Norton Commando

A

Anonymous

Guest
Jag är i tagen att införskaffa mig min första brittiska motorcykel efter att ha kört italienskt förr. Det skall vara en Norton såklart och modellen skall vara commando. Sålångt är jag bestämd.

Sedan kommer frågan kring årsmodell. Jag skulle helst köpa mig en från 1969 av socio-emotionella skäl, men skulle behöva lite input kring detta årtal och närliggande. Så jag inte köper en hoj som hade en allvarlig 'sjukdom' som fixades till från 1970 och framåt etc.

All hjälp är uppskattad.

Per G

New member
Joche,
Klart att du ska ha en Commando!
Vilken årsmodell man köper beror väl delvis på vilken modell man gillar, fastback, roadster, Interstate, high-rider, s, etc, alla finns ju inte i alla årsmodeller. I grunden är det samma cykel och man kan lätt (men inte gratis!) bygga om dom till önskad modell.

Sedan beror det ju på om man vill ha 750 eller 850. 750 verkar vara mera varvvillig men 850 har mera mellanvrid. Ingen större skillnad enligt dom som åker båda varianterna.

När jag valde cykel så kollade jag in modifieringslistan och där ser man att 1974 var de flesta förbättringar införda.
1975 och framåt blev det elstart, skivbroms bak, och litet modernare panel (lite japanvarning på panelen tycker jag) men samtidigt blev den också tyngre.

Lycka till med ditt inköp!

/Per

A

Anonymous

Guest
Okej, eftersom 1974 känns för 'nytt' och jag absolut inte behöver vare sig elstart eller skivbromsar (än iaf) så blir ju 1969 ganska bra.

Då uppstår nästa stora fråga. Hur får jag tag i en sådan? Är det enklare att åka över till england o handla eller skall jag ligga lågt under några månader tills det dyker upp ett objekt? Jag har inte särskilt bråttom i mitt köp. Motorcykeln måste dock kunna köras i september om ett år så jag är ute i god tid och har också tid på mig att fixa om något inte är helt helt.

Finns det några andra länder i Europa som har en större omsättning på Norton-häckar än Sverige?

Taylor

New member
Joche skrev:
Då uppstår nästa stora fråga. Hur får jag tag i en sådan? Är det enklare att åka över till england o handla eller skall jag ligga lågt under några månader tills det dyker upp ett objekt? Jag har inte särskilt bråttom i mitt köp. Motorcykeln måste dock kunna köras i september om ett år så jag är ute i god tid och har också tid på mig att fixa om något inte är helt helt.

I vår senaste medlemstidning finns det fyra stycken till salu.

tr5

New member
Joche skrev:
Då uppstår nästa stora fråga. Hur får jag tag i en sådan? Är det enklare att åka över till england o handla eller skall jag ligga lågt under några månader tills det dyker upp ett objekt?

Det är (konstigt nog :shock:) rätt stor omsättning på Commando och det brukar alltid finnas en handfull utannonserade här hemma.
Det är ju iofs så att när man letar finns det inga och just när man äntligen köpt nåt öppnas dammarna och annonserna väller fram.
Hade du varit två år yngre (?!?) och letat efter en -71:a hade du haft det lättare eftersom det är den klart vanligaste årsmodellen. Det som skiljer mest mellan dessa är väl 69:eek:r oftast (alltid?) är fastback medan 71:eek:rna är roadsters. Annars är det väl varvräknardrivning, brytarhus och gaffelkronor som skiljer mellan 69 och 71.

I senaste Classic Bike finns en 69 till salu i Upplands Väsby.
Lycka till!
12_omslaget_1.jpg