Min första tunga Mc och "dragning"

Bragfjord

Well-known member
Innan jag ryckte in i "lumpen" -67, hade jag best. en ny Matchless 750 Csr
på Combi-Motor för att se framemot vid utryckningen, trodde då att Boden
inte skulle vara så kul. Men där hade jag fel, Helikopterskolan som hjälp-
mek. var intressant o bra jobb, fjärran från Ing.3s vinterövningar.
Räknade dagarna till Muck" o längtade till nya cykeln. När jag hämtade den
var inte Thruxon-rören som broschyren visade mont. utan std. rören, gjorde
mig för ett tag besviken, men väl i sadeln" var det glömt. Ja det var för den
tiden en värsting. Som "färsking" åkte jag en gång till stan där knuttarna var samlade för att åka till Vaxholm som var o är en omtyckt Mc-väg!
De var flera vassa Trajor med, o annat Engelskt. Färden gick ut från stan
där varje rödljus blev acc. dragn. Men sista rödljuset innan motorvägen var
spänningen på topp! När det slog om till grönt gav alla fullt i ett öronbedövande vrål, ett vackert typiskt ljud som bara(?) Engelska cyklar
kan. Nåväl, i första raden, där jag påpassligt placerat mig stod ett antal
Trajor som nu ryckte iväg först, men när jag hade varvat ut på 2an var jag
ikapp o gick ifrån på3an o 4an, jag en "färsking" ledde ut på motorvägen!
Var gör jag nu, var ju nybörjare med knutte gänget bakom! Jag tippade av
för ett ögonblick på gasen då en Honda 450 med helkåpa o spätta körde om
ifull fart, glömmer aldrig det högfrekventa vartalet ur dom öppna dämparna
de var fett som man säger idag! Jag gav omedelbart fullt igen för att köra
ifatt, men jag kom inte närmare än 25-50m beroende på vägens varierande lutning trots att jag låg platt på tanken o gav fullt utan å släppa,
mätarn stod på 180-190 hela motor vägen. Visst blev jag snopen och
imponerad av den "lilla" Hondan. Och som det inte var nog med det
försvann han efter vi kört av motor vägen och var först där han väntade vid Vaxholms-båten som då var kaffe-stuga.Ja det var min första stora dragning
med dom stora grabbarna. Trots Hondan blev jag i alla fall nr2 på motorvägen o var nöjd
med detta för denna gång. Men det skulle bli mera åka för nu började jag
känna cykeln o vägarna...............
 
Ja, tänk att det fanns en tid för inte så länge sedan då man imponerades av hojar med 45 hästar och en toppfart på 170-180 km/h! :) Jag menar med tanke på dagens hästkraftstinna hojar.
 

Bragfjord

Well-known member
Ja Bjarne, då var man imponerad av Atlasen som jag tyckte var värst, tills
Commandon kom. Men då blev det en stor skillnad! Efter tomgång, inga
vibbrationer! Komfort alltså, och inte mådde man själv illa av att varva ur motorn, en härlig förbättring! Och vilken förbättrad transmission! Oljetät!
Ytter kåpan tätad med o-ring 2st styrningar o 1st(en!) skruv att fästa kåpan
med. Men varför mod. till belt?? Obegripligt.
Har funderat vad dom extra Hk kom ifrån, då det inte skiljer nämvärt i spec.
gentemot Atlasen. Tog dom tag o försvann i Atlas ramen? Bidrog Commandons annorlunda balansfaktor (o fick slungeffekt?) till den förhålladevis "stora" effektökningen? Commandon känns klart "rappare" och
är en mycket bra o komfortabel långåkarcykel, med låg bränsleförbr.
Men var alldeles för lågt växlad som i mitt fall 19kugg, bör vara minst 21k.
Passar utmärkt till caf'e racer, men så var det trumbromsen fram.....
Hur som helst, jag är inte imponerad av de effektstinna cyklarna på favorit-
vägen om jag sitter på en väl prepparerad commando, vilket ett antal fått
erfara, men på stora vägen föredrar jag Ducati, men...det är inte lika
roligt på ngt,vis, visst det går fort som fan men det blir längre broms-
sträcka till bilen som svänger vänster UTAN blinkers!
För att återgå till 450 Hondan, var det nog där det började med att Jappsen
stack upp sitt fula tryne, och till o med jag har haft 2st riskokare men har bättrat mig. Skall väl erkännas att Jappsen bidrog till högre kvalitet ang.
de andra Mc märkena, men har inte det som man kallar själ....
 
Trampat snett? Nja, det är ju inga spektakulära åsikter precis och jag håller nog med dig i det mesta. Har ju själv sedan många år både en Dominator och en Commando i stallet och kan jämföra de båda.

Jag tycker att till våra gamla hojars förtjänster hör att man måste inte köra så jäkla fort för att det skall vara roligt. Dock, på den kurviga favoritvägen är en väl preparerad engelsk parallell-twin ett svårslaget verktyg. Kommer man sedan ut på huvudvägen är det en annan femma. Jag undviker helst motorvägar men ibland hamnar man där ändå. Vid ett tillfälle låg jag med Dominatorn i 110-115 km/h. Det rasslar, skakar och brölar som vanligt och man tycker att det går ganska fort. Då blir man omkörd av en stor scooter där killen sitter obekymrad i kostym och har en attachéväska hängande på kroken under styret. Så var den illusionen krossad...

Jag har förresten en kompis som blev omkörd på motorvägen av en Guldvinge där föraren satt och drack kaffe.
 

Bragfjord

Well-known member
Bjarne, dom ska bekämpas! På med kåpa, clip-on, tillbaka-flyttat,högt drevat o växla ner till 3an o kör om! Eller va' Allt går bara man vill, men
Du kanske tuffar på tomgång och sparar grejorna? Är helt Ok.
Motorväg är tråkig transport o bör undvikas, vilket inte alltid går, det kanske
piggar upp med kaffe?
 
Ha, ha, ha!

Ja, jag kan väl säga som så att hornen växte ut när den där jäkla scootern kom susande. Har låga styren och tillbakaflytt på både Commandon och Dominatorn. Några kåpor kommer dock aldrig att komma i närheten av mina hojar!
 

Bragfjord

Well-known member
Bästa Bjarne! Aldrig kåpa? Vad gör Du av insekterna, rengnet, och går det
inte väl tungt efter ca. 110 o uppåt? Miljö-aspekten Bjarne, de går åt mer
soppa! Det räcker med halvkåpa, de blåser Bjarne! Och snyggt kan det bli.
Men vad skall jag säga, jag har ju ingen heller på Trajan, finns inget till
Custom(?)tror jag, men har en påbyggd ruta som jag inte vill vara utan,
jäklar vad det blåser när man sticker ut skallen! Jag kanske skulle ha en
Skoter dom verkar pinna på bra o med mycke kåpor! MVH.
 
När jag kör hoj vill jag känna vinden, insekterna, solskenet, regnstänken, temperaturskillnaderna och dofterna rätt upp i ansiktet. Annars kunde man ju lika gärna spela tv-spel. Eller ta bilen.
 

Per G

New member
Även kallat glasskiosk!

Knacka på visiret, Öppna och beställ:

"Kan jag få en med strössel tack" :D

Per
 
Top