Bragfjord
Well-known member
Efter en längre frånvaro , datorproblem/kunskap, kommer här bilder från Nifsta som vi tycker så bra om och tacksamma att det varit igång hela säsongen 2020!
Det ser ut som att det är en G2 CSR från ungefär 1962, den ingick i en serie "lättvikts"-modeller AMC presenterade 1958. 250cc och högre effekt än i standardmodellen, som hade 18hk.Modellnamnet CSR innebär alltid inom AMC att det är en sportmodell... Tyvärr sä var inte motorn tillräckligt utprovad när modellen kom ut. De höll inte så länge i trafiken... Jag har själv haft en AJS14, samma, men med andra tankdeḱaler, där vevaxeln gick av. Sålde den sen, utan att försöka laga... Det finns ju trots allt 'heavy weight singles', och det är ju det jag brukar köra (helst CS).Oj, man tackar. Mycket godis där. Vad är det för liten Matchless som skymtar förbi. Bild bredvid Interceptorn i femte inlägget?
Tack för den infon. Jag har läst om både Ajs och Matchless helt flyktigt ska erkännas. Har sett dem lite som B-märken, men vet att Brage har pratat väl om dem båda. Men då har det gällt en 650:a som han tydligen körde och mekade med stor behållning. (En sådan 650, en riktig kalashoj, finns med i höstnumret där ägaren berättar detaljerat om sin fina renovering.)Det ser ut som att det är en G2 CSR från ungefär 1962, den ingick i en serie "lättvikts"-modeller AMC presenterade 1958. 250cc och högre effekt än i standardmodellen, som hade 18hk.Modellnamnet CSR innebär alltid inom AMC att det är en sportmodell... Tyvärr sä var inte motorn tillräckligt utprovad när modellen kom ut. De höll inte så länge i trafiken... Jag har själv haft en AJS14, samma, men med andra tankdeḱaler, där vevaxeln gick av. Sålde den sen, utan att försöka laga... Det finns ju trots allt 'heavy weight singles', och det är ju det jag brukar köra (helst CS).