Norton "line up" på Britannia?

tr5

New member
Nu är det ju dags för Britanniarally.

12_brittannia_1.jpg


Vad sägs om att göra en "Norton line up" och samla alla Nortons. t.ex i samband med kortegekörningen på lördagen? Det skulle bli som en liten träff i träffen. Kul tycker iallafall jag.

Är det någon som planerar att komma till Britannia tidigt och kan tänka sig att sätta upp ett anslag i den här stilen vid incheckningen?

12_nortonline_1.jpg
 

camenius

Well-known member
Från Västerås kommer (spanienboende) Krister Törnblom och undertecknad. I sällskap har vi Sören "Ribba" Söderlund från Sundsvall. Vi dyker upp under fredagkvällen. Risk finns att vi är senare än er söderifrån, så vi får väl kika efter er. ...och motsatt om vi är nu anländer före er.

Bosse Storwall som brukar var trogen gäst på träffen, kommer inte eftersom han förbereder sig för Isle of Man-resa.

Har inte varit på Britannia på några år så det ska bli kul. Trots vädret, om nu prognosernas hot infaller! Värre än årets norska Britannia kan det i alla fall knappast bli.
 

tr5

New member
Livet består inte bara av förtretligheter...
Ibland är det ett rent helvete!


12_High_Chapparal_001_2.jpg

Förra veckans spik i däcket hade rotat runt ordentligt på insidan, så det fick bli ett nytt (däck alltså)
Idag fick jag det nya och skulle såklart ta en provtur. På nästan samma ställe som jag fick punkteringen rasslade det till i hojen sen small det.
Resultat syns ovan. Alternatormuttern lossnade och ville ut. Kåpan var för trång så muttern gjorde ett nytt och rejält hål .
Nu återstår att se om alternatorn klarade sig och om jag lyckas reda ut det imorgon. Sen får jag se hur det blir med Britannia.
_________________
 

Ilefjord

New member
Hejsan everybody.

Idag (läs onsdag kväll ) skulle dra ivög till Sjöborakan, en km från mål rasslade det till, rent reflexmässigt rycker man kopplingen, all kraft försvann, den hostade till på den kvarvarande cylindern ,ett ymnigt blått oljemoln bevittnades i backspegeln sen dog RÄLIGHETEN...

Har nu fått hem eländigheten o upp på lyften.
Ut åkte stiften, provade att dra runt han på kicken. helt OK.
Kolvarna sitter iallafall INTE fast.
Garageporten stängdes o låstes.

Efter det intogs en kall öl på altanen.

Någon som har någon form av tips o diverse olika teorier om det inträffade,(tages tacksamt emot) innan jag får ett totalt frispel o river hela motorn i ren frustration.

Brittaniaträffen känns just nu ganska avlägsen :(
 

Magnus Jönsson

Administrator
en liten tröst...
på min lyft står det en tyst japan av lite äldre snitt med skuren cylinder. :( Låsringen till ena kolvbulten hade hoppat ur sitt spår, en bit av den lossnat och justerat till kolvens övre del, ringarna och cylinderloppet.
Shit happens, men det är ju kul att skruva lite ibland :wink:
/Magnus
 

Ilefjord

New member
Jo nat-vis kan det va kul att skruva ibland , men jag försöker att skruva på alla årstider utom sommaren, då vill man ju gasa.

sommaren e så förbaskat kort i alla fall.

ALLA SOM HAR HELA HOJAR, UT O GASA !!

Håller för närvarande på att riva skiten. :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 

Magnus Jönsson

Administrator
Sommaren är ju helt klart kort, särskilt när det ska hålla på att regna stup i ett.
Min tanke med att ha flera moppar var att man skulle kunna ha kul året runt och förhoppningsvis ha nån rullande på sommaren :p .
Var på en litet trevligt samkväm ikväll på Huseby strax söder om Växjö, entusiastfordon träffas där på torsdagskvällarna under sommaren i trevlig slottsmiljö, det var ett 40 tal fordon där alltifrån italienska sportbilar, jänkare, europeer mm. + två engelska tvåhjulingar inklusive min, besök rekommenderas om ni har vägarna förbi.
Du får hålla oss informerade om vad som hänt Jerry, alltid lär man sig nåt, hoppas det inte är allt för allvarligt utan att du snart är ute på vägarna igen.
/Magnus
 

Ilefjord

New member
Ja så va ski-en nerplockad ,
konstaterade att höger kolv har gjort sitt, vad gäller tjäntgöring hos denna svensken.
Uppifrån sett , fanns ett HÅL ungefär 7-8 mm , i diameter, ute vid sidan.

När sen cylindern åkte av såg jag att HÅLET fortsatte ner längs kolvsidan ca: 35 mm.

Så allvarligare än så var det inte.

Kruxet är istället ,att vid en inspektion på garagehyllorna hittade jag INTE ett paket med nya smidda kolvar med där tillhörande kolvringar ??

Varför finns inte just dom reservdelarna, när man som mest behöver dom ? Då hade hojen varit rullande inför morgondagen .

Det skall också tilläggas att garageförmannen fick FOTEN direkt.
Fatta han inte hur viktigt det är att en hoj av denna dignitet skall rulla varje dag solen lyser på oss.
 

tr5

New member
tr5 skrev:
Alternatormuttern lossnade och ville ut. Kåpan var för trång så muttern gjorde ett nytt och rejält hål .
Nu återstår att se om alternatorn klarade sig och om jag lyckas reda ut det imorgon. Sen får jag se hur det blir med Britannia.
_________________


Trägen vinner. Efetr en stunds intensivt telefonerande på torsdagsmorgonen lokaliserade en beg. kåpa hos Acke. SportHinckleyn fick visa vad den går för på en något förläng lunchrast och sen hade jag både kåpa och en fräsch mutter. Efter jobbet blev det koll och återmontering av alternatorn samt mont. av kåpan. Provstart och när hojen bevisat att den verkligen laddade återupptogs packningsbestyren inför Britannia.
Avfärden gick 08.00 på fredagmorgonen och nu är jag hemma igen efter tre intensiva BritBike-dagar :)
 
Top