Okänd Amal

Nortti

Member
Någon som vet vart en dylik förgasare hör? Stämplat på den är 276/011F
Tänkte ifall jag vet vad den kan ha suttit på så vet jag utgångsläget för bestyckningen.

amal.jpg

Säljaren trodde att den suttit på en BSA...

Flottörhuset ser märkligt ut + att någon verkar ha lött på ett fäste.
 

Per G

New member
Amal 76/11 satt på 16h och Big4 1936-1939.
Den har 1" bore.
Sedan blev det 276. Skillnaden ska visst vara att nu tas tomgångsluften inte genom hål på förgasarhuset.
Annars ska det vara samma så vitt jag vet.
Per
 

camenius

Well-known member
Per har helt rätt. Brukar kallas "dropp-amal" eller "Läck- Amal" och sitter exempelvis på min 16H. Vanlig förgasare som satt på ganska många hojar på den tiden. Fungerar bra.
Se Jims text:
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120611/amalforgasare-som-lacker-bransle
 

Nortti

Member
Tack för inför infon, då bör den kunna passa på en 600cc sidventils JAP. Synd bara att bottenskruven och banjon saknas.

Nästa Amal jag ha frågor om är 18mm och är märkt 274BP/4EA2 vilket tydligen är till en Husqvarna 175cc (det är väl en tvåtaktare)
Min fråga är: Kan man genom att bestycka om den anpassa den till en 350cc sidventilare eller är det lika bra att leta efter en annan. Vilken storlek ska jag i så fall satsa på.

274.jpg
 

Kim

Administrator
När man väljer storlek på förgasare så är det nog vettigt att kolla vad som satt original. Tex. satt det en 28mm original så försöker man hitta en 28mm förgasare, brukar vara svårt att få en alldeles för stor förgasare att gå bra på tomgång.
 

Nortti

Member
Jo jag försöker lista ut vad som kan ha suttit orginal på JAP 350 sidventilaren (köpte den utan förgasare) men har inte kommit någonvart ännu.

På 600cc:n satt en Amal 225/3 som jag inte lyckades rädda. Den var väl inget att ha i alla fall för reservdelar till en sådan kan inte vara lätt.
 

krister

Member
Hej
Commandon är två 375cc och har 30-32 mm förgasare och sätter man inte en 34 mm på enkelförgasarvarianten ,jag gissar på att 26-28mm är en bra början på en lågvarvad motor ,annars kan du mäta diametern på insuget i toppen och börja där .

MVh
Krister
 

Nortti

Member
krister skrev:
Commandon är två 375cc och har 30-32 mm förgasare och sätter man inte en 34 mm på enkelförgasarvarianten ,jag gissar på att 26-28mm är en bra början på en lågvarvad motor ,annars kan du mäta diametern på insuget i toppen och börja där .

Själv gissar jag på klenare.
Ifall den första förgasaren som är 1" passar till 16h och Big 4 vilka borde vara 490cc resp 633 cc så borde det ju vara mindre än 25,4 mm till 350cc. Annars kanske det blir blir problem med gashastigheten?
När det gäller insugsröret vet jag inte om det är till någon hjälp. Båda förgasarna har samma diameter på infästningen så det är kanske en "standarddimension" på insugsrören. Verkar ju krångligt med olika innerdimensioner men samma ytterdimension.

/EDIT
Kollade i en AMAC katalog, det var väl dom förgasarna dom var utrustade med.

amac.png

Av detta sluter jag mig till att 19,8 mm vore bra. Men var hittar man en sådan AMAL och vad heter den?
 

krister

Member
hej
en länk Amal Carb som inte kom med i mitt förra inlägg
http://amalcarb.co.uk/carbspec/carburettor/spares/id/5226/
Detta gäller racing och det är inte angivet om det är en sidventilare eller toppventilare , så ditt antagande verkar stämma ,det går ju att prova några olika

MVH Krister
 

Nortti

Member
Tror att det är så kallad overkill.
https://www.britishonly.com/pdf/more/amal/racing/27track/generalinfo.pdf

Dubbla flottörer och anpassad för alkohol... nog för att det är mycket sprit i dagens bensin men jag håller fast vid att spriten blandas i först efter att man kommit hem.

-"Alcohol is for drinking, gas is for cleaning parts, and nitro is for racing!"
 

Nortti

Member
Enligt Amal själva:

The only listings we have for a J.A.P 350sv date from the early 1930s'. these would have used a 23/32nds [menar nog 25/32] carburettor type 74.
These are sadly no longer in production..
You would need to look for a carburettor of a near bore size but jetting would be dependent on the carburettor used.

Sorry not to be able to help further at this time.


Och här finns en... men med 1" anslutning och jag behöver 1⅛.
 

Nortti

Member
Fick info från Burlen ang Amal till en 350cc sv

You would be looking for a 23/32nds bore carburettor, and jet as.
80 main jet,
106 needle jet,
2.5 throttle valve.


Dom håller alltså fast vid 23/32 vilket ju är 18,25 mm. Ganska exakt den dimension som min Husqvarnaförgasare har.
Munstyckena är ju inget konstigt med men hur förhåller sig trottelurskärningarna till varandra?
Vilken går att modifiera till den andra? Dvs kan jag ta en 3:a och modifiera till en 2,5:a eller måste jag då utgå från en 2:a?
Har inte tittat ännu vad jag har men såg att Burlen endast säljer 3,4 & 5 till 274:eek:r.
 
Top