Norton commando 750 -69

Mattan

New member
Hej,
Aldrig haft en norton förut, och det var ett dödsbo som jag köpte cykeln av så noll feedback där.
En bild säger mer än tusen ord, brukar jag säga och vad jag skulle vilja ha hjälp med är, nedan frågor då, motorn skall ha renoverats och det syns på packningar etc.
Jag fyllde på olja i tanken och till slut hittade jag tändningsnyckeln, och den startade ?
1/ det vanligaste man bör kolla innan jag rullar ut på vägen angående oljor, är det separat vxl,koppling,transmission smörjning ? På oljetanken är det nu ca 1 cm till topp på slangen som är någon typ av nivåmätare, är det bra ?
Oljan blev svart mkt fort 10 min, kanske skall byta lite oftare nu i början,
2/ efterdra cylinder mm ?
3/ ventilspel..
Jag har en engelsk bok repair & tune-up guide, samt en mekbok norton commando

Mottages gärna lite tips, och är det någon träff runt gbg området, då jag inte vet hur långt jag vågar köra i början
 

Per G

New member
Hejsan!
När den har stått länge brukar oljan rinna ner i motorns vevhus.
Finns en bottenplugg så man kan tappa ur oljan.
Har du ingen oljesticka på oljelocket?

Per
 

Mattan

New member
Hej per
Ok skall kolla pluggen , när jag startade den rök det väldigt mkt så olja fanns nog olja där det inte skulle vara ?
Det sitter någon el mätare i oljetanklocket, ser lite hemmagjort ut men den är inte kopplad
 

Per G

New member
Oljan i vevhuset pumpas upp i tanken men man ska hålla varvtalet nere annars kan man trycka ut tätningar i motorn.
Har den stått länge så lär det ryka en del.

Bottenpluggen är stor men det finns en modifierad variant att köpa där det sitter en liten avtappningsplugg i den stora pluggen. En mycket smidig lösning.

Om du saknar oljesticka så se till att det finns olja ordentligt upp över silen som sitter vid hålet/slangen som matar oljan till pumpen.
Du ska inte ha olja upp till övre slangen (ventilation). Då kommer den att trycka ut en massa olja.

Hälsningar,
Per
 

Nortti

Member
Kicka en stund innan du slår på tändningen. Det börjar höras ett "sörplande" ljud när den mesta av oljan är tillbaka i oljetanken. Litar du inte till hörseln kan du lossa oljetankslocket och kolla hur mycket olja som kommer ur vevhusventilationen.

Som kuriosa kan berättas att jag en gång startade motorn efter att bensinkranen stått öppen över natten. Det formligen sprutade oljeblandad bensin ur alla möjliga springor på motorn. Flottörventilen på ena förgasaren hade läckt så hela vevhuset var fullt med bensin :shock:
 

boda

Member
Hej
är det en fastback du har
där du har en genomskinlig slang som
sitter på oljetankens framsida
så är den för oljenivån
och är det en
centimeter till toppen på slangen är det bra nivå
Boda
 

Mattan

New member
Kan vara en fastback, ombyggd med glasfibertank o sadel..

När man rankar 95 oktan, skall man hälla i något för att öka oktanen?
 

boda

Member
jag tankar endast 95 oktan i nödfall
tankar nästan bara Shells V-power
har bara 700 meter till en Shell mack
även Statoil och OKQ8 har 98 oktan
med glasfibertank bör man vara försiktig med 95 oktan
den innehåller etanol som löser upp glasfiber
Boda
 

Per G

New member
Angående val av bensin så brukade jag också tanka 98 oktan och helst V-Power 99.
Tyvärr så hjälper inte det längre. Idag har all bensin upp till 5 procent etanol, så även Shell V-Power :(

Per
 

Magnus Jönsson

Administrator
Det enda som ev kan rädda en gammal glasfibertank är nog akrylatbensin, men det blir ju en onödigt hög kostnad om man kör mycket.
 
Top