Olje igjen

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Nå nærmer vi oss, :D :D heldigvis
Dette har det sikkert vært diskutert side opp, og side ned mange ganger, men jeg prøver meg alikevel.
Jeg har altid pleid å bruke Biltema`s mineral classic 20-50W art. nr. og ATF i transen.
Matt (Colerado Norton Work) annbefalte meg å bruke singel grad 50W. i transen og i motoren
Jeg har nå kjøpt det hos Biltema (classic SAE 50) art .nr36-929.
Hva mener dere om denne annbefaling ???? :?:
ps. vinterens plan er fullført . sjekket oljepumpa , ny starter og nye cafe potter. Blir spenende å starte opp

Vidar
 

Bragfjord

Well-known member
Men nu verkar det som om tiden går bakåt! 50olja? Åker Du 1cyl. med kul o rullager i vevaxeln? Inte ens då skulle jag använda det. Matt vem är det? Verkar bra på att polera, men utvecklingen har faktiskt gett oss bättre oljor.
Den enda fördelen med tjock olja är att den rinner saktare genom pumpen! Någon annan fördel ser jag inte.
Du hade ju bra olja tid. varför gå bakåt? Lägg till syntet olja på de oljorna om Du måste ändra, och använd inte 50olja i transen! Då får v-lådan stryk av klibbande koppling. Enligt Biltema skall inte 50oljan användas under 10grader då gäller det att Du har varmgarage, men trotts det blir det tung-kickat. Men.....Den där Matt kanske trots allt kan mer om moderna oljor?
Jag har här talat om Biltemas 36-929 olja som Du anger, men om man tittar på bilsidan på bla. v-oljor då de tjocka 80/90 oljorna användes är numera ersatta på moderna bilar med sk. 75w och ngn. mer betekn. dom är mycket tunnare " nästan" som ATF, är det en sådan modern olja som menas? Det kan i så fall vara intressant ang. viskositeten mm.!
Detta skriver jag i all välmening då Du har en så fin Commando som Du visar i Nortons medlems tidning!
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei Norge-fantast :D :D

Hyggelig at du tykte om min commando og at du vil den alt vell. Det vil jeg også, ganskje det er dumt å bgynne å eksprementere med div. oljer.
Har altid brukt Biltemas 20-50 Classic og ATF i transen. Manualen sier vel 20-50 både i motor og trans...
Sist år hadde jeg havari på starteren. Den ble med motoren rundt( kansje 40000 o/min) bråstopp og starteren knust vet ikke hvorfor.
Har tengt mye på dette, og da "denne" Matt annbefalte meg 50 olje i trans og motor tenkte jeg at jeg ville prøve dette. Han bor i Colorado, kanskje det er noe varmere der. :?:
Er det noen jeg stoler på når det gjelder Commando er det "denne" Matt. Har kjøpt mye av han , der iblandt hans hydrauliske clutch med easy pull kitt.
Vet du ikke no om han så se her: http://coloradonortonworks.com/ Han kan Commando. Han har vel bygd over 100 stk. De fleste er modernisert og forbedret til å bli mye bedre enn de noen gang har vært, så han har ikke gått bakover i tid. De blir da også dyre 200,000 til 250,000 kr, men fantastiske sykkeler.

Den Norske Nortonisten :D
 

Bragfjord

Well-known member
Bästa Vidar! Om inte Matt har någon annan specifikation på "sin" 50olja än Biltemas så kör vidare med det Du använde.
Ang. startmotor-raset borde inte ATF-oljan orsakat, men det har jag ingen erfarenhet av, kanske någon i klubben har synpunkter på detta? Själv använder jag 10/40 halvsyntet på både Mc o bil, och naturligtvis ATF i Norton-trans.
Men det är som jag tid. skrivit mycket hokus pokus" (synpunkter) med val av oljor och alla har sina "favoriter".
Men ingen tror jag funnit det sämre att gå över till modern tunnare olja än den gamla raka 40 el. 50 oljorna, allra minst motorerna!

Ha de Bra............ge.
 
Top