Oljan stannar inte kvar i lådan

tr5

New member
Jag har tidigare haft besvär med att växellådsoljan "försvinner" vid lite hårdare körning och misstänkte sprickor i huset.
Jag lämnade lådan till Acke för inspektion och han hittade inget konstigt.

Nu har jag kört lite bana igen och efter ca 4 st 15 min pass med körning i huvudsak mellan 5000 och 7000 rpm på 2:an och 3:an hade rätt mycket
olja krupit ut, dels uppåt längs kopplingsvajern :öö dels nånstans vid utgående drevet.
Det var så pass att ingen olja syntes nere i lådan när jag kikade ner genom öppningen.

Känner någon igen detta?
 

boda

Member
om jag låter min stå på sidostödet så rinner oljan ut
det är nog slitna bussningar i utgående axeln
Boda
 

Tord Ahlin

Administrator
De "utgångar" jag vet ur lådan är som du skrev kopplingsviren och utgående drevet. Sen finns ett litet lufthål på nån mm i övre delen av huset, och sen finns även spelet mellan ingående och utgående dvs in till transen. Sen på högerkåpans axlar förstås, men där syns ett eventuellt läckage. Jag antar att du kör med nån hypoid 80/90-olja, den är ju lite seg och klistrig och det kanske dröjer 4 - 5 minuter innan all olja laggt sig tillrätta i lådan. Det troliga är nog utgående drevet som Boda skrev, rengör innan körning och kolla efter dropp, en vinkelspegel med teleskopskaft och maglitelampa brukar avslöja alla skrymslen.
 

Per G

New member
Finns det inte ett extra ventilationshål i ovankant på lådor från 1974 och framåt? Jag vill minnas att jag har ett sådant. Tillkom väl för att släppa ut trycket i lådan.

/Per
 
Top