Mekhjälp i Linköpingstrakten

Magnus_750S

New member
Hej.

Jag köpte en renoverad -69 Commando 750S från England 2005. Den ville inte riktigt gå på tomgång, men jag tänkte att den bara var rå i motorn och satte ett högt tomgångsvarvtal. Efterhand visade det sig dock att det var skräp i förgasarna som var problemet med fina metallfilspån från renoveringen. I våras, efter ett otal isärplockningar, rengöringar och ultraljudstvättar, gav jag upp och beställde två nya förgasare. När de väl dök upp tänkte jag att det skulle vara mer eller mindre "plag-and-play" men icke, varvet varierade vilt och det smällde och hade sig.

Jag har nu ledsnat på att meka med Commandons förgasare och undrar om någon kan hjälpa mig att hitta en person eller ett företag i Linköpingstrakten som kan få min hoj att gå som det är tänkt? Beviks känns inte som en option. Jag har ett täckt släp att transportera den i så det behöver inte vara jättenära, men Luleå känns lite onödigt långt...
 

Kim

Administrator
Lämna bort dina förgasare på renovering istället. Dom nya är inget vidare säger ryktet. Viktigt också att tändningen är rätt och att tändförställaren går lätt och inte kan kärva.
 

krister

Member
Hej
En liten fråga : vad köpte du för förgasare var det AMAL 30mm eler 32mm eller nått annat märke ,var de nya förgasare ?
I bland kan det vara svårt att veta om det är tändsystemet elller förgasarna eller båda systemen som är det som orsakar problem

Krister
 

Magnus_750S

New member
Hej och tack för svaren.

Hojen renoverades 2005 av Norvil i England så att renovera de "gamla" förgasarna tjänar inget till, de är inte mycket äldre än de jag köpt nu (dvs INTE original -69). Båda uppsättningarna förgasare är 30 mm Amal Concentric Mk1, tillverkade av The AMAL Carburetter Company i Salisbury, och ska vara korrekt uppsatta för min -69 750S. Tändningen är Boyer och hojen har alltid gått som ett urverk utom på tomgång då vänster cylinder lägger av - oftast...

Min fråga var egentligen inte i felsökningssyfte utan om någon kände till en bra verkstad eller kanske tom en privatperson i säg Södermanland, Östergötland eller Småland som kunde hjälpa mig att serva hojen och få den att gå som en Commando kan och bör. Både jag och frugan, som åker med där bak, längtar efter en säsong utan tjuvstopp vid stoppmärkena :D

Alla tips uppskattas!

/Magnus
 
Top