MK3 bakbroms fastnar

Per G

New member
Hjälper en kompis att få fart på en nyinköpt Commando MK3. Nu är det mesta utsorterat men vi har problem med att bakbromsen "fastnar".

När man bromsar ligger trycket kvar på beläggen efter man släppt upp bromspedalen. Trodde först att det var kolvarna i oket som kärvade men om man släpper litet på muttern vid bromsledningen så släpper beläggen direkt.
Det varkar som att bromstrycket i ledningen byggs upp men sedan släpper det inte igen när pedalen går upp utan trycket i bromsledningen ligger kvar. Någon som känner igen detta eller har någon ide om vad det kan vara????

/Per

boda

Member
låter som felet ligger i bromscylinder
bromsvätskan går inte tillbaka när pedalen släps
det kan vara skit i hålet där bromsvätskan ska gå tillbaka när trycket släpps
Boda

tr5

New member
Ett tips till:
Gamla gummislangar blir både svullna och mer elastiska med tiden. Det kan bli så illa att "hålet inuti slangen" försvinner. Pedaltrycket räcker för att töja ut slangen och pressa genom bromsvätskan, men den kommer inte tillbaka.

A

Anonymous

Guest
Hade samma fel på min MK3'a. Det visade sig vara en felaktigt inställd kolv i huvudcylindern (från fabrik!). När den justerades för att öppna returhålet så fungerade att perfekt.

Per G

New member
Nu har vi nog listad de flesta tänkbara fel.
Här visade det sig att kolvstången var böjd och därför hängde sig.

/Per

A

Anonymous

Guest
Hur gick det med problemlösningen? Jag har exakt samma problem med min MK 3. Det mesta är helt nytt och jag har kollat att huvudcylindern suger tillbaks när bromsen släpps och börjar få slut på idéer.

/Raine

Per G

New member
I detta fall var det flera saker, visade sig att slangen tydligen "går ihop" vid aktningsvärd ålder och att det fungerar att trycka till bromsen men sedan vill inte bromsvätskan tillbaka. Ny slang!

Sedan har jag hittat en instruktion för justering av MK3 bakbromsen.

78_MK3_bakbroms_adjustment_1.jpg

/Per