Material i ventilsäten

Nortti

Member
Vad skall det vara för material i ventilsäten?

Har ett "sidoprojekt" där jag ev. tänkte försöka svarva till säten själv :?

Tord Ahlin

Administrator
Tror farsan brukar använda sig av SiS 14-XXXX XX, (Uddeholms IMPAX duger också) Grovsvarva till en "ämnesring" typ +2mm extra åt alla håll. Efter att de är klara så skall de smidas. Fram med släggan och dunka på dem en stund så de blir ljumna. Då höjs brottgränsen och mtrlet hårdnar en aning. Sen skall de svarvas (använd hårdmetallskär) och putsas i mått med nån tiondels övermått för ivärmning. Värm toppen rejält (gasol i 20 minuter) så i med säten medels våldsam kläm-precision. Sen skall de aktuella vinklar bearbetas, hellst då i maskin. Det finns ju också ventilsätesfräsar.

Om detta finns gott om att googla på.

Detta låter besvärligt. :( ,,,,,finns ju folk som gör detta :)

OBS EDIT EDIT EDIT 20110702 "Rättar mig själv"
Rostfritt skall det vara SiS 2343 eller 2333

Nortti

Member
Tack för svaret, och det låter besvärligt :eek:

Kollar man på t.ex. http://www.tgmotor.com/ny_sida_2.htm så undrar man ju vad det kan vara för sorts brons?

Orsaken jag frågar är närmast att jag håller på med ett projekt, och går det åt skogen så lär jag få skaffa ny topp eller byta säten. Ingen Norton topp dock...

Och ja, det finns dom som håller på med sånt men det är knappast svart magi och "kan själv" är min ledsjärna, med allt vad tråkigheter det medför :wink:

Tord Ahlin

Administrator
Bronset är nog av legeringen AMPCO-coppar el närmare exakt AMPCOLOY 940
http://www.johnson-metall.com/display.php?page=ampco_ampcoloy_001

Den har liknade brottgräns som IMPAXen men mångdubbelt snabbare väremeledande förmåga, Men tusan det är väl ändå lite överkurs på en gammal britt. Dessutom kostar en stump Ø55 AMPCOLOY över tusenlappen bara ämnet :shock:

En liten varning om du ger dig på detta, ta ingen simpel lagerbrons, den duger inte m.a. hållfasthet. Välj då istället stålet. Själv har jag ingen som hellst erfarenhet om kopparlegerade säten. Vet bara att farsan dunkar in stålsäten, inget annat. - Lugnast så.