MK3 Dynamo

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Vet noen av dere hva som er standard / original utrustning for en
MK3.
Jeg har nemlig kjøpt ny rotor og stator til min Commando.
Fikk plutselig dårlig kapasitet på strøm forsyningen. Mistet spenning når jeg satt på lyset.
Har nå fått sakene fra Andover.
Da fikk jeg en 1 faset stator. Jeg hadde 3 fas på den gamle .
Jeg trodde det var 3 fas som det skulle være på en MK3 med el.start.
Hva sier dere , Hva skal det være ?

Vidar
 

Per G

New member
Hej Vidar,

Du ska ha 3-fas stator på din MK3 och använda dubbla zenerdioder.
Rotorn tror jag är samma modell.

Hälsningar,
Per
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei igjen
Jeg skrev til Simon hos Andover og tok opp dette med hvilken stator MK3 skal ha.
Han var helt klar på at den skal ha en stator som heter RM 23 og det er en 1 fas :(


Vidar
 

Robban

Member
Hej Vidar
Det är ju inte helt omöjligt att båda typerna fanns som original, men på min original motor (850 Mk3) satt det en enfas alternator.
 

krister

Member
Hej
finns det 850 utan startmotor ? i så fall kan det vara svaret att den med startmotor fick trefas och vi som envisas med att kicka fick enfasgenerator


Gissar Krister
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Vet bare at min MK3 med elstart hadde 3fas og orginal spenningsregulator med cener dioder og likeretter når jeg overtok den.
Jeg trodde dette var standard utrustning, og tenkte ikke mere over dette.
Jeg byttet ut alt av spenningsregulering og fikk inn en 3 fas elektronisk regulator.
Som sagt, Simon hos Andover påstår det er 1 fas som er standard.
Skulle tro han hvet det. :?:

Vidar
 

krister

Member
Hej
om du vill ha och beställt en trefas tycker jag att han skall leverera en trefas oberoende av om det är standard eller ej, maila honom och föreslå att du returnerar generatorn och vill byta och så får ni deala om frakten

Tycker jag
Krister
 

Per G

New member
Vidar,

Det kan ju vara så att det har levererats både en- och tre-fas på MK3.
När jag tänker efter så var på ett elschema för MK3 jag såg tre-fas men jag har faktiskt sett MK3 med en-fas också.

Om du nu redan hade tre-fas så tycker jag som Krister, be Andover att få byta till en tre-fas, du vill ju inte byta ner dig.
Framför allt så laddar tre-fasen tydligen bättre på lägre varv.

Per
 

vidar hjelm johansen

Active member
Hei
Jeg returnerte den 1 fasede statoren allerede sist torsdag.
Hvordan det blir med frakt omkostninger vet jeg ikke.
Vet heller ikke prisen på en 3 fas stator tipper den er noe dyrere.
Problemet er at han for øyeblikket var tom på lageret og ventet på å få inn ny leveranse.
Så jeg får vente å se.
Enn så lenge er sommer kveldene fortsatt lyse og jeg trenger ikke så mye lys på sykkelen

Vidar :D
 
Top