnade oljepumpen för att kolla status - plötsligt såg jag framför mig en mörk lokal med stampat jordgolv och en maskinpark från före 1:a världskriget...

Maskinarbetet är ju bedrövligt, då menar jag sådant som inte kan vara rent slitage!

Kollade slitaget, och slipade lite, märkligt nog verkar det vara ok för 3 av kugghjulen. Men som sagt maskinarbetet på pumphuset (planingen) var så dåligt så att det kanske till o med läcker ut mellan huset och gavel (drivsidan).

Vågar inte slipa mera för hand. Den andra gaveln (mässing) hade repor från kant till kant, tvärs över, mellan kugghjulen, kanske den är handfilad av någon lärling? Eventuellt en avancerad form av tryckreducering :D

Finns det ingen "high performance" pump att köpa?