Mostens engelskträff

Någon som är sugen på Mosten´s engelskträff i år? Datumet som gäller är 1-3 juni. För dem som inte besökt Mosten kan jag bara beklaga; detta är nog den bästa träff vi varit på! Jag var där ´96, ´97 och 2000. Tyvärr har det , av olika anledningar inte blivit fler gånger sedan dess. Svenska hoj-träffar i all ära, men det händer inte alltid så mycket på dem. På Mosten är helgen fullspikad; man kör stående kvartsmilen, man kör veterancross med helschyssta scrambler-hojar, man kör såklart en gemensam tur i omgivningen och numera ordnar man tydligen också ett TT-race på området för alla hågade anglofiler. De åren jag var där låg antalet engelska knarrar på omkring 300-400 stycken. I pissrutan utanför stod några hundra hojar till.
Allingåbro, där träffen går av stapeln är lätt att nå: ett par mil utanför Grenå på Jylland. Vägarna dit är många. Första året tog vi båt från Halmstad direkt till Grenå. Tyvärr seglar ingen på denna rutt längre, man får bege sig till Varberg. Funkar, men det är jäkligt trist att sitta och glo sex timmar på en färja. Ett år åkte vi med färjorna Helsingborg- Helsingör och sedan med en flygbåt mellan Själlands udde och Århus. Detta var ingen hit. Trångt och skakigt och få hojplatser på fartyget. Broarna över Öresund, Stora/Lilla Bält är ju ett annat alternativ.
Kolla mer på www.mosten-mc.dk
Skulle vara kul att komma dit ett gäng.

Ilefjord

New member
Låter mycket intressant !
Är i full färd med att skapa en egen almanacka , med alla events som skall genomföras.
Det verkar som det kommer att bli en händelserik säsong :lol:

Hittade en del gamla bilder från Mosten i gömmorna. De är från 1996 och 1997. Skannade dem och de kan beskådas här: www.freewebs.com/kafkaracing

tr5

New member
Bjarne Petersen skrev:
Någon som är sugen på Mosten´s engelskträff i år?
man kör stående kvartsmilen, man kör veterancross med helschyssta scrambler-hojar, man kör såklart en gemensam tur i omgivningen och numera ordnar man tydligen också ett TT-race på området

HA! precis vad jag behövde. Jag har haft Mosten i åtanke förr. I år får det tamejtusan vara dags.
Vägen dit? Det verkar vara ett val mellan Pest och kolera. Jag har inte kollat prisskillnaden men 2-3 timmars motorväg till Varberg och sen lång färjetur på dumma tider känns sämre än motorväg över broarna. Visserligen längre, men man kan ju välja mindre vägar i Danmark och få lite omväxling.

2-3 timmars motorväg till Varberg
Jag brukar köra den gamla riksvägen över Laholm-Halmstad-Falkenberg när jag skall mot Göteborgshållet. Betydligt trevligare än outhärdliga motorvägar. Problemet är väl de där trista färjorna. Har inte kollat tiderna ännu men det kan säkert, precis som du skriver, vara knöligt att hitta en avgångstid som passar. Är det fortfarande Lion Ferry som seglar på rutten?
Annars är nog en tur genom Danmark inget dåligt alternativ. Man kan ju göra små depåstopp vid någon inbjudande kro då och då och klämma en pölse och bajer.
För övrigt har jag för mig att Mosten-träffen 25-årsjubilerar i år så de slår säkert på lite extra stort i år.

boda

Member
ett alternativ är att åka Själlands udde Ebeltoft med mols-linjen http://www.molslinien.dk/
det är den kortaste vägen till Mosten
någonstans mellan 15-20 mil
Boda

ett alternativ är att åka Själlands udde Ebeltoft med mols-linjen
Ja, det var de flytetygen jag åkte med ett år. Ingen höjdare, tycker jag. När vi kom upp till biljettluckan fick vi veta att man måste reservera plats för mc. De tar bara med fem eller sex hojar på fartyget. Vi fick vänta flera timmar innan vi fick plats på en tur. Man tycker att en hoj eller två kan man väl alltid klämma in men de totalvägrade med hänvisning till nån´ försäkringsparagraf. De här flygbåtarna hoppar, snarare än seglar, fram över havet. Alla hojar måste förankras mycket stadigt för att inte kastas omkring. Detta bokningsbekymmer slipper man i alla fall på de stora färjorna med seriösa bildäck. Är man några stycken får man nog vara ute i mycket god tid med bokning om man vill med samma fartyg.

Ilefjord

New member
Läser alla inlägg i detta ämne med stort intresse, Har tyvärr inga kommentarer, ang resväg.
Varför en trist båt när vi alla har schyssta hojar att glida på ?!

Ps. du , KAFKA Hur känns det med bredband ??? :D :D

tr5

New member
Ilefjord skrev:
Varför en trist båt när vi alla har schyssta hojar att glida på ?!

Nä, det är klart. Jag har en hoj, jag skall på hojträff. Hmmm, hur skall jag ta mig dit?
Bil och trailer kanske?

Jag har kollat på avstånd och kostnader med utgångspunkt i Lund.

Öresundsbron 165 SKR (x2)
Storebaelt 105 DKK,(132 SKK) weekendbillet 184 DKK(230 SKR)
407 km
Summa avgifter: 560
Summa med bensin 7-10 kr/mil: 1130/1374 SKR

Varberg-Grenå 2x315 SKR
205 km
Summa avgifter: 630
Summa med bensin 7-10 kr/mil: 917/1040 SKR

Mols linien
Öresundsbron 2x165 skr
Odden-Ebletoft 2x310 DKK (775 SKR)
Ca 280 km
Summa avgifter: 1105 SKR
Summa med bensin 7-10 kr/mil: 1495/1665 SKR

Slutsats?
Det är alltid dumt att börja räkna. Det blir så jädra dyrt då. Bättre att lasta hojen och dra, betala vad det kostar och gilla läget.

Jag har iallafall bestämt mig för att jag ska dit. Kontentan blir nog att jag tar den långa vägen över broarna. Jag skall försöka ta ledigt på fredan och kanske köra redan på torsdag e.m.
Vi får se hur saker och ting utvecklar sig på våra respektive fronter och när det närmar sig kan vi väl se om vi får ihop ett gäng för gemensam färd.

Oj! Grundlighet är en sällsynt dygd i dessa dagar. Jag håller med Peter, vad det kostar kan kvitta, att köra hoj kan ändå aldrig komma upp i sitt rätta pris. Jag skall också till Allingåbro i år. Punkt.

Ilefjord

New member
Jag köper ditt resonomang RAKT AV . :D :D
Jag har en hoj för att jag älskar att köra :lol: 8)
Whoops får ändra lite här, under tiden jag skrev, hann Hr KAFKA att kommentera.
Natvis Peter dumt att börja räkna......... Bara packa o gasa 8)

Äntligen! Bara ett par dagar kvar till årets största begivenhet!

Tyvärr är jag tvungen att jobba på fredag så jag missar 1/8 mils-racet och allt det andra roliga under öppningsdagen. Vi har ännu inte bestämt oss för om vi sticker på fredag kväll eller tidigt på lördag morgon. Vi tar i alla fall färjan mellan Helsingborg och Helsingör och sedan blir det en sjumilatur över Själland till Odden, sedan Mols-linjen till Jylland. Tänkte trots allt ge dem en chans i år. Sitter i skrivande stund och kollar avgångstider.

Skall bli jäkligt kul att komma iväg! Polarens gamla K*w*s*ki Z1000 är snabbare på rakorna men i kurvorna skall han få se Commandons bakhjul!

Hans Jönsson

Active member
Hej på er!
Jag såg er inte men det var mycket att titta på där. Vilka cycklar där var och jag som hade kameran där hemma :oops: . Jag förstår er som diskutera att ta färjorna ty jag körde övrer broarna fy f.. är bara förnamn på att köra motorväg så långt.

Ha det.
Hans

Tjena, Hans!
Tyvärr sket det sig fullständigt för min del! Praktiskt taget alla avgångar med Mols-linjen var fullbokade för motorcyklar så vi beslöt oss för att köra upp till Varberg på fredagskvällen för att ta färjan till Grenå. Jäktade hem från jobb, surrade fast packningen och väntade på polaren som skulle komma. Sen som vanligt. Nåväl, vi drog iväg i hyfsat tempo men vid Hallandsåsen såg jag hur han försvann i backspegeln. Han hade fått punktering på bakhjulet! Och detta trots sprillans nytt bakdäck och slang! Vi rullade in hos en bonde och lånade en kompressor men luften försvann ut lika fort igen. Det visade sig vara en stor reva i slangen. Den däckverkstaden anlitar vi inte igen. Nu hade klockan redan hunnit bli 19 och båten skulle gå 19:55 från Varberg. Och var hittar man en 18"-slang en fredagskväll klockan sju på Hallandsåsen? Bara att bita i det sura äpplet och köra hem och hämta släpet.

Synd att du glömde kameran. Det kommer väl upp bilder på Mostens hemsida så småningom. Man får trösta sig med dem och hoppas på bättre tur nästa år. Jag såg verkligen fram emot den här helgen...