Olje nivå

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Prøver meg med et lite spørsmål, og håper at forumet har kommet seg etter alle barne sykdommene.
Jeg holder på med et lite prosjekt som omhandler utluftingen av veivhuset.
Spørsmålet mitt er om noen kan si meg om det under normal kjøring står olje inni registerdekselet,
og i tilfelle hvor høyt kan den komme . Står for eksempel. Hele oljepumpa under olje, eller holder pumpa
det tomt for olje. :?:
Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg har en vakum ventil montert bak der som magneten stod før.Slik jeg hadde montert denne
sugde den lit olje (og vann ,lyse brun grøt) inn i ventilen og hindret denne i å fungere ordentlig .
For å prøve å forhindre dette har jeg montert et kort vertikalt rør på innsiden , slik att oljen må suges oppover for å komme i ventilen.
Da hadde jeg tenkt å slippe utluftingen ut under motoren og ikke opp til oljetanken .
Mulig jeg nå er ute å kjører men har tenkt å prøve.

Vidar

vidar hjelm johansen

Active member
Hei igjen
En liten rettelse ,
Jeg skrev: slik att oljen må suges oppover for å komme i ventilen.
Jeg mente jo selvfølgelig at det var luften som ble sugd opp, og at eventuell olje skulle få problemer med å følge med opp til ventilen.
Slik at det som da forlater veivhuset og ventilen er luft og lit oljedamp,
Men hvis ventilen virker som den skal, blir det littundertrykk inne i motoren ,
og da forstår ikke jeg at det skal komme noe ut av luftingen i det hele tatt (i teorien) :D :?:

Vidar

krister

Member
Hej Vidar

det skall nog räcka med oljedimma för att smörja drev och kedja i registerkåpan ,den gula gröten bildas nog när oljedimman som blir uppblandad med fukt och vatten kallnar , jag kan tänka mig att det är bättre om ventilen sitter på insidan av registerkåpan för att hålla temperaturen så hög att oljedimman kondenserar först när den kommer ut i slangen upp till oljetanken

Hälsningar Krister

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Ja , det hadde nok det , men det blir vanskelig, men hva med oljenivået inni registerkåpan.
Holder pumpa det nærmest tomt for olje når motoren går?
Er det i hovedsak bare dimma inni kåpan?

Vidar

krister

Member
Hej
Det borde inte bli högre nivå än upp till vevaxeln då returen rinner igenom vevaxellagret

snart är det Jul

Krister