Norton Commando Sport.

Bosse G

New member
Hej på er, är ny på forumet.
Kom över en Commando S 1969.
Hoppas få råd om vad som som behöver göras och, inhandlas, tips.
Har skruvat ner allt.
Tänkte börja med topp, cylinder, och vevaxel.
Den ena kolven hade nypt.
Har fått cylinder honad.
Kolvarna har stämpel + 0.20, ska jag köpa samma kolvar som innan ?
Vad ska det va för märke på kolvarna, oljeringar, kolvringar?
Vevstakarna var av aluminium, tänker köpa nya i stål, vill ha original, eller?
En av stötstängerna var skadad, skaffar nya, är dom standard, eller ska det
va några andra?
Byter även ut ventilstyrningar, ventiler, och fjädrar, finns det bättre styrningar, ventiler, och fjädrar, eller ska jag köra standard?
Vad behövs göras med vevaxeln?
Ventillyftarna, ventillyftare insug/utblås?
Kamaxel?
Har säkert glömt något.
Tänkte köpa delar från RGM Motor England, eller något annat förslag?
Hoppas, på era kunskaper.
Varma medlems hälsningar, och trevlig Valborg.
Bo Guldstrand.
 

Per G

New member
Hejsan!

Generellt sett så är det nog tryggast att använda original delar och undvika vassare saker, motorn är "på gränsen" redan med original effekt. Finns ett antal modifieringar som jag tycker är bra:
1) Special bultförband till toppen så håller den tätt.
2) Förgasare ska fixas till med modifierade trottlar
3) Om du ska köra brytartändning ska AA-enheten modifieras med bussning och annan kamprofil.
4) Fixa avgasgängorna i toppen
5) Superblend ramlager
Du kan hitta massor med information kring detta i gamla Nortonisten och om du söker på detta forum.

Jag handlar det mesta från RGM och det fungerar bra de flesta gånger. Blir det fel brukar dom vara bra på att hjälpa till att korrigera det.

Hälsningar,
Per
 

Bosse G

New member
Per G skrev:
Hejsan!

Generellt sett så är det nog tryggast att använda original delar och undvika vassare saker, motorn är "på gränsen" redan med original effekt. Finns ett antal modifieringar som jag tycker är bra:
1) Special bultförband till toppen så håller den tätt.
2) Förgasare ska fixas till med modifierade trottlar
3) Om du ska köra brytartändning ska AA-enheten modifieras med bussning och annan kamprofil.
4) Fixa avgasgängorna i toppen
5) Superblend ramlager
Du kan hitta massor med information kring detta i gamla Nortonisten och om du söker på detta forum.

Jag handlar det mesta från RGM och det fungerar bra de flesta gånger. Blir det fel brukar dom vara bra på att hjälpa till att korrigera det.

Hälsningar,
Per
 

Roland

New member
En generell rekommendation är att inte renovera något som det inte är något fel på. Byt ut/gör i ordning det som är trasigt eller som det är något problem med och använd sedan pengarna till bensin o olja istället. Kanske rent av räcker till någon pilsner också :D
 
Top