Norton commando 960 74

Freddy21

New member
Hejsan alla. Någon här som är duktig på trimmade 850 motorer till 960? Hur tändningen ska vara ställd och vi har nu en Dellorto förgasare med acc pump men när jag slänger i fyrans växel och ska ladda så vill han inte komma liksom bara misständer eller så får den för lite bensin? Eller är tändningen fel? Vad för tändstift föredrar ni? Vi testade stift från en Yamaha xs 650 men deras race stift överhettade motorn. Så vi körde på dom som satt där det är väldigt gamla stift så vi ser ej vad som står på dom. det sägs att skinkorna som håller vevstakarna är trekanter. Kan det stämma!? Mvh Freddy

krister

Member
Hej
de stift som sitter på commando orginal är Champion N7Y men många har N6y i men är den trimmad kan du börja med n7Y eller motsvarande,om motorn glödtänder vid hög belastning och mycket gaspådrag typ väldigt brant backe skall du sätta i kallare stift N8Y eller höja tändningen ett par grader från 28 grader till 30 grader förtändning .kom i håg att bara göra en ändring åt gången annars vet du varken ut eller in efter ett tag .
Angående förgasaren har jag ingen erfaerenhet av axpump på Commandon men den bör väl kunna ställas om till olika blandningar med en liten skruv.
Om du har ett chokespjäll monterat kan du prova med att ge choke när du lägger i 4:an går den bättre då kan du höja trottelnålen ett hack .
Skinkorna (kul yttryck) på vevaxeln kallar vi i klubben för vevtapp och dom har alldeles riktigt ett nästan trekantigt utseende

Bilden visar en vev till Triumph men detta är ingen orginalvev utan en lättat för racing .Till commandon är centrumdelen (svänghjulet) i stort sett cirkelrund.

133_vevaxel_1.jpg

Lycka till och hör av dig igen om problemen kvarstår

Vänligen Krister

krister

Member
och vad spelar det för roll !!! skämt åtsido men till Internationella Nortonrallyt i Norge för några år sedan kom det en tysk kille på en Wasp/Norton sidvagnscross som var landsvägsreggad

Vänligen Krister
PS tar du sidvangscrossen kanske du kan ta min packning hi hi DS

Freddy21

New member
krister skrev:
och vad spelar det för roll !!! skämt åtsido men till Internationella Nortonrallyt i Norge för några år sedan kom det en tysk kille på en Wasp/Norton sidvagnscross som var landsvägsreggad

Vänligen Krister

Vad kör ni med för tändstift?? det satt på silver lodge 2-hle.

Freddy21

New member
krister skrev:

Vänligen Krister

Vad kör ni med för tändstift?? det satt på silver lodge 2-hle.