magnettändning--svänghjul--moped

tr5

New member
Ja,ja, jag vet! Det är ett Nortonforum, men vad gör man.
En kompis har ramlat in på motorhobby på "gamla" dar. Han har dragit hem en gammal Husqvarnamoped.
Tändspolen var tydligen kass, så han har fått den omlindad av en "expert"
Efter omlindningen testades den med nån slags testapparat och gav rejäl gnista :D
Men efter att han monterat den där den ska sitta är det inget liv i den.
Även om jag inte begriper nånting när det gäller magnettändning lovade jag i ett svagt ögonblick att titta på den och se om jag hittade nåt.
Brytare och kondensator är nytt och verkar O.K.
Det jag grunnar över just nu är lindningarna i spolen.
Primärlindningen går mellan kondensator/brytare och till jord via spolens kärna.
Sekundärlindningen går mellan tändstift och???? -Ja vart tar den vägen. Jag tycker den måste ta vägen någonstans. På de principskisser jag hittat ser den ut att gå till jord även den. Det gör den inte, så antingen har jag fel eller så har det blivit brott i den nya lindningen.

Kan nån av er som är mer bevandrade i elektronikens underbara värld ge mig en ledtråd om hur jag ska felsöka i detta Påskpyssel?

Tord Ahlin

Administrator
Sekundärlindningen går även den till jord, den kopplas samman med primären på detta ställe. De båda kretsarna går i var sitt omlopp. Primären går ( grovlindning - bytare - jord , och in i lindningen igen)
Sekundären går ( finlindning - tändkabel - stiftet - överslag till jord - och in i lindnigen igen)

Som du förklarar primären verkar allt OK. Ett sätt och kolla denna spole är att kolla resistansen mellan tändkabelns anslutning och jordankaret på spolen. Denna resistans brukar ligga mellan 3kOhm och 15 kOhm beroende på fordon, du har troligen tre - fyra kOhm. detta är den mest vanliga kopplingen, FAST

Vissa hojar har ju sekundärlindningens jordsida (lös) tja lös är den inte utan den går till cylle nr2 där den gnistrar vid samma tillfälle som cylle1, det går ju faktisk att tända på detta viset. Det gör ju alla med Boyer eller om det är L Rita??? Och en del japps också.

Hur som hellst, om din spole är funtad på detta viset borde det finnas ennu en tråd ut ur spolen nånstans. Fast det gör det väl inte. Jag tror den är paj :( Försök att kolla på den under lupp, och se efter om du inte hittar en 0,05mmtråd som lossat från jordankaret. Har du tur hittar du den, försök då löda tillbaks den.

"Din polare" kan ju haft otur när han drog fast svänghjulet, och slant efter att hållt emot med en skruvmejsel då svänghjulsmuttern drogs, och så sluntit. Inte för att jag tror det, men OM. Då kan yttersta lindningarna brustit, och därmed är det avbrott på sekundären, kolla efter skador i det området. Finns det brott där kan ni ju bara lämna iväg spolen till experten igen så fixar an den säkert rent av gratis....

tr5

New member
Tack för hjälpen!

Spolen ser ut ungefär som den här, så man kan inte se om det är nåt brott, men eftersom motståndet mot kärnan/jord är oändligt kan man ju dra vissa slutsatser.
Det lutar nog mest åt ett återbesök hos den som lindat om spolen.

12_78649621_1_1.jpg