Mycket skumt el/tändningsfel !?!?

Peter

Member
Det här går över mitt förstånd trots att jag grejat med Nortons i 12 år...

Jag har märkt att höger cylinder har lite svårt att komma igång, oftast startar den bara på vänster när den är kall men när den är varm brukar höger vakna också. Ibland vill inte höger alls och då kollar jag gnistan, oftast finns den inte så jag byter tändstift och så funkar det. Nästa gång det händer kan jag byta tillbaka till det gamla med samma goda resultat. Hur kan det komma sig?!? Och nu det knepigaste av allt, jag märkte idag, då det var samma skit med höger eftersom hojen har stått still i en vecka, att om jag INTE sätter på tändhatten på höger tändstift ordentligt utan bara löst släpper hatten över stiftet så går hojen perfekt!?!? Visst, det hackar till ibland när hatten vibrerar men den går betydligt jämnare och bättre än när jag trycker dit hatten. Vad kan detta bero på? Mina egna funderingar går kring att spolen måste ladda mer för att överbrygga motståndet som en "extra" gnista i tändhatten innebär om den inte är ordentligt ditsatt, men vad är det som är trasigt? Spolen?

Någon mer som råkat ut för detta?

/Peter
 

Per G

New member
Eftersom du ibland inte har gnista så har du ju ett tändningsfel på höger sidan. Har du 6 volt fram till den spolen?

Stiften lär väl knappast laga sig själva och det enda du rör i övrigt är ju tändkabeln och dess anslutningar. Det jag har märkt är att anslutningarna på tändkablarna gärna glappar upp sig. Testa att skifta tändkablar och se om det byter sida. Sedan göra samma sak med tändspolarna.

/Per
 

Kim

Administrator
Du får 5m tändkabel på biltema, nya tändhattar av billigare modell på macken alt. biltema för ca 15kr styck.
 

Peter

Member
Glömde att skriva att tändkablar och tändhattar är nya, det första jag bytte. Det är uteslutet att det är fel där då jag både har mätt och skiftat.
Jag kan ju prova att skifta spolarna för att se om felet byter sida då.
 

Kim

Administrator
Det tycker jag att du ska göra först.. :) Sen kan du ju alltid kolla brytarna om du inte redan gjort detta..
 

Peter

Member
hehe..jo det gick bra, nej, jag hittade ingenting :?
Efter att ha skiftat tändspolarna så har den fungerat bra. Troligen har jag haft något skumt glapp någonstans som har gäckat mig. Men det kommer kanske tillbax, jag har inte kört så många mil denna regniga sommar. Vädret och det att jag köpte en gammal volvo duett-58 strax innan sommaren har gjort att jag varit mer bilburen än hojburen men nu värker det i högerhanden så man får hoppas på septembervädret.
 

Per G

New member
Så det funkade efter att du bytt plats på tändspolarna, då har jag en gissning :D
Kan det vara så att hållarna för spolarna tidigare har varit för hårt åtdragna?
Mina var rejält hopklämda så till den grad att spolarna var deformerade och den ena pajade rätt snart efter jag köpt cykeln.
Vad jag har förstått så ska dom bara skruvas åt så att spolen inte går att snurra med fingerkraft.

/Per
 

Kim

Administrator
Fick ett par spolar med till min commando som var ordentligt ihoptryckta.

Exakt, du har en spole innanför aluminiumet som du deformerar och skadar lacken på när du drar för hårt!
 

Peter

Member
Igår när jag skulle dra igång hojen efter två veckor så var höger cylinder död igen. Jag lossar på tändhatten och håller den strax utanför tändstiftstoppen så att det blir en 2cm lång gnista mellan hatten och stiftet. Då fungerar allt perfekt, men om jag sakta försöker sätta på hatten på stiftet så dör cylindern innan jag kommer i kontakt med stifttoppen. Det finns inget glapp i tändkabeln, detta är kollat. Vad kan detta bero på? Jag lät hatten ligga löst på stiftet och körde iväg. Efter ca 10 minuter gick det att trycka på hatten utan att cylindern dog. Man kan ju tro att det är värmerelaterat, men det händer bara när hojen har stått still ett tag. Kan kanske vara ett fuktproblem i tändhatten kanske? Så att gnistan går förbi tändstiftet och jordas på en fuktig yta på stiftet? Jag har ingen aning vad det kan bero på. Skall gå lös med 5-56 i eftermiddag tror jag...
 

Peter

Member
Har bytt stift i mängder. Sen upptäckte jag att stiften inte var felaktiga trots att de avhjälpte felet för stunden. Skiftar jag stift ligger felet kvar på höger cylinder.
 

Kim

Administrator
Skumt.. Gör så här.
1 Ta fram multimetern och mät spänning över batteriet
2 Sätt ena polen på ramen och mät spänning till respektive spole
3 koppla loss spolarna, ohmmätt dessa
4 koppla loss brytarna, ohmmätt dessa
5 ohmmät kablar mellan spolar och brytare
6 kontollmät även tändkablarna så du vet att du skruvat ihop hatten ordentligt(detta har hänt mig)

Skriv upp mätningarna och skriv ut dom här, när du mäter alla kablar så försök och vicka lite lätt på dom.

Mvh Kim
 

Per G

New member
Peter, hur var det nu, kör du med brytartändning eller "Boyer"?

Dom elektroniska systemen ska ju ha ett visst motstånd i hattar/stift för att funka bra och det skulle det ju kunna bli när du lyfter av hatten och det måste slå över.

/Per
 

boda

Member
ta ett kompressionsprov
om det skiljer mycket på höger och vänster kanske du har en ventil som är lite otät
när jag började med tung mc (mitten av 70-talet) hade en Gussi ägare ett liknade problem
drog vi av tändhatten och höll den en bit från stiftet gick den på båda och när vi satte tillbaka tändhatten slutade den cylindern att fungera
det var en ventil som var bränd
Boda
 

krister

Member
Hej
har du provat resistorstift ? kanske det kan avslöja om det är spolen som sjunger på sista versen
Krister
 

Per G

New member
Boyer blir nog lite svårsmält :D

Bränsle, tändning eller komp???
Bränsle verkar knappast troligt och komptest är ju enkelt att göra.

Annars tro jag att uppmätning a la Kim är rätt väg. Hittar du inget där så börjar det lukta intermittent fel, byte av tändsplole kanske?

Kom på en sak till, jag hade ju intermittent jordning vid förkopplingsmotståndet, det var inte lätt att hitta.

/Per
 

Peter

Member
Jag tror inte på komp, toppen är nysotad i höstas och kompet kollat då och då. Och glapp, jordning eller liknande...nja..grejen är ju att det uppträder bara då hojen har stått ett tag, minst en vecka. Körde 20 mil i lördags utan några som helst problem. Jag skall vänta tills felet dyker upp igen och göra mätningarna.
 
Top